Julianne «Pilotfrue» Nygård:

Innrømmer bløff

Influenseren innrømmer at hun flere ganger har reklamert for ting hun ikke har stått inne for.

BLØFF: Julianne Nygård legger ikke skjul på at hun har bløffet for følgerne sine. Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet
BLØFF: Julianne Nygård legger ikke skjul på at hun har bløffet for følgerne sine. Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Torsdag var det premiere på serien «Da vi styrte internett». I den anledning har flere tidligere bloggere, nå ofte omtalt som influensere, stilt opp for å sette karrieren sin under lupen til programleder Linnéa Myhre (31).

I løpet av Julianne «Pilotfrue» Nygårds (31) episode kommer det frem at hun ikke alltid har vært helt oppriktig i reklameinnleggene sine. Blant annet avslører hun at hun aldri har lest bokserien «Calendar Girl» som hun reklamerte for i 2016.

PREMIEREFEST: På premieren til serien «Da vi styrte internett» møtte Linnéa Myhre og Emil Gukhild pressen for første gang. De ønsket imidlertid ikke å svare på hvordan de møttes. Reporter: Anniken Aronsen. Vis mer

Løgn

Med setninger som «boken burde være pensum for han som ikke vet hvordan man skal forføre en jente», «dette er en underholdende, varm og sexy bok, akkurat som de to første», lar hun altså følgerne sine tro at hun har lest bøkene. Dette er underbygget av flere poserende bilder med boken.

Dette er altså ren sprøyt, avslører Nygård, til stor latter fra de andre deltakerne.

- Jeg har lest særdeles få bøker i mitt liv. Det er ikke noe jeg er stolt av, men jeg er ikke noe glad i å lese bøker, innrømmer hun lattermildt i serien.

ÆRLIG: I den nye serien til Linnéa Myhre, «Da vi styrte internett», forteller blogger Anna Rasmussen åpenhjertig om den vanskelige tiden. Video: VGTV Vis mer

Hun tipper hun tok seg betalt 5-10 000 kroner per innlegg på den tiden. Nygård avslører også at hun dessuten løy om Freias sjokoladerull med smoothie-smak i 2015.

«I dag testet jeg ut de nye sjokoladerullene med smoothiefyll fra Freia. Jeg likte den med pasjonsfrukt og jordbær aller best, men den med mango og banan var også veldig god», skrev hun da.

I serien kommer det nemlig frem at hun ikke likte dette i det hele tatt.

- Jeg liker sjokolade, men jeg likte ikke den, sier hun.

Forsvares av mannen

Hun er imidlertid ikke alene om å ha reklamert for sjokoladen, og også Anna Rasmussen (25) innrømmer at hun løy om å like den - for litt reklameinntekter, så klart.

- Den har jeg reklamert for. Den er ekkel, sier hun.

Nygård er i dag ikke redd for å innrømme at hun har reklamert for enkelte ting hun ikke har testet ut personlig:

FIKK REAKSJONER: Julianne Nygård, kjent som «Pilotfrue», var gravid med barn nummer to. Da hun valgte å dele en video hvor hun gikk på vekten skapte det reaksjoner. Vis mer

- Jeg tenker jo at det er viktig å innrømme at man ... ja. Jeg har jo vært lenge i gamet, så selvfølgelig har jeg tråkket i noen feller jeg også. Man blir jo mer seriøs jo eldre man blir, heldigvis, jeg har i alle fall blitt det, sier hun til Se og Hør når vi møter henne på seriens lanseringsfest.

Ektemannen, Ulrik Nygård, forsvarer kona.

- Det er ikke ofte du tar oppdrag du ikke står inne for, i hvert fall. Men jeg har jo sagt at jeg ikke stoler på influensere fordi jeg er sammen med en, sier han og ler.

I episoden kommer det også frem at det koster 40 000 kroner å få reklameplass i Instagram-feeden til Nygård.

BEKLAGER: Linnéa Myhre har beklaget seg til flere etter å ha skrevet om dem på den tidligere bloggen sin. Video: Thea Hope / TV2 Sumo. Reporter: Ingebjørg Iversen / Rød Løper Vis mer

- For meg er det veldig hverdagslig å snakke om, jeg driver jo egen business, og har ikke eget management, så jeg selger meg selv, som det så fint heter. Jeg føler ikke det er rart å snakke om, sier hun til Se og Hør.

- For påvirkerreklame, som for all annen reklame, så er personene betalt i en eller annen form for å si noe positivt om et produkt eller en tjeneste. De er rett og slett engasjert for å reklamere for et konkret produkt eller tjeneste, sier Nina Elise Dietzel, seksjonssjef i Forbrukertilsynet, og fortsetter:

GRÅTER: Dennis Poppe, kjæresten til Kristin Gjelsvik, klippet håret, og responsen ble ikke helt som forventet. Vis mer

- Det er ikke ensbetydende med at de nødvendigvis liker eller bruker det de reklamerer for. Nettopp derfor er det så viktig at all reklame tydelig fremstår som reklame, slik at forbrukerne forstår at budskapet i realiteten er kjøpt og betalt.

Når det er sagt, påpeker Dietzel at det ikke er tillatt å gi uriktige opplysninger i reklamen.

- Alle påstander som brukes i reklamen skal være riktige, og dette er annonsøren sitt ansvar.

LES OGSÅ: - Blir et nytt kapittel

Vi bryr oss om ditt personvern

Se og Hør er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer