«Kompani Lauritzen»:

Knuser alle rekorder

Den «Gullruten»-vinnende realityen leverer knallsterke tall og er TV 2s mest sette underholdsningsprogram noensinne.

POPULÆR DUO: Dag Otto Lauritzen og Kristian Ødegård leder en av TV 2s største suksesser gjennom tidene. Foto: Matti Bernitz / TV 2
POPULÆR DUO: Dag Otto Lauritzen og Kristian Ødegård leder en av TV 2s største suksesser gjennom tidene. Foto: Matti Bernitz / TV 2 Vis mer
Publisert

«Kompani Lauritzen» har vist seg å bli en skikkelig seermagnet for TV 2. Premieren på sesong to i mars ble sett av elleville 1 438 000 seere, noe som gjør episoden til det mest sette enkeltprogrammet gjennom tidene, dersom man ser bort fra kanalens sportssendinger.

Til sammenlikning leverte premieren i første sesong i 2020 også knallsterke seertall. Da fikk 1 395 000 seere med seg første episode av «Kompani Lauritzen».

Å sende kjendiser i militæret ser med andre ord ut til å være en vinneroppskrift. «Kompani Lauritzen» sanker flere publikummere enn liknende underholdningsprogrammer, som «Farmen» og «Farmen kjendis» - som har tronet øverst på listen over de mest sette enkeltprogrammene sammenhengende fra 2011 til 2019.

I løpet av denne perioden hadde «Farmen kjendis» i 2017 flest seere - hele 1 325 000. Det er likevel mindre enn det «Kompani Lauritzen» kan skryte av, både i 2020 og 2021.

FORNØYD: «Kompani Lauritzen»-duoen Dag Otto Lauritzen og Kristian Ødegård vant Gullruten-pris. Video: Dagbladet TV Vis mer

I helga fikk programmet også prisen for årets beste konkurransedrevne reality under «Gullruten»-utdelingen.

- Det er fantastisk, men det skyldes ikke bare Kristian og meg. Vi har et fantastisk team og fantastiske deltakere. Også er vi heldige fordi TV 2 ville tørre å satse på oss, også har det egentlig gått over våre drømmer og forventninger, sa programleder Dag Otto Lauritzen (64) til Se og Hør etter at han og makkeren mottok prisen.

- Magisk gjeng

Programredaktør i TV 2 Kathrine Haldorsen er henrykt over suksessen, og peker nettopp på programlederduoen Dag Otto Lauritzen og Kristian Ødegård (47) som en av årsakene til suksessen.

- Dette er fantastiske tall og det er utrolig gøy at en egenutviklet norsk realityserie blir omfavnet på denne måten. Dag Otto og Kristian har et oppriktig ønske om at alle skal bli den beste versjonen av seg selv, og det er igjen en magisk gjeng med deltakere som produksjonsselskapet Seefood har klart å få meg seg på tur, sier hun til Se og Hør.

STORFORNØYD: - Utrolig gøy, sier programredaktør Kathrine Haldorsen til Se og Hør. Foto: Eivind Senneset / TV 2 / NTB
STORFORNØYD: - Utrolig gøy, sier programredaktør Kathrine Haldorsen til Se og Hør. Foto: Eivind Senneset / TV 2 / NTB Vis mer

I snitt hadde fjorårets sesong 1 277 000 seere. Tall fra TV 2 viser at sesongen som nå ruller på skjermen i snitt har lokket til seg 1 317 000 seere så langt.

Det gjenstår fortsatt mange episoder, så mye later til at «Kompani Lauritzen» kan overgå fjorårets suksess med god margin.

KOMPANI LAURITZEN: Bernt Hulsker skal rappellere hundre meter ned. Det skapte panikk. Video/TV2 Sumo Vis mer

Produksjonen bak tv-suksessen er strålende fornøyd med at realityprogrammet har slått an hos det norske folk.

- Det er utrolig gøy å se at noe vi har jobbet så hardt med så lenge, som virkelig har vært en skjellsettende reise også får oss bak kamera, har slått såpass godt an. Vi har ikke så mye erfaring med reality, eller talkshows for den saks skyld, sier produsent i Seefood TV, Nils Peder Sand til Se og Hør.

Dette skyldes suksessen

Til tross for at dette er første gang de jobber med denne sjangeren, har Sand gjort seg flere tanker om hvorfor «Kompani Lauritzen» har slått så populært.

- Jeg tror det blant annet handler om at serien tikker av på flere ting samtidig. Det er på ekte. Det er ekte følelser, ekte utvikling, reelle oppturer og nedturer, vi får et innblikk i alle sidene av et menneske, mens de møter sine største frykter og utfordringer. Det er en reell kamp som vi tror på, og lar oss emosjonelt engasjere i, tror Sand.

PANIKK: Her blir det for mye for Jacob Schøyen i «Kompani Lauritzen». Video: TV 2 / Rød Løper Vis mer

Produsenten tror også at tv-publikumet setter pris på samholdet kjendisene viser på Setnesmoen leir i Åndalsnes.

- Serien har også et budskap om at vi sammen står sterkere, at vi må passe på hverandre og hjelpe hverandre - og det er fritt for konflikt deltakerne imellom. Denne samholdsfølelsen er ekte, viktig og avgjørende for at deltakerne får til og opplever den mestringen de gjør, sier han.

I «Kompani Lauritzen» får man se kjendisene kaste seg ut i ubehagelige situasjoner av ymse slag. Deltakerne har fått bryne seg på klaustrofobiske hinderløyper, skumle stup og rappellering fra nesten hundre meters høyde.

KAOS: Det blir kaos i lørdagens episode av «Kompani Lauritzen» når deltakerne blir «angrepet». Video: TV 2 Vis mer

Nils Peder Sand tror deltakernes følelser er gjenkjennbare for seerne.

- Det er fristende å forestille seg selv i liknende situasjoner og tenke over hvordan en selv hadde taklet det. Det er mye håp i å se folk mestre ting de trodde de aldri ville mestre - få til ting de tidligere anså som umulig, noe som kanskje treffer ekstra godt akkurat nå, sier han.

Sand tror også militæret programmet henter inspirasjon fra, er et lukket univers mange nordmenn lar seg fascinere av.

LES OGSÅ: - Ville satse på hverandre

Vi bryr oss om ditt personvern

Se og Hør er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer