LEI AV DRITTSLENGING: Bloggerne Andrea Sveinsdottir og Sofie Nilsen (t.h.) er bare to av profilene som opplever hets og negative kommentarer på appen Jodel. Appen forsøker å håndtere problemet, men sliter med å komme hetsen til livs. Foto: Privat/ skjermdump fra Jodel
LEI AV DRITTSLENGING: Bloggerne Andrea Sveinsdottir og Sofie Nilsen (t.h.) er bare to av profilene som opplever hets og negative kommentarer på appen Jodel. Appen forsøker å håndtere problemet, men sliter med å komme hetsen til livs. Foto: Privat/ skjermdump fra JodelVis mer

Nettmobbing på Jodel:

- Jeg er drittlei netthetsen

Lovet å fjerne anonym hets om kjendiser. Men drittslengingen lar seg ikke stoppe.

(Seoghør.no): På appen Jodel blir en rekke norske bloggere utsatt for hets og negative kommentarer. Appen gir nemlig brukere mulighet til å publisere anonymt, noe som trolig fører til at flere ikke sparer på kruttet og våger å slenge med leppa.

Flere bloggere har uttalt seg kritiske om måten appen fungerer på, og mange av dem deler blogginnlegg der de uttrykker sin misnøye om drittslengingen.

Nylig uttalte PR-ansvarlig i Jodel, Barbora Galandakova, til VG at hun ønsker å sette en stopper for mobbingen på appen.

En drøy uke etter at Galandakova forsikret om at Jodel ville fjerne slike innlegg, blir imidlertid grove kommentarer fremdeles delt flittig på appen. Overfor Dagbladet understreker Galandakova at Jodel aktivt har fjernet innlegg som bryter med tjenestens retningslinjer etter at VGs artikkel ble publisert.

– Kan skade et menneske

Den tidligere «Paradise Hotel»-deltakeren og nåværende bloggeren Sofie Nilsen, forteller til Dagbladet at hun har sett seg lei på all drittslenging og ryktespredning som skjer på Jodel.

Hun mener at mennesker blir modigere bak anonyme brukere, og at det trolig ville vært langt mindre hetsing dersom man måtte ha opprettet en profil.

Saken fortsetter nedenfor.

MOBBING: Kjendisene som har gjestet DBTVs studio på Norway Cup snakker om sine opplevelser med netthets. Video: DBTV Vis mer Vis mer

– Jeg tenker at mennesker som skriver så stygge kommentarer ikke kan ha det bra med seg selv, når de rakker så grovt ned på andre mennesker, sier hun.

Bloggeren innrømmer at det fra tid til annen har dukket opp morsomme kommentarer på Jodel, men at det ikke er mye hyggelig å oppdrive på sladdergruppene.

LEI: Sofie Nilsen har sett seg lei på all drittslengingen på sosiale medier. Foto: Privat Vis mer

– Det å skrive at noen har vært utro kan faktisk gjøre ordentlig skade på en person og et liv, sier hun.

– Drittlei

Nilsen beskriver appen som en «mobbeapp» og ønsker at Jodel tar ansvar da det fremdeles florerer med rykter.

– Jodel må ta ansvar ved å stenge gossip-sider. Det holder ikke med å fjerne kommentarene, mener hun, og fortsetter:

– Jeg er drittlei Jodel og all dritten som blir delt der.

Galandakova forteller til Dagbladet at appen ikke er et sted for mobbing og trakassering, og oppfordrer brukerne til å rapportere kanaler hvor drittslenging finner sted.

Hun påpeker videre at ingen brukere kontaktet Jodel direkte om ting som ble publisert i kanalen som omhandler bloggerne.

– I stedet ble de negative tilbakemeldingene publisert i selve kanalen. Når folk ikke melder inn skadelig innhold via rapporteringsfunksjonen vår, kan heller ikke teamet vårt moderere denne typen oppførsel, skriver Galandakova i en e-post.

– Utrolig slemt det de skriver

Blogger Andrea Sveinsdottir er også blant dem som har opplevd de negative sidene av Jodel-appen. Hun tror mye av drittslengingen oppstår fordi brukerne lar seg rive med i forumet.

– Jeg tror ikke de tenker gjennom at de personene de skriver om får høre det. Det er utrolig slemt det de skriver, og jeg tror ikke de hadde sagt det samme om de hadde møtt vedkommende ansikt til ansikt. Det er kanskje slik at folk blir revet med når de ser at det er populært å «hate» på folk, sier hun til Dagbladet.

Selv om Jodel opplyser at de har fjernet mange hetsende innlegg, har det kommet til nye. Vil dette noen gang ta slutt, tror du?

– Jeg synes de bør revurdere hele appen, rett og slett, siden den blir misbrukt. Ideen er god, men den fungerer ikke i praksis. Jeg tenker at hele måten appen fungerer på, må revurderes. Kanskje alle «jodler» bør sendes til godkjenning før de blir publisert, for eksempel.

KRITISK: Blogger Andrea Sveinsdottir mener at Jodel-appen langt ifra fungerer optimalt. Foto: Privat Vis mer

Sveinsdottir legger til at hun opplevde mye drittslenging på Jodel da hun var med i årets sesong av «Paradise Hotel», og at hun blant annet er blitt hengt ut som mobber på appen.

Det verste er imidlertid når de rundt blir trukket inn, forteller hun. Faren hennes stilte opp i en Dagbladet-artikkel om «Paradise»-deltakeres foreldre, der han ga uttrykk for at han var fornøyd med datterens innsats på skjermen.

– Og så var det, etter at ett eller annet hadde skjedd inne på «Paradise», at noen skrev sånn «Lurer på om han er like stolt nå? Det bør han ikke være». Jeg synes det er veldig dårlig gjort når folk blander inn andre enn meg, sier Sveinsdottir.

Saken fortsetter nedenfor.

Vil gjøre Jodel bedre

Appen har vokst mye det siste året, og Galandakova forklarer at de alltid ønsker å forbedre Jodels dynamikk som nettsamfunn.

PR-ansvarlig Galandakova forteller at de jobber hardt med å kutte ned på hetsingen. Derfor tok Jodel steget videre, og kontaktet et par bloggere for å høre med dem hva som burde endres og forbedres.

- TRIST: Anniken Jørgensen, fra TV 2-serien «Bloggerne», forteller at hun ble lei seg da noen kommenterte at de hadde slettet henne fra Snapchat, fordi hun ikke var like pen der som på bloggen. Video: TV 2 Vis mer

Galandakova hevder at de ikke har hørt tilbake fra bloggerne de kontaktet.

– Vi vil jobbe sammen for å gjøre Jodel til et bedre sted for alle, sier Galandakova.

Hun legger til at Jodel skulle ønske at en eller flere bloggere kontaktet dem, slik at tjenesten kan få et klarere bilde av hva de har opplevd. Ikke minst ønsker Galandakova å finne en løsning på hvordan hetsing kan hindres i framtida.

– Vi kan ikke si at det aldri forekommer mobbing på Jodel. Men takket være våre dedikerte moderatorer og vårt samfunn på appen at det er mulig for oss å steppe inn raskt og forhindre seriøse problemer, sier hun.

LES OGSÅ: Prins Carl Philip snakker ut om netthetsen