LIL MIQUELA: Instagram-profilen til Lil Miquela virker som en hvilken som helst annen influensers Instagram; daglige oppdateringer med bilder og stories, sponsede innhold og såkalte inspo-bilder. Men en ting skurrer; jenta er ikke ekte. Vis mer

Instagram-stjernene som ikke eksisterer

Skapte digital modell som et kunstprosjekt. Så eksploderte det.

I 2016 satte influenser Lil Miquela (19) sine første digitale fotavtrykk på verden. En vakker modell, med et tilsynelatende perfekt liv. Ved å dele glimt fra sin egen eventyrlige hverdag, vokste Instagram-stjernen raskt i antall følgere.

Miquela har vært på Coachella. På prisutdelinger. Posert for Vogue. Hun har til og med kysset supermodell Bella Hadid (22) i en Calvin Klein-reklame.

19-åringen er blitt avbildet med stjerner som Diplo og Molly Soda. Intervjuet og omtalt av verdens største publikasjoner - eksempelvis The Guardian og BBC. Hun er også navngitt som en av de mest innflytelsesrike personlighetene på internett av Time.

Holdt hemmelig

Med et plettfritt ytre og luksuriøse klær, har den ettertraktede Los Angeles-jenta blitt et forbilde.

«Jeg skulle ønske jeg var like pen som henne». «Jeg MÅ møte henne en dag». «Nytt moteikon!», er et knippe utvalg kommentarer fra følgerne.

Det er bare ett problem: Livet på sosiale medier speiler ikke alltid virkeligheten.

Lenge bar influenseren - og hennes bakmenn - på en hemmelighet. Etter måneder med spekulasjoner, kom forløsningen i form av ett nytt ord på profilen hennes i 2018: Robot.

Et fenomen

Lil Miquela eksisterer altså ikke. Instagram-modellen er et resultat av såkalt CGI (Computer-generated imagery), altså datagenererte bilder. Designet av ekte mennesker. Skapt som et kunstprosjekt, signert Los Angeles-selskapet Brud.

Så eksploderte det. Foruten å generere likerklikk, er Miquela blitt et yndet objekt blant annonsører og promotører. Og hun er ikke alene.

I slutten av april 2017 ble også Shudu født:

På Instagram erklæres hun som «verdens første digitale supermodell». Så har man navn som Noonoouri, Liam og Lightning. I fjor lanserte selv Balmains kreative direktør, Olivier Rousteing, en «digital hær» av modeller til å fronte luksusmotehusets nye kolleksjon, ifølge Harper's Bazaar.

De virtuelle modellene er, ifølge Vogue, i ferd med å ta moteverdenen med storm.

- Jeg håper ikke at dette er framtiden, sier modellmamma Eivor Øvrebø til Se og Hør.

Hun har ledet modellbyrået Team Models i over 50 år, og har registrert uttalelser om at virtuelle modeller kan bli bransjens framtid. Øvrebø mener imidlertid at markedet - slik det er i dag - ikke kan utklasse ekte vare.

- Med en dataprodusert person, får man ikke det samme livet i øyene. Sjelen blir borte. Du skal likevel ikke se bort fra at det økonomisk sett kan bli framtida - og at det kanskje ikke er så langt unna.

Attraktivt

For det er ikke til å stikke under stol at fenomenet kan være lønnsomt. Skaperne av de virtuelle influenserne tiltrekker seg investorer som lokkes av mektige PR-plattformer. Visse peker på en kommende milliardindustri, ifølge Tech Crunch.

Og nettopp dette er viktig å understreke, mener moteansvarlig i KK, Malin Gaden.

«Jeg vil tro at flere av de yngste brukerne på sosiale medier ikke skjønner hva dette egentlig er» Malin Gaden, moteansvarlig i KK

- Disse «modellene» er influensere og skal tjene penger på å reklamere for og fronte ulike produkter og merker. Jeg vil tro at det er flere av de yngste brukerne på plattformer som Instagram som ikke vil forstå dette. Etter en kjapp scroll på de ulike Instagram-profilene, ser jeg flere som kommenterer akkurat som om disse karakterene skal være ekte, forteller hun til Se og Hør.

BER AKTØRENE TENKE SEG OM: Moteansvarlig i KK, Malin Gaden. Foto: KK
BER AKTØRENE TENKE SEG OM: Moteansvarlig i KK, Malin Gaden. Foto: KK Vis mer

Gaden forteller videre at hun er «smått sjokkert» over hvor autentiske de digitale modellene faktisk er. Samtidig er hun ikke overrasket.

- Lil Miquela har snart to millioner følgere på Instagram. Det er mange mennesker! Skaperne bak denne digitale karakteren har derfor et ansvar til å bruke denne plattformen til noe positivt – noe de faktisk har gjort.

Gaden henviser til ulike kampanjer på Miquelas Instagram-profil, der den oppdiktede figuren bruker «stemmen» sin til å for eksempel snakke om viktigheten av Pride.

Skadelig?

Hvorvidt modellbransjen og reklameindustrien i framtida vil slutte seg til det virtuelle, gjenstår å se. Meningene er definitivt delte. Skaperen bak «verdens første digitale supermodell», fotograf Cameron-James Wilson, forsvarer naturlig nok fenomenet.

- Jeg tror vi er inne i en tid der selv ekte mennesker bruker så mange filtre og redigerer seg selv, at det ikke finnes noen vesentlig forskjell mellom 3D-kunst og et bilde. Man kan se flere imperfeksjoner på Shudu enn hos en hvilken som helst annen influenser, uttalte han i et større intervju med WeRSM.

Flere frykter likevel at fenomenet kan være skadelig - i form av å fronte uoppnåelige kroppsideal, og kulturelle stereotypier.

- Jeg tenker at unge som vokser opp i dag opplever en enorm påvirkning fra sosiale medier. Jeg ber derfor om at de fortsatt ønsker å se levende mennesker, og at det er godt nok, sier Eivor Øvrebø.

Malin Gaden er enig:

- Akkurat nå tror jeg dette er såpass populært fordi det er nytt og så spektakulært. Det kan godt hende at dette dabber litt av dersom det kommer mange Instagram-roboter på markedet, men hvem vet, spør Gaden, og legger til:

- Jeg kan se for meg at motehus og magasiner vil spare en god del tid på å bruke digitale modeller, men samtidig mister man jo det menneskelige ved det hele. Nå kan jeg bare snakke på vegne av KK, men jeg ser ikke for meg at det skjer hos oss i nærmeste fremtid.

LES OGSÅ: Instagram-profil (17) brutalt drept

Bli abonnent på Se og Hør
spar 50%
Kun 249,- for 10 utgaverKJØP NÅ

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder

Ellos rabattkoderLensway rabattkoderApollo rabattkoderRoom21 rabattkoderSportamore rabattkoder