Erlend Elias Bragstad:

Hardt ut: - Ligner ikke grisen

Kjendisstylisten er langt fra fornøyd med Oslo kommunes nye elsparkesykkel-tiltak.

REAGERER: - Elendig bypolitikk, sier tv-profil Erlend Elias Bragstad om beslutningen om å kutte antall elsparkesykler fra 20 000 til 8000. Foto: Andreas Fadum / Se og Hør
REAGERER: - Elendig bypolitikk, sier tv-profil Erlend Elias Bragstad om beslutningen om å kutte antall elsparkesykler fra 20 000 til 8000. Foto: Andreas Fadum / Se og Hør Vis mer
Publisert

Tirsdag vedtok bystyret i Oslo å forby utleie av elsparkesykler fra klokka 23.00 til 05.00. I tillegg skal antallet elsparkesykler reduseres fra over 20 000 til 8000.

Tiltakene kommer etter en periode med mange elsparkesykkel-ulykker i hovedstaden. I forrige uke opplyste Oslo skadelegevakt at det i helgene i juni måned skjedde i gjennomsnitt 18,5 sparkesykkel-skader per døgn.

Den lokale forskriften trer i kraft først i september, man mange har allerede reagert kraftig på at Oslo kommune innskrenker bruken av det omstridte transportmiddelet.

Kjendisstylist og tv-profil Erlend Elias Bragstad (39) er blant dem som er misfornøyd med de nye reglene. I et innlegg på Facebook omtaler han kommunens tiltak som «for drøyt». Særlig reagerer 39-åringen på byrådets beslutning om å kutte i antallet sparkesykler, noe han mener vil gå utover tilgjengeligheten.

- Det som er tåpelig, er at de skal redusere antallet. Det fine med elsparkesykler er at man kan gå ut og vite at man finner en sparkesykkel uten å måtte leite. Jeg husker da antallet sykler var mindre for noen år siden, da var det nesten umulig å få en ledig sparkesykkel, forklarer Bragstad til Se og Hør.

AKTUELL: Slik reagerte Erlend Elias da han ble utsatt for en blind date midt under intervjuet. Video: Rød Løper Vis mer

Vil ha valgfrihet

Den frittalende 39-åringen flyttet til Frogner for noen måneder siden, og har flittig benyttet seg av elsparkesykkel for å ta seg rundt i Oslo, særlig i sentrum der det er vanskelig å kjøre bil og finne parkering.

Bragstad går også mye, men ønsker frihet til å velge hvordan han skal komme seg rundt i hovedstaden. De nye tiltakene svekker denne valgfriheten, mener han.

- Problemet er at jeg vil velge, og ha et tilbud som er tilgjengelig. Man skal kunne leve fritt og ha mulighet til å velge selv om man skal gå, sykle, eller slenge seg på en elsparkesykkel, sier 39-åringen.

Tv-profilen er enig i at noe måtte gjøres med elsparkesykkel-problemet i hovedstaden, særlig fordi fulle folk og mindreårige har benyttet seg av tilbudet - som han mener ikke burde få lov til å kjøre elsparkesykkel.

Likevel reagerer han på tiltakene som nå har blitt vedtatt.

I stedet for færre elsparkesykler, ønsker han seg krav om trafikalt grunnkurs eller mopedlappen for å kunne bruke de omstridte syklene - i tillegg til nulltoleranse for alkohol i blodet når man sykler.

- Det er en bypolitikk som ikke ligner grisen, sier Erlend Elias Bragstad til Se og Hør.

Ønsker stasjoner

39-åringen har likevel forståelse for at politikerne måtte på banen etter de mange ulykkene den siste tiden.

Ved skadelegevakten i Oslo har legene regnet seg fram til at man kan unngå mellom 300 og 400 skader i sommer dersom elsparkesyklene fra og med i dag hadde blitt låst mellom klokka 23.00 og 05.00. I juni var det flest skader i timen før midnatt.

TOK GREP: Etter et tungt fjorår for Erlend Elias, tok han tilslutt grep om helsa. Og med et bedre indre og ytre, er det også lettere å date. Reporter: Thea Hope. Video: Julie Easter/ Rød løper Vis mer

- Men dette er feil tiltak. Jeg vil ha mulighet til å velge, sier 39-åringen og fortsetter:

- Selvfølgelig forstår jeg at folk blir irritert på at det ligger sparkesykler strødd i gatene. Men da bør de ansette folk og få stasjoner slik man har for bysykler. Men det er tåpelig å kutte antallet elsparkesykler, særlig når man skal ha mindre biler i sentrum.

Bragstad mener at sparkesykkelfirmaene også må ta mer ansvar.

- Det bør være flere stasjoner og mer ansvar til de som leier ut elsparkesyklene. De må gjøre jobben sin, dette går utover forbrukerne. Eller så man bare forby hele dritten og åpne sentrum for biler igjen, avslutter Bragstad.

LES OGSÅ: Nå har de giftet seg

Vi bryr oss om ditt personvern

Se og Hør er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer