TREN STYRKE!: På treningsentrene er det mindre folk i jula. - Nyt det, sier Lene. I januar blir det stappfullt igjen.  Foto: Per Ervland/Aller Internett
TREN STYRKE!: På treningsentrene er det mindre folk i jula. - Nyt det, sier Lene. I januar blir det stappfullt igjen. Foto: Per Ervland/Aller InternettVis mer

Lenes tips mot ribbefettet

71-Lene avslører sine beste slanketips for jula.

SEHER.NO: ''71 grader nord''-finalist Lene Hansen (27) er både modell og fitnessinstruktør. Og det er ingen som kan se at hun har født tre barn.

Kroppen holder hun i form med mye styrketrening og et variert, typisk norsk kosthold.

- Jeg kan jo spise nesten hva jeg vil, siden jeg trener såpass mye. Men dersom jeg skal på en fotojobb eller føler at jeg får litt mage, strammer jeg inn på brødet og prøver å få i meg mest mulig ren mat, sier Lene Hansen til Seher.no

Slanketrikene som virker:
Som personlig trener er Lene vant med å gi råd om kosthold og trening. Og til Seher.nos lesere foreslår hun at du allerede nå tjuvstarter på noen av de gode vanene du har tenkt å utsette til januar.

- Begynner du nå, blir det lettere i januar, og kommer med fem gode trimtips for jula:

Dropp momsingen: Juletid er kosetid igjen,men det er ingen grunn for å skjeie ut. Dropp all momsingen av småkaker, twist og chips og nyt heller ribba på julaften. Prioriter dine valg av hva putter i munnen.

Mager julemat: Du kan fortsatt lage sunne og magre retter selv om det er jul.Bytt ut ribbe, pinnekjøtt og medisterkaker med kalkun, fisk og karbonadekaker. Lag mye grønnsaker og heller en sjysaus eller en annen mager saus i stedetfor disse fetende sausene. Lag gjerne julekakene dine også selv, da kan du lage de så sunne du bare vil .

Masse vann: Drikk vin isteden øl og drinker. Samme gjelder lett-bruser i stedetfor sukker-brus. Husk at det er mye kalorier i alkohol. Drikk mye vann også. Det gjør deg mindre "fysen".

Frukt og grønt:
Spis heller oppkuttede grønnsaker som stangselleri,gulrot, agurk eller frukter i stedetfor godteri. Tørkede frukter og usaltede nøtter er også alternativer til snacks.

Spis med hodet og ikke med øynene: Det er lett å overspise til hvert måltid i jula fordi alt er så godt og nå er det liksom " lov ". Men ikke gjør det. Før måltidet så drikk gjerne et par glass vann og spis kanskje litt salat eller et eple. Dette demper sultfølelsen og du spiser ikke så mye.

- Husk at er du i lite aktivitet i jula så trenger du ikke så mye energi heller. Kutt ned på karbohydrater og spis heller mer proteiner, sier Lene.

Vi belønner gode kjendistips. Tips oss på seher@seher.no, ring vår tipstelefon 93076767 eller send sms/mms med kodeord SEHERTIPS til 1901.

LES OGSÅ:  Lenes beste treningstips