«Powerwomen Norge»:

- I strid med regelverket

I den siste episoden av Viaplay-programmet lanserer en av kvinnene alkoholholdig drikke.

KRITIKK: Isabelle Ringnes tok med tv-seere på lanseringen av sin egen vin. Nå får hun kritikk. Foto: Viaplay
KRITIKK: Isabelle Ringnes tok med tv-seere på lanseringen av sin egen vin. Nå får hun kritikk. Foto: Viaplay Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

«Powerwomen Norge» har vært tilgjengelig på Viaplay den siste tiden, og serien har allerede blitt omdiskutert. Allerede etter første program høstet programmet kritikk for å fremme «overflatisk influenserkultur».

I Viaplay-serien følger seerne Anita Krohn Traaseth (50), Iman Meskini (25), Leah Isadora Behn (17), Ingeborg Heldal (49) og Isabelle Ringnes (34).

I episode seks av serien tok Ringnes med kamerateamet og TV-seerne på lansering av egen vin. Det tok ikke lang tid før det ble klart hva grossisten av vinen heter.

Hyllest: Leah Isadora Behn tar med seerne hjem i «Powerwomen» og hyller moren Märtha Louise. Video: ViaPlay/Rød Løper Vis mer

- Småsuspekt

Se og Hør tar kontakt med Trond Blindheim, professor i markedskommunikasjon og forbrukeratferd ved Høyskolen Kristiania. På spørsmål om innslaget i «Powerwomen Norge» kan anses som markedsføring av alkohol sier han:

- Ja, det kan på en måte det siden man får lov til å reklamere for sitt eget merke og holde det frem for alle seerne. Det er nok mange som både importerer og lager sin egen vin som skulle ønske de kunne få fremme produktet sitt på tv.

EGEN VIN: Isabelle Ringnes tok med seg kamerateamet da hun lanserte sin egen vin tidligere i år. Foto: Viaplay
EGEN VIN: Isabelle Ringnes tok med seg kamerateamet da hun lanserte sin egen vin tidligere i år. Foto: Viaplay Vis mer

- Er det greit å bruke denne typen markedsføring?

- Nei, det hadde gått an å anonymisere vinmerket og heller fortalt historien om hvordan hun har fått den nye hobbyen sin. Man trenger ikke vise frem merket, da blir det merkevarebygging for henne og hennes produkter. At det ikke ligger forretningsmessige ambisjoner bak … Jeg har mine tvil.

Se og Hør informerer Blindheim om at man kan få kjøpt vin fra den aktuelle grossisten på Vinmonopolet.

- Da er det reklame. Det er småsuspekt synes jeg da, og kanskje i strid med det som er regelverket for kringkasting. Det er rart at redaksjonen ikke er strengere på det. Man må ha noen kjøreregler og spilleregler i kanalen, fastslår Blindheim.

EKSKLUSIVT: Leah Behn er og hennes mor, Prinsesse Märtha Louise, har vært i Paris for å kjøpe kjole til «Le Bal des Debutants». Reporter: Nora Skavhaug. Bilder: Le bal/Olivier Borde/Bestimage, Getty Images, All over, NTB, @lebal.paris/Instagram. Video: «Powerwomen Norge» - Viaplay. Vis mer

Videre forklarer Blindheim at markedsføring av alkohol er veldig strengt forvaltet i Norge. Han mener også at ansvaret ligger hos Viaplay, ikke Ringnes.

- Viaplay distribuerer dette videre, og hun kan ha vært i god tro og snakket om denne produksjonen sin.

Se og Hør har vært i kontakt med Isabelle Ringnes, som har fått lagt frem kritikken, men forteller at hun ikke har noen kommentar til saken.

  • Les Viaplays svar lenger ned i saken!
ARVEREKKE: Leah Isadora Behn er aktuell i «Powerwomen» hvor hun snakker åpent om sitt forhold til den kongelige arverekken. Video: Viaplay/Rød Løper Vis mer

- Enhver omtale er forbudt

I Norge er det Helsedirektoratet som forvalter lovverket rundt markedsføring av alkohol. Når Se og Hør tar kontakt kan avdelingsdirektør Øyvind Giæver opplyse at de ikke kan kommentere innholdet i enkeltsaker i media.

På generelt grunnlag forklarer han at alkohollovens hovedregel er at enhver omtale eller tiltak for å markedsføre alkohol er forbudt.

- Enhver omtale av egne alkoholholdige produkter vil normalt anses å ha markedsføringshensikt og vil dermed rammes av reklameforbudet, sier Giæver til Se og Hør, og fortsetter:

- Omtale av alkoholholdige drikkevarer som er underlagt redaksjonell frihet er imidlertid indirekte beskyttet av Grunnloven § 100 om trykkefrihet. For å kunne betraktes som redaksjonelt materiale må det foreligge redaksjonell frihet, dvs. omtalen av alkoholholdig drikk må være vurdert og presentert av en uavhengig redaksjon.

ØVELSESKJØRER: Både Leah Behn og mor, prinsesse Märtha Louise, er litt anspente når Leah skal ut på veien i «Powerwomen Norge». Reporter: Anita Kristiansen. Video: Viaplay/Nora Skavhaug. Vis mer

Giæver forklarer også at dersom alkoholbransjen står bak bare et innslag, og ikke den aktuelle redaksjonen, vil det rammes av forbudet. Det er avgjørende ved vurderingen i slike saker om omtalen har skjedd i markedsføringsøyemed - altså med formål om å selge mer av produktet.

Programredaktør i Viaplay, Jonas Møller, svarer følgende på kritikken:

-Viaplay er et uavhengig og redaktørstyrt medium, så ansvaret for det som publiseres ligger hos oss – og ikke hos Isabelle Ringnes.

Han fortsetter:

PUPPEGLIPP: I «Bloggerne» på TV 2 får Martine Lunde puppeproblemer i bursdagen sin. Reporter: Katrine Bjelke. Video: «Bloggerne» - TV 2/ Nora Skavhaug Vis mer

- Powerwomen Norge følger livene til fem sterke kvinner i både hverdag og jobb. Når en av deltakerne våre lanserer sin egen vin er det i aller høyeste grad en relevant historie å følge. Som seerne sikkert har lagt merke til, viser vi aldri flasken og oppfordrer aldri til kjøp. Viaplay har brukt sin redaksjonelle frihet til å omtale at en kjendis lanserer en vin, i likhet med mange andre store medier.

LES OGSÅ: - Kult, rocka og modig valg

Vi bryr oss om ditt personvern

Se og Hør er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer