Beckmann og Caroline Berg Eriksen:

Hardt ut : - Rotter seg sammen

Ryggsekkmerket blir kritisert for samarbeidet med influenseren. Nå svarer hun.

BLIR KRITISERT: Caroline Berg Eriksen så seg nødt til å blokkere folk etter at kritikken haglet etter samarbeid med Beckmann. Foto: Andreas Fadum / Se og Hør
BLIR KRITISERT: Caroline Berg Eriksen så seg nødt til å blokkere folk etter at kritikken haglet etter samarbeid med Beckmann. Foto: Andreas Fadum / Se og Hør Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det populære ryggsekkmerket Beckmann fikk nok litt mer oppmerksomhet enn ventet, da det ble kjent at de hadde inngått et samarbeid med influenser Caroline Berg Eriksen (35).

Under et bilde på deres Instagram-profil, var det flere som reagerte på valget av samarbeidspartner.

Eriksen, som i flere år var kjent under bloggnavnet «Fotballfrue», har 300 000 følgere på Instagram. På profilen sin deler hun bilder og videoer fra hverdagen, blant annet bilder av sine to døtre som hun har sammen med tidligere fotballspiller Lars-Kristian Eriksen (38).

VENNSKAP: Mikkel Niva var gjest hos «Kåss til kvelds» og der avslørte han et hittil ukjent vennskap med Caroline Berg Eriksen. Video: TV2 Vis mer

Selv om døtrene ikke er avbildet i annonsen for Beckmann, er de iblant fotografert for andre reklameinnlegg, og det er nettopp dette folk i Beckmanns kommentarfelt reagerer på.

Bakgrunnen for all kritikken mot Beckmann kommer av at flere mener at Eriksen profiterer på barna sine, og enkelte i kommentarfeltet hevder at barnas rett på privatliv blir krenket.

I en kommentar kaller en person valget til Beckmann for «merkelig», og spør om ryggsekkmerket har sovet på jobb.

«Siden jeg ikke liker #sharenting så lurer jeg på om dere tar to år gamle sekker i retur? Jeg vil ikke at mine barn assosieres med bruken av influencer-barn i markedsføring av skolesekkene som jeg ellers har likt godt. Nå vil jeg gjerne returnere sekkene og få pengene igjen!» har en annen kommentert.

REAKSJONER Kristin Gjelsvik gikk hardt ut mot å dele barnebilder i sosiale medier, det skapte reaksjoner. Video: Kristin Gjelsvik Vis mer

UNICEF definerer «sharenting» som «ubetenksom deling av unødvendig store mengder bilder og informasjon om barna sine på nett». Ifølge en spørreundersøkelse gjort for organisasjonen i Norge vil det i gjennomsnitt ha blitt publisert 1165 bilder og videoer av et barn på sosiale medier før barnet har fylt 12 år.

Ønsker å si ifra

På Instagram gikk Eriksen ut og sa hun hadde blokkert «en hel del mennesker». Det var flere i kommentarfeltet til Beckmann som reagerte på at de ble blokkert for å ytre sine meninger.

Eriksen forsvarer seg selv til Se og Hør med å si at hun blokkerer usannheter og personangrep, og at hun har ingen interesse av at slike mennesker følger henne.

35-åringen er også ærlig om at kommentarene går inn på henne, og at det virker som at for noen er alt hun gjør galt.

FIKSET: Årvåkne følgere reagerte da den britiske tv-personligheten delte et retusjert bilde av seg selv som 5-åring på Instagram. Foto: Instagram @laurengoodger Vis mer

- Jeg er et menneske som alle andre, og selv om jeg har stått støtt i noen stormer, stopper det opp for meg også. Nå ønsker jeg å si ifra og få en slutt på alt dette. Jeg synes det er skummelt å se hvordan folk hater på nett, voksne som rotter seg sammen for å ødelegge for andre, hvordan de ilegger meg diagnoser og diskuterer meg som om jeg ikke var et ekte menneske. Jeg skjønner ikke hvor netthatet skal ende. Det er så mye av det der ute og vi må lære generasjonen etter oss at dette ikke er greit. Mobbing på nett er kjempefarlig og stadig aktuelt, og jeg mener at det bør snakkes mer om.

En debatt som skaper engasjement

Influensere som eksponerer barna sine har vi sett skaper stort engasjement tidligere. Kristin Gjelsvik (35) er en av influenserne i Norge som ikke ønsker å eksponere barnet sitt.

- Vi har ingen rett til å bestemme at dette skal bli en offentlig person før barnet selv er gammelt nok til å vite hva det innebærer, fortalte hun til Se og Hør i 2019.

INSTAGRAM: Caroline Berg Eriksen, også kjent som «Fotballfrue», fikk mye omtale, både i inn- og utland da hun i 2013 postet dette bildet. Og med mediestormen som bildet førte med seg, kom også følgerne på Instagram. Video: Rødløper/Thea Hope Vis mer

Jenny Skavlan (36) og Live Nelvik (39) er også to kjendismødre som har vært åpne om at de mener det er feil å eksponere barna sine i sosiale medier. I 2017 uttalte barnepsykolog Willy-Tore Mørch seg til Dagbladet om problemstillingen:

- Foreldrene som legger ut bilder eller informasjon om barna sine gjør det jo i beste mening, men barna samtykker jo ofte ikke. De vet heller ikke effekten av hva det vil si å bli publisert på nettet. Ting på sosiale medier vedvarer i lang tid, fortalte han, og påpekte at det samtidig er vanskelig å si noe om den langsiktige effekten ettersom det er et relativt nytt fenomen.

FULL: I en episode av «Kåss til Kvelds» var Jenny Skavlan blant gjestene. Der fortalte hun om en gang hun drakk litt for mange glass vin før en audition til filmen «Max Manus». Video: NRK Vis mer

Eriksen understreker til Se og Hør at hun aldri skyver døtrene sine foran seg selv i annonser for kunder.

- Jeg har ingenting imot kritikk og diskusjoner rundt barn og sosiale medier. Jeg er kritisk selv til mye som publiseres av og om barn, og jeg har daglige refleksjoner både med meg selv og Lars-Kristian om hva som er greit å dele og hva som ikke er det. Jeg vet at andre har en ganske annen oppfatning av hva som er greit å dele og hva som ikke er greit, men uenigheter må man kunne akseptere uten å ta diskusjonen ned til et nivå hvor man benytter seg av personangrep og andre usakligheter.

Ikke noe forbud mot å eksponere barna sine

Selv om noen i Beckmanns kommentarfelt har anklaget Eriksen for å eksponere barna sine på en måte som bryter med deres rett på privatliv, har hun loven på sin side.

Det finnes nemlig ingen retningslinjer for hvor mye foreldre har lov å dele av barna sine på sine egne kanaler, og Datatilsynet deler bare veiledende tips og oppfordringer om å følge Barnekonvensjonen.

I tillegg kan Forbrukertilsynet informere Se og Hør om at markedsføringsloven ikke inneholder noe forbud mot å eksponere barna sine i markedsføring.

- Jeg profiterer på å være Caroline Berg Eriksen, og Caroline Berg Eriksen er mamma til to små jenter. Det går det ikke an å forandre, og om jeg i større grad skulle ekskludert familien min fra sosiale medier, ville det blitt kaldt og upersonlig, forteller Eriksen til Se og Hør.

Nå er de rundt 200 kommentarene på innlegget til Beckmann fjernet, og det er ikke lenger mulig å kommentere innlegget.

Beckmann har ikke ønsket å besvare Se og Hørs spørsmål, men henviste oss videre til Instagram, der de har publisert et nytt innlegg hvor de takker for konstruktive tilbakemeldinger og at de skal ta dem med videre i arbeidet med influensere.

LES OGSÅ: Derfor skjermer hun ikke datteren

Vi bryr oss om ditt personvern

Se og Hør er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer