«LUKSUSFELLEN»: Økonom Lene Drange ser rødt når hun oppdager hva statens innkrevingssentral har gjort. Video: TV3Vis mer Vis mer

«Luksusfellen»:

Her renner det over for «Luksusfellen»-eksperten

- Det er en uansvarlig og kritikkverdig form for innkreving, sier økonom Lene Drange.

(Se og Hør): I kveld er TV3-programmet «Luksusfellen» på besøk hos fitness-entusiasten Elin Bergstrøm, som har gått på en økonomisk smell etter et samlivsbrudd for noen år siden.

Treningen har vært et fristed for Elin, men har også ført med seg store kostnader og har forverret situasjonen. Elins økonomiske styring har gjort at den lille familien står i fare for å miste både barnehageplass og strøm i hjemmet.

Med flere kredittkortlån og ugunstig bruk av penger, kommer «Luksusfellen»-økonom Lene Drange og psykolog Cecilie Lynum til unnsetning.

Men når Lene Drange går over papirene og kontoene til Elin, får hun seg en virkelig overraskelse. Der kommer det nemlig frem at helgen før Lene og Cecilie besøkte henne, hadde Elin vært hos NAV og bedt om nødpenger - og grunnen til det får Lene til å se rødt.

Saken fortsetter nedenfor.

KRITIKK: «Luksusfellen»-økonom Lene Drange kritiserer Statens Innkrevingssentral for måten de har behandlet Elin Bergstrøm. Foto: TV3
KRITIKK: «Luksusfellen»-økonom Lene Drange kritiserer Statens Innkrevingssentral for måten de har behandlet Elin Bergstrøm. Foto: TV3 Vis mer

Sperret alle kontoene

Fredagen før «Luksusfellen» kom på besøk hadde nemlig Elin satt av sine siste 700 kroner på en sparekonto, slik at hun skulle ha penger til mat til seg selv og barna.

Men da hun kom til butikken den lørdagen, hadde innkrevingssentralen stengt kontoene hennes.

- Jeg fikk sjokk, og ble utrolig frustrert, forteller Elin til Se og Hør.

Til vanlig pleide hun å ha alle pengene sine på en sparekonto, og overføre etter hvert som hun trengte penger. Dette for å ha mest mulig kontroll over pengebruken, ifølge henne selv.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette får imidlertid økonom Lene Drange til å tenne på alle pluggene, og ringte til Statens Innkrevingssentral med en gang.

  • Se video øverst i saken!

- Elin hadde egentlig gjort alt rett da hun hadde satt av 700 kroner på sparekontoen som skulle over til brukskontoen, slik at hun hadde råd til mat den helgen. Men da hun ikke fikk betalt i kassen på butikken, måtte hun dermed gå til NAV for å be om nødpenger. Dette kunne ha vært unngått hvis innkrevingssentralen ikke hadde grepet inn på den måten, forteller Drange til Se og Hør.

- Helt uansvarlig

Lene kan imidlertid forstå at Statens Innkrevingssentral må kreve inn penger, men akkurat dette tilfellet synes hun var rimelig spesielt.

- Det som er spesielt er at det er bare innkrevingssentralen som gjør slike ting, og de som har gjort dette har sett at hun hadde null penger på konto, og kun de 700 kronene på sparekonto. De visste også godt at hun skulle få lønn én uke etter. Det ble bekreftet over telefon til meg.

Saken fortsetter under:

EN HJELPENDE HÅND: Kjendisstylist Jan Thomas vil hjelpe deltaker Marcus med selvtilliten. Her møtes duoen på Jan Thomas Studio i Oslo. Video: TV3 Vis mer Vis mer Vis mer

Måten Statens Innkrevingssentral hadde grepet inn, mener Lene er sterkt kritikkverdig.

- Det kan diskuteres om det strider med lovverket, men det er en uansvarlig og kritikkverdig form for innkreving, sier hun til Se og Hør.

- En beklagelig situasjon

Informasjonssjef ved Statens Innkrevingssentral, Aleksander Millang, har ikke lov til å kommentere enkeltsaker, men forteller til Se og Hør at de i utgangspunktet ikke skal trekke mer penger enn det skyldner har krav på av livsoppholdssatser, fastsatt av Barne- og likestillingsdepartementet, som blant annet skal dekke barnehage, mat og klær.

- Før vi trekker så kontrollerer vi at vedkommende har til livsopphold, ut ifra den dokumentasjonen vi har. Hvis vi trekker for mye, slik at du ikke har råd til livsopphold, må de være sikre på at trekkbeløp stemmer overens med ens utgifter og inntekter. Det er en beklagelig situasjon vedkommende er kommet i, men i forkant av trekket sender vi alltid informasjon og oversikt over de utgiftene vi har dokumentert til skyldner. Her har man mulighet til å endre trekkbeløpet.

Videre forteller informasjonssjefen at innkrevinger ikke skjer over natta.

- Du skal ha oversett flere purringer og varsler i flere omganger før dette skjer. Vi går ikke inn uten mål og mening og trekker penger fra kontoer. Vi er også avhengige av et viss samspill, da det kan være utgifter vi ikke har dokumentasjon på. Vi må vite om de ulike livsnødvendige utgiftene og liknende slik at vi også kan få en oversikt og at vi ikke overskrider et trekkbeløp skyldner ikke kan leve med.

- Til orientering har vi utviklet en løsning som har gjort det mye enklere å dokumentere og endre trekkbeløpet tilpasset din økonomi på www.sismo.no, legger han til.

Til Se og Hør kan Elin bekrefte at hun hadde fått en advarsel.

- Jeg fant ut av det på fredagen etter jobb, men da var det allerede for sent å gå til NAV, sier hun.

«Luksusfellen» sendes på TV3 onsdager klokken 20.30.

HER RENNER DET OVER FOR «LUKSUSFELLEN»-EKSPERTEN: Når «Luksusfellen»-ekspertene for høre at Olav Alexander (25) fra Stabekk har planer om å tilby kompisene kun å innfri halvparten av lånebeløpene, tror de ikke sine egne ører. Video: TV3 Vis mer Vis mer

LES OGSÅ: «Luksusfellen»-deltaker brukte 30.000 kr i året på energidrikker