SEOGHØR.NO: Kjendisstylisten Jan Thomas (47) er i disse dager aktuell med videoserien «Jan Thomas-metoden» på Seoghør.no. Han gir samtidig ut en bok med samme navn, der man får se 19 vanlige damer få en makeover.
Se første episode av «Jan Thomas-metoden» her.
– Jeg er ikke stjerna i denne boka, det er det de 19 damene som er! De er veldig modige, sier Se og Hørs Motepoliti.
Det er helt bevisst at han har valgt å vise stylingtriksene sine på vanlige damer istedenfor sylslanke modeller.

– Jeg er en stor motstander av selvkritikken mange kvinner påfører seg hver dag. Det er ikke rart at kvinner tenker «Jeg er ikke høy nok, tynn nok, rik nok».
- Skjønnhetsbusinessen er morsom å se på, men den er ikke ekte - den er en fantasi. Jeg har jobbet i bransjen så lenge, så jeg kan si det med tygde: La deg inspirere av «high fashion», men ikke sammenlign deg selv med oppnåelige skjønnhetsidealer, formaner kjendisstylisten.
– Jeg er i høyeste grad en mann, men dette har jeg kjent på selv. Jeg har kjempet for at jeg skal få være personen jeg er. Det er en av hovedårsakene til at jeg kan kjenne meg igjen i disse kvinnene.
Levde med umenneskelig press

Da Jan Thomas flyttet tilbake til Norge hadde han jobbet som stylist, skuespiller og modell i USA i 20 år. I Hollywood kunne kroppskritikken være nådeløs.
– Ikke hadde jeg store nok muskler, ikke hvite nok tenner, ikke var jeg ung nok, brun nok… I 20 år levde jeg med et umenneskelig press og skjønnhetsideal. Et ideal som i verste fall får folk til å ta selvmord. Så dette er ikke fremmed for meg.
– Uoppnåelige idealer har gitt meg så mange frustrasjoner, jeg har vært så nedfor. I dag blåser jeg i det. Jeg vil bare være beste utgaven av meg, og er fornøyd med det. Ellers blir jeg deprimert..
Han kaller «Jan Thomas-metoden» sin mest personlige bok noensinne. Fordi den gjenspeiler den forandringen han selv har vært gjennom.
– Dette er min syvende bok, og den er veldig annerledes enn det jeg har gjort tidligere. Jeg har helt andre prioriteringer nå. Det som var viktig for meg for 10 år siden er ikke viktig i dag. Jeg har fått en a-ha-opplevelse.
– Jeg har en sterk bevissthet rundt hva jeg ønsker å formidle, hver celle i kroppen min er samstemt: Jeg ønsker å starte en revolusjon! fastslår kjendisstylisten.
Boken gis ut på Apropos forlag, et selskap i Allergruppen, som også eier Seoghør.no.