HAMBURGERPIKEN: Paris Hilton stilte opp i reklame for fastfoodkjeden Carl's Jr-burgere, mot et klekkelig honorar, naturligvis.  Foto: All Over Press
HAMBURGERPIKEN: Paris Hilton stilte opp i reklame for fastfoodkjeden Carl's Jr-burgere, mot et klekkelig honorar, naturligvis. Foto: All Over PressVis mer

Kjendiser kan selge alt

På tross av enorme formuer, låner kjendisene bort ansiktene sine til nesten hva som helst.

BILDESPESIAL: Kjendiser i reklamen

SEHER.NO:
Reklame har enorm makt og innflytelse i dagens samfunn. Ikke minst ligger det enorme pengesummer i denne bransjen. 


Så store er honorarene at også noen av verdens største kjendiser lar seg friste til å låne ut ansiktet sitt.


Fenomenet med kjendiser og markedsføring er imidlertid ikke nytt. Allerede på 1930-tallet designet Schiaparelli en flaske som skulle likne på Mae West. På 50-tallet laget Givenchy en parfyme for Audrey Hepburn.


På 60-tallet var også Norge store på kjendisreklame: kjendiskvinner var vel egnet til å selge såpe, kjendismenn kunne selge tobakk som ingen andre - og Wenche Myhre figurerte i reklame for melkesjokolade. 


Enorme honorarer
Innenfor skjønnhetsindustrien har antall kjendiser som stiller opp i reklame tatt helt av det sistre drøye tiåret. Når man hører størrelsen på honorarene er kanskje ikke det så rart. 


Nicole Kidman fikk mellom 30 og 35 millioner for en reklamefilm for parfymen Chanel No. 5, mens Gwyneth Paltrow skal ha mottatt flere millioner dollar for en kontrakt med Esteé Lauder, ifølge woman24.no.


I dag kan det virke som om alle kjendiser med respekt for seg selv også lanserer sin egen godlukt. Listen over kjendisflaskene er enorm. Kate Moss, Britney Spears, David og Victoria Beckham, P.Diddy, Usher, Sarah Jessica Parker og Marilyn Manson er bare noen av de som vil tjene noen ekstra kroner på å selge sin egen odør. Sistnevnte stjernes godlukt har forøvrig fått navnet "Smells Like Children".  


Å reklamere for alkohol er litt mindre stuerent, men ikke desto mindre lønnsomt. Både George Clooney og Brad Pitt har latt seg friste av store pengesummer. Førstnevnte fikk om lag 30 millioner kroner for å reklamere for Martini, mens Brad kunne sette hele 47 millioner på kontoen etter sin innsats for ølmerket Haineken. 


Kjendiser garanterer ikke salg
Mens vi lett kan se for oss både Clooney og Pitt med henholdsvis et glass Martini og en øl i hånden, er ikke alle valg av reklamepersonligheter like innlysende. Paris Hiltons innsats som hamburgerspisende og lettkledd babe i reklamen for  Carl's Jr-burgere ble ikke så innbringende som hamburgerkjeden hadde håpet.


Mens den rette kjendisen kan bidra til økt oppmerksomhet rundt et produkt, kan bruk av feil kjendis gi motsatt effekt. Bilder av Paris Hilton i badedrakt med en burger i hånden ble lastet ned i stor skala, men folk lot seg ikke friste til å kjøpe hamburgere. Junkfood er ikke et produkt som forbrukeren assosierte med den radmagre hotellarvingen.


Har de ikke penger nok?
På en annen side kan man selvfølgelig spørres seg hvorfor en multimillionær som hotellarvingen Paris Hilton vil stille opp i en reklamefilm i det hele tatt. Grunnen ligger ifølge ekspertene i den sterke kjendisfokuseringen i dagens samfunn, og handler for mange mer om å holde navnet sitt varmt, enn pengene i seg selv.  


På tross av erfaringen som Carl's Jr gjorde, fortsetter leverandørene å hyre inn de største og vakreste stjernene til kampanjer som ikke umiddelbart assosieres med kjendisen.


Det gir status for Frigo Ice Cream at smellvakre Eva Longoria reklamerer for deres is, og den "frustrerte fruen" på sin side kan fylle opp bankkontoen med en kjempesum.  


Ukjente kan selge like godt
Men ifølge forskere kan ukjente markedsføre produkter vel så bra som kjendiser. Forklaringen er at det er viktigere for mange mennesker å holde tritt med naboen eller vennene sine, enn stjernene. 


Det som i alle fall viser seg å være viktig når det gjelder frontfigur er hvordan kjendisene oppfører seg på privaten.


 - Kate Moss er stjerneeksempelet. Fra å være et yndet reklameobjekt, gikk hun til å miste en gedigen H & M-kontrakt på dagen etter kokain-skandalen i fjor. Når det raser som verst ønsker man altså ikke å bruke dem, men man glemmer raskt, i hvert fall om kjendisen har en egen evne til å reise seg igjen, slik det virker i Moss` tilfelle, har Gunn Helen Øye, ansvarlig for samfunns- og trendforskning ved Prognosesenteret, uttalt til Dagbladet.no.


Enorme honorarer
Å spille inn en 3 minutters reklamefilm i Japan er visstnok like inntektsbringende som å spille i en Hollywood-film. Dette frister mange stjerner til å spille i mer eller mindre hysteriseke reklamefilmer, som vel og merke aldri blir vist til det vestlige markedet. Harrison Ford, Sean Connery, Madonna, Bruce Willis og Catherina Zeta-Jones har alle falt for fristelsen.


Så hvorfor er kombinasjonen av kjendiser og reklame så hyppig brukt?


Vel, mye vil ha mer: Kjendisene vil ha mer penger og publisitet - og folk får aldri nok av kjendiser...


Sjekk Sehers samling med kjendisreklamer HER!