ANDRE OG FJERDE PLASS: Stjerneparet Brad Pitt og Angelina Jolie ligger på henholdsvis andre og fjerdeplass på listen. Foto: All Over Press
ANDRE OG FJERDE PLASS: Stjerneparet Brad Pitt og Angelina Jolie ligger på henholdsvis andre og fjerdeplass på listen. Foto: All Over PressVis mer

Hun er en kioskvelter

Jennifer Aniston topper listen over verdens mestselgende kjendis-fjes.

SEHER.NO: Film- og tv-stjernen Jennifer Aniston (38) topper amerikanske Forbes liste over de mestselgende kjendis-ansiktene, skriver Yahoo! News.


Listen, som er den første Forbes har gjennomført innen dette feltet, baserer seg på flere faktorer, deriblant salg av amerikanske kjendis-blader som People og Us Weekly.


Ved å måle salgene i en seks måneders periode, for deretter å analysere salgene for de ulike utgavene med de ulike kjendisene på forsidene, har Forbes klart å regne ut hvilke stjerne-ansikter som selger best. Kjendisene er såkalte "kioskveltere", et uttrykk som brukes om saker som selger spesielt bra på forsiden av blader.

Og da var det den superpopulære "Friends"-stjernen som kom øverst.


38-åringen var på forsiden av hele 6 blader i analyseperioden, og ansiktet hennes skal ha bidratt til salg av over 5 millioner blader.


Rett bak Aniston på listen ligger ironisk nok hennes eKS-mann Brad Pitt, etterfulgt av Hollywood-yndling Scarlett Johansson, Pitts (nye) kjæreste Angelina Jolie, "Lovlig Blond"-stjernen Reese Witherspoon, Cruise-kone Katie Holmes og American Idol-stjernene Carrie Underwood og Jennifer Hudson.

Hverken Britney Spears eller Paris Hilton ligger i nærheten av toppen på listen, selv om de to skandale-stjernene ofte dukker opp på forsiden av kjendis-blader.


Ifølge Richard Spencer, redaktør for In Touch Weekly, selger ikke Britney fordi folk er lei av skandalene hennes.


- Vanligvis er det en berg- og dalbane av følelser når det gjelder Britney, og det interesserer. Uheldigvis for Britney er det bare en berg- og dalebane nedover nå, skal han ha uttalt.


Måten Forbes.com regnet ut den tabloide verdien av kjendis-ansiktene på, var ved å sammenligne hvor mange utgaver en bestemt forside solgte i forhold til de vanlige salgene for bladene.


LES OGSÅ: - De singles favoritter