OM OPPDATERINGEN: Tale Maria Krohn Engvik, Sofie Nilsen og Linni Meister har ulike meninger om den nye Snapchat-oppdateringen. Foto: Instagram / NTB scanpix
OM OPPDATERINGEN: Tale Maria Krohn Engvik, Sofie Nilsen og Linni Meister har ulike meninger om den nye Snapchat-oppdateringen. Foto: Instagram / NTB scanpixVis mer

Den nye Snapchat-oppdateringen:

Kjendisene raser mot Snapchat: - Det er et eneste stort rot

Det er derimot ikke alle som misliker den nye oppdateringen.

(Se og Hør): For de fleste er Snapchat bare en gøyal kommunikasjonskanal, der man kan dele bilder og videoer med sine nære og kjære. For andre er det en viktig kanal for promotering og reklame.

Uansett hvordan man bruker det, har de fleste et forhold til det sosiale mediet.

Forventningene var derfor skyhøye da nyhetsbyrået AP i november meldte at sosiale medier-giganten skulle rulle ut en helt ny oppdatering med et løfte om bedre brukervennlighet.

Det var imidlertid flere som endte skuffet da de åpnet Snapchat-applikasjonen sin på starten av nyåret og oppdaget at det så helt annerledes ut.​​

OPPDATERING: Enten du vil eller ei, så har Snapchat kommet med en ny oppdatering. Hvor er for eksempel Mystory slik vi kjenner den blitt av? Video: Frida Andersen Vis mer

Den største forskjellen er det nye og mye tydeligere skillet på hvem som er dine felles venner og hvem som ikke er det.

Mens venners Snapchat-storyes er flyttet til én side, er innhold fra kjendiser og store aktører flyttet til en annen side.

Nettstedet TechCrunch omtalte forrige uke at 83 prosent av brukerne gir negative vurderinger av det nye designet.

Nærmere 1,3 millioner personer har foreløpig skrevet under på en kampanje hos Change.org, som forsøker å få selskapet til å gå tilbake til slik appen var tidligere.

Misfornøyd

Se og Hør har tatt en prat med flere kjente og aktive Snapchat-brukere, som alle på hver sin måte bruker det sosiale mediet i jobben sin.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En av dem er fjorårets «Paradise Hotel»-deltaker og blogger Sofie Nilsen (22), eller «sofieeec», som hun kaller seg på Snapchat. Før den nye oppdateringen hadde hun omkring 18 000 seere på bildene og videoene hun delte.

I tillegg til å dele annonser og promotere sine egne blogginnlegg, bruker hun også det sosiale mediet til å få en nær kontakt med følgerne sine.

Hun har nærmere 5000 færre seere etter design-endringen.

- Oppdateringen er helt elendig, og vanskelig å forstå seg på. Jeg skjønner ikke hvorfor den har blitt slik at man får opp folk man ikke følger engang, sammen med de man følger? Jeg synes det er spesielt av Snapchat at de ikke hører på brukerne sine når det er så mange som er misfornøyd, sier hun.

Hun påpeker at hovedårsaken til at hun bruker det sosiale mediet er fordi hun anser det som et fristed til å vise en annen side av seg selv enn hva hun gjør på bloggen og i andre kanaler.

- Jeg bruker det mest for å kommunisere med følgerne mine. Der kan jeg snakke om følelser, vise hverdagen og ja, bare være meg selv. Det er kjipt å miste denne muligheten fordi ingen orker å bruke Snapchat lenger, forklarer hun.

- Er det noe du synes er positivt?

- Jeg synes filtrene og skriften de har fått er bra, utenom det kommer jeg dessverre ikke på noe positivt, sier Nilsen.

- Kommer ikke til å oppdatere

Modell, tv-profil og blogger Linni Meister (32), «meisterlinni» på Snapchat, sier at hun har rundt 30 000 følgere.

Når Se og Hør ringer henne for å spørre om hva hun tenker om den nye oppdateringen, svarer hun at hun er en av dem som har unngått å oppdatere applikasjonen.

- Det er morsomt at du spør, for både jeg og forloveden min har droppet å oppdatere fordi vi har hørt så mye negativt om den. Det ser jo ut som et eneste stort rot, forklarer hun.

32-åringen har merket at seertallene har sunket litt den siste tiden, men hun har ikke tenkt over at det kan være oppdateringen som er årsaken.

AKTIV I SOSIALE MEDIER: Linni Meister, blant annet kjent fra «Farmen kjendis», har over 30 000 følgere på Snapchat. Der deler hun hyppig stort og smått fra hverdagen. Foto: NTB scanpix
AKTIV I SOSIALE MEDIER: Linni Meister, blant annet kjent fra «Farmen kjendis», har over 30 000 følgere på Snapchat. Der deler hun hyppig stort og smått fra hverdagen. Foto: NTB scanpix Vis mer

- Det er kanskje et par tusen færre som ser storyene mine. Men jeg har egentlig tenkt at det er på grunn av vinterferien eller noe sånt, men når du sier det er det jo mye mulig at det er på grunn av endringen, sier hun.

Meister har fått med seg at misnøyen over nye Snapchat, og påpeker at det enkle ofte er det beste.

- Det framstår så rotete og fullt av reklame. Jeg tror ikke jeg kommer til å oppdatere med det første, slår hun fast.

Satt seerrekord

Det er derimot ikke alle som er misfornøyde med den nye oppdateringen. Tale Maria Krohn Engvik, bedre kjent som «Helsesista» på Snapchat, avslører nemlig overfor Se og Hør at hun har satt personlig seerrekord siden Snapchat-oppdateringen kom.

Likevel innrømmer hun at det tok litt tid for å sette seg inn i det nye designet.

«Helsesista» har den siste tiden blitt svært populær, og Krohn Engvik forteller at hun til daglig har omtrent 40 000 seere. Hun ble derfor svært sjokkert da hun nylig ble oppmerksom på at hun hadde hele 130 000 seere.

VANT PRIS: Under prisutdelingen Vixen Influencer Awards tidligere denne måneden vant Tale Maria Krohn Engvik to priser. Foto: Tor Gunnar Berland
VANT PRIS: Under prisutdelingen Vixen Influencer Awards tidligere denne måneden vant Tale Maria Krohn Engvik to priser. Foto: Tor Gunnar Berland Vis mer

- Jeg måtte se to ganger og tenkte bare «hæ, står det virkelig 130 000?», sier hun lattermildt til Se og Hør.

Videre innrømmer hun at det trolig ikke var tilfeldig at seertallet økte så drastisk.

- Jeg lå nok langt oppe på discovery-siden og da strømmet seerne til, forteller hun.

Til tross for at mye later til at oppdateringen har vært svært positivt for «Helsesista», legger hun ikke skjul på at det enorme seertallet ikke er stabilt hver dag, men varierer veldig.

Saken fortsetter under bildet.

Har følgerne i fokus

Krohn Engvik er alt i alt positiv til den nye Snapchat-oppdateringen, men trekker også fram noe hun ser på som mindre positivt. For henne er det nemlig viktig å kunne føre en samtale med følgerne sine, og spesielt de som stiller henne spørsmål. Det har tidligere vært lett for henne å holde kontakten med følgerne sine - nå byr det derimot på problemer.

- Det er vanskelig å finne igjen dem som har sendt meg spørsmål. De forsvinner og må sende meg ny melding for at jeg skal se dem.

Krohn Engvik innrømmer at til tross for Snapchat-suksessen, er hun ikke avhengig av appen.

- Jeg har mine trofaste følgere som er glade i meg og som vil følge meg. Fokus for meg er jobben jeg gjør og de som har valgt å følge meg.

- Forsvinner Snapchat i morgen, så flytter jeg meg etter ungdommene. For meg er ikke antall viktig, men å hjelpe den ene som trenger meg, legger hun til.

Gjorde research

En som i utgangspunktet var negativ til oppdateringen, men har endret mening underveis, er blogger Marna Haugen, kjent som Komikerfrue.

Ombre himmel og ettervekst i håret 🌈🤘 #livet

A post shared by komikerfrue (@komikerfrue) on

Hun uttrykte sin frustrasjon over å ha mistet nærmere 20 000 seere under TV 2 Nyhetene tidligere denne uka, men i et nytt blogginnlegg forklarer hun at det også finnes positive sider.

«I stedet for å melde meg på klagekoret så gjorde jeg heller en del research og på snapchat sin egen blogg så jeg en video som forklarte det hele enkelt», skriver hun på bloggen.

Haugen forklarer at seertallene stupte i starten, men etter at flere og flere brukere trolig har begynt å forstå seg mer på de nye mulighetene, har hun flere seere enn noensinne.

«I går våknet jeg til lesertall på 110 000 og i dag hadde det nesten doblet seg», skriver hun.

- Kjendisen er ikke vennen din

Direktør for Snap Inc., som står bak applikasjonen, Evan Spiegel (27), avviser at de kommer til å gå tilbake til det gamle designet. Under Goldman Sachs' teknologikonferanse forrige uke forsvarte han oppdateringen.

Han forklarte at de negative tilbakemeldingene bare underbygger årsaken til at de ønsket å endre appen i utgangspunktet.

- Det vil ta tid før folk vender seg til det nye designet, men jeg selv - som har brukt det i noen måneder - føler meg mye mer knyttet til tjenesten, uttalte han, ifølge Bloomberg.

Han forklarte også at mye av meningen med endringen er for å skille mellom venner, kjendiser og større aktører.

- Folk sier: «Jeg pleide å føle at flere kjendiser var vennen min, og nå er de ikke vennen min lenger». Det er nøyaktig det som er greia. De er ikke vennen din, sa han.

LES OGSÅ: - Justin fant hemmelige kjærlighetslapper til Jennifer fra Brad