GJØR SÅ GODT DE KAN: Selv om guidene stort sett klarer å ordne opp, hender det at vi turister føler vi ikke har fått det vi har betalt for. Da skal vi ha muligheten til å klage uten å måtte betale for det.
 Foto: Thomas Lillehagen Røyert/Se og
GJØR SÅ GODT DE KAN: Selv om guidene stort sett klarer å ordne opp, hender det at vi turister føler vi ikke har fått det vi har betalt for. Da skal vi ha muligheten til å klage uten å måtte betale for det. Foto: Thomas Lillehagen Røyert/Se ogVis mer

Klag på pakketuren

Reiselivsbransjen ville innføre "klagegebyr", men slapp av - det blir fortsatt gratis å klage.

I den senere tid har reiselivsbransjen ønsket å innføre et "klagegebyr", som vi forbrukere skulle betale for å "få lov til å klage". Dette blir det ikke noe av! På et møte mellom Norsk Reiselivsforum, Forbrukerrådet, Barne- og likestillingsdepartementet og Reisegarantifondet, er det bestemt at det fortsatt skal være gratis for forbrukerne å bruke klageretten når de føler at de ikke har fått det de har betalt for på pakketuren.

Til etterretning
Rolf Forsdahl i NRF foklarer bransjens ønske slik:
- Vårt ønske om et gebyr var basert på en observasjon av at folk kan få seg til å klage på bagateller eller helt naturlige ting. Et par kakerlakker i Syden, haner som galer om morgenen, annen rengjøringsmetode enn vi er vant til og så videre. Slike klager legger beslag på nemndas kapasitet og forlenger saksbehandlingstiden. Men når Forbrukerrådet ikke går med på et slikt gebyr, kommer ikke det som noen overraskelse på oss, og vi tar det til etterretning.

Forsdahl kan nok ha rett i at litt for mange klager over bagateller. I dag er det bare omkring 30 prosent av klagerne som får helt eller delvis medhold. Av det kan man lese at mange irriterer seg over forhold de egentlig burde kunne leve med.

Men uansett: Det skal fortsatt ikke koste oss penger å klage.