- Hun er ikke død?

Bjarte Tjøstheim med uheldig glipp i NRK-programmet «Ukens vinner».

SEOGHØR.NO: Torsdag fikk kjendiser og andre i medie-Norge gjennomgå i en ny episode av NRK-programmet «Ukens vinner».

Det var under en diskusjon om Dorthe Skappel og hennes kommentator-rolle under OL, at samtalen tok en uventet retning.

- Skappel blir jo kalt «TV2-dronningen», har vi noe tilsvarende her i NRK? spurte Steinar Sagen medprogramlederne Tore Sagen og Bjarte Tjøstheim.

-  Jeg tenker på Toppen Bech før hun døde, at hun kanskje var…, begynte Tjøstheim, men ble avbrutt av Sagen som fortalte at NRK-legenden fortsatt lever i beste velgående.

- Hun er ikke død, nei, sa en tydelig flau Bjarte. 

- Hei Toppen, hyggelig at du ser på, spøkte Steinar Sagen og skiftet raskt tema.

Hverken Bjarte Tjøstheim eller NRK ønsker å kommentere saken.

Saken fortsetter under bildet.

OVERRASKET: Bjarte Tjøstheim hadde ikke fått med seg at NRK-kollega Toppen Bech fortsatt lever, og ble overrasket da han ble rettet på av kollegaen Steinar Sagen i «Ukens vinner». Foto: NRK Vis mer

Bjarte Tjøstheim er langt fra den eneste begått flauser på TV.

«God morgen Norge»-programleder Vår Staude har vakt reaksjoner med sine uttalelser flere ganger.

I 2011 kom  hun blant annet til å kalle «Politiskolen»-stjernen Michael Winslow for «neger».

Winslow var den gang i Norge og skulle gjeste TV 2-programmet, og under introduksjonen av skuespilleren var Staude uheldig med ordbruken.

«Det er han som lager lyder og ulyder. Han neger'n», sa hun, før hun korrigerte seg selv.

«Kan vi si neger? Vi kan kanskje ikke det».

«Nei, det kan vi ikke si. Det heter afro-amerikaner», rettet programlederkollega Jan Øyvind Helgesen det hele til den gang.

Saken fortsetter under bildet.

LANG TV-KARRIERE: Vår Staude har vært i TV 2 helt siden kanalens oppstart tidlig på 1990-tallet. Foto: Stella Pictures Vis mer

Fire år tidligere tråkket også Vår Staude i salaten under en «God morgen Norge»-sending. Da brukte hun ordet «hottentott», som også er ansett for å være diskriminerende.

Også den gang bedyret programlederen sin uskyld.

«Her er det  flodhester, krokodiller og jeg holdt på å si hottentotter», sa hun på direkte-TV den gangen.

«Hva var det du sa det het?», sa en forfjamset medprogramleder Arill Riise.

«Det er ikke lov å si det kanskje?», svarte Vår før sendingen gikk over til reklame.

Les flere TV-tabber her!

Saken fortsetter under bildet.

I LIVE: Buckingham Palace måtte rykke ut og tilbakevise BBC-journalistens påstand. Foto: Rex Features Vis mer

I fjor sommer skapte en av BBCs journalister kaos da hun meldte dronning Elizabeth (89) død på sosiale medier.

Det hersket full forvirring i England da reporteren Ahmen Khawaja sendte ut en Twitter-melding om at dronningen var innlagt på King Edward 7th Hospital i London, og deretter at hun hadde gått bort.

Kort tid etter sendte Khawaja ut en ny oppdatering om at dronningen ikke var død likevel, men var under behandling.

Trodde øvelse var virkelig

I etterkant ble det kjent at foranledningen var at BBC øvde seg på hvordan mediebedriften skulle håndtere monarkens død.

Det som ikke skulle skje, skjedde. En journalist overhørte øvelsen og trodde den var reell.

Hun ville være først ute med nyheten - og det ble hun.

Tweeten ble sendt ut, og dermed gikk alarmen i alle nyhetsredaksjonene i England.

Tyske Bild og CNN Newsource plukket opp tweeten. Dermed var sirkuset i gang.

LES OGSÅ: Disse «Boligjakten»-tabbene får du ikke se på TV