«Exit»-bloopers:

La du merke til disse «Exit»- tabbene?

Se og Hør har konfrontert «Exit»-regissør Øystein Karlsen med «blooperne» i den enormt populære serien han har skapt.

FEST: «Exit»-produsent Petter Testmann-Koch deler detaljer om innspillingen av den store maskerade-festen i sesong 2. Video: Rød Løper/NRK TV Vis mer
Publisert

Den andre sesongen av den populære serien «Exit», som utspiller seg i Oslos finansmiljø, har vekket enorm interesse blant seerne.

Filmtabber, såkalte «bloopers», er en gjenganger selv blant de mest påkostede film- og tv-produksjoner. Mange husker nok den gangen en Starbucks-kopp dukket opp på middagsbordet i den siste sesongen av «Game of Thrones» i 2019.

«Exit» er intet unntak, og Se og Hør har tatt en prat med regissør Øystein Karlsen, som forklarer hvordan «blooperne» har oppstått.

OBS! Denne saken inneholder spoilere.

- Et filmsett er en bevegelig masse av minst 40 mennesker, selv her i landet. Det er et ekstremt fokus på detaljer på alt man vet skal være i bildet, men noen ganger så glipper det, innrømmer regissøren idet han blir konfrontert med tabbene Se og Hør har funnet i serien.

HEVN: Jon Øigardens karakter Jeppe blir ikke blid når han kommer hjem og buster kona i å være utro i «Exit»-premieren. Video: Rød Løper/NRK Vis mer

Avslørt av blått tre

I åpningen av sesong to møter vi Tobias Santelmanns karakter Henrik i en afrikansk slum, hvor han akkurat har betalt for sex.

Mange har kanskje bitt seg merke i den grøtete oppløsningen på bildet idet han forlater, og hvor ett av trærne i bakgrunnen har fått et uforklarlig blåskjær.

Karlsen forteller at bildet, som skal være fra Mosambik, var vanskelig å få til, siden de ikke fikk reist til landet og tatt prøver av lysforholdene.

«LABER KVALITET»: Regissør Øystein Karlsen forklarer at bildet som skal forestille Mosambik, med grøtete oppløsning og blå trær, er satt sammen av greenscreen, gamle nyhetsopptak og stockbilder. Foto: NRK.
«LABER KVALITET»: Regissør Øystein Karlsen forklarer at bildet som skal forestille Mosambik, med grøtete oppløsning og blå trær, er satt sammen av greenscreen, gamle nyhetsopptak og stockbilder. Foto: NRK. Vis mer

- Problemet er at opptakene fra Mosambik er i alle mulige formater. Dette bildet her er et gammelt nyhetsarkivopptak av ganske laber kvalitet, som er limt sammen med våre egne opptak, forteller han.

- Det meste ser superfint ut, men akkurat her er ikke formene akkurat til hjelp for hverandre, uansett hvor mye vi skyggela, flyttet sol eller fargekorrigerte, erkjenner regissøren.

SKUESPILLERSPIRE: Thale Myhre, kjent fra «Farmen» og «71 grader nord», dukket opp som statist i «Exit». Video: Rød Løper/NRK Vis mer

Bord-juks

Sesong to har vekket harme blant enkelte seere, som mener serien er «usmakelig», og skadelig for yngre seere. «Exit» skildrer som kjent den utsvevende livsstilen til fire menn med penger og makt, der utroskap, vold og narkotika er gjennomgående nøkkelord.

I en av de mer voldelige scenene blir imidlertid et av filmtriksene litt i overkant synlig for seeren.

Da en partygjest spøker med hvem som først skal ligge med Magdalena (spilt av Ellen Hellinder), den prosituerte kvinnen han og kameratene har med seg, hisser han på seg Tobias Santelmanns karakter, som har et hemmelig romantisk forhold til henne.

Idet han kjører hodet til den nokså kjipe gjesten rett ned i cocktailbordet, ser man at bordet gir etter.

Karlsen sier spøkefullt til Se og Hør at han «trodde vi skulle komme unna med den her», og forklarer at bordplaten er byttet ut med noe ganske annet:

- Bordet er byttet med en isoporplate, avslører han.

- Vi gjorde to «takes» på det vanlige bordet, men det så ikke vondt nok ut. Panna må på en måte treffe så hardt at du, med lydeffekt, skal få følelsen av at Tobias slår hodet hans i bordet med all kraft han har.

EXIT: Pål Sverre Hagen fra NRK suksessen Exit snakker ikke østlandsk til vanlig. Vis mer

Corona-blooper ble med

Coronapandemien eksisterer kanskje ikke i det fiktive «Exit»-universet, men dens altoverskyggende tilstedeværelse det siste året fikk likevel smøget seg med i serien.

Helt til slutt i episode syv av den ferske sesongen, står Simon J. Bergers figur Adam og ser utover fra balkongen i sin luksuriøse bolig.

I bildet kan man imidlertid også se to lysende striper i underetasjen, hvor en filmarbeider med refleksvest tilsynelatende står og slapper av.

«CHILLER»: Mens Simon J. Berger står på balkongen og reflekterer over livet, står et medlem av filmcrewet i underetasjen og slapper av i refleksvest. Foto: NRK.
«CHILLER»: Mens Simon J. Berger står på balkongen og reflekterer over livet, står et medlem av filmcrewet i underetasjen og slapper av i refleksvest. Foto: NRK. Vis mer

Karlsen kan imidlertid avsløre at personen faktisk oppfylte en svært viktig rolle på settet.

- Hun som står der er smittevernsvakt, sier han, og legger til:

- Egentlig var det to mennesker i dette bildet. Vi fjernet en lysmester som passerer gjennom krattet til høyre, men denne misset vi altså, sier han.

For den observante seer er det derimot mulig å se nok en person luskende bak trærne helt til venstre i bildet.

Også i den fjerde episoden i sesong én har en person sneket seg inn i bildet i vinkjelleren til Jon Øygardens karakter Jeppe. Karlsen innrømmer overfor Se og Hør at det også er første gangen han ser denne «blooperen»:

LUSKER: Karlsen forklarer at personen som har sneket seg inn i bildet her er seriens filmfotograf. Det må man kunne kalle en blemme. Foto: NRK.
LUSKER: Karlsen forklarer at personen som har sneket seg inn i bildet her er seriens filmfotograf. Det må man kunne kalle en blemme. Foto: NRK. Vis mer

- Dette var jeg overhodet ikke klar over før dere sendte bildet nå, sier Karlsen, og forklarer at det er filmfotograf Pål Hågenrud som har sneket seg med i bildet.

EXIT: I «Kåss til kvelds» forteller Jon Øigarden om da Tobias Santelmann hadde på seg en penisprotese i «Exit». Video: NRK Vis mer

LES OGSÅ:

Vi bryr oss om ditt personvern

Se og Hør er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer