TRENING GA OVERSKUDD- Endelig kan jeg sovne inn på kvelden uten hjelp av sovemedisiner som jeg til tider har brukt, sier en lykkelig Marius til Seher.no. Foto: Maren Synnevåg/Seher.no
TRENING GA OVERSKUDD- Endelig kan jeg sovne inn på kvelden uten hjelp av sovemedisiner som jeg til tider har brukt, sier en lykkelig Marius til Seher.no. Foto: Maren Synnevåg/Seher.noVis mer

Hadde søvnproblemer i 13 år

Men etter at han ble med i «Bedre Puls» er livet med sovepiller over.

SEHER.NO: Marius Sørensen-Sjømæling (25) er en av årets deltakere i «Bedre puls» på NRK1.
Fra Marius var 12 år har han slitt med søvnproblemer på grunn av morens rusmisbruk, men etter at han ble med i «Bedre puls» sover han bedre enn noen gang.

- Endelig kan jeg sovne inn på kvelden uten hjelp av sovemedisiner som jeg til tider har brukt i oppveksten. Nå som jeg trener om dagen og er oppe og ute i dagslys hver dag, har livet forandret seg, sier en lykkelig Marius til Seher.no.
 
Mange sofakilo
Han og ektemannen Alex hadde etter fem års ekteskap lagt på seg mange kilo, og ble glade da de ble plukket ut til å være med i TV-serien «Bedre puls».

- Vi hadde ikke bare noen få sofakilo, det var mange kosekilo i tilegg. Det var derfor veldig tøft å begynne det treningsopplegget som Yngvar hadde laget for oss, sier Marius som i dag strutter av positiv energi og livsglede.

Han sier etter to uker med et intensivt treningsprogram som bestod av fem-seks treningstimer pluss tre joggeturer møtte de nesten veggen.

- Yngvars opplegg ble litt for ambisiøst og vi måtte redusere noe på programmet siden vi jobber og har travle dager begge to, sier han.

Men nå har ekteparet funnet en balanse mellomtrening, jobb og søvn.

- Det er deilig å kunne ta ut all energien på dagen og sovne tilfreds om kvelden, sier Marius.
 
Bedre søvn
Søvnprofessor Reidun Ursin ved Universitetet i Bergen forklarer at kroppens eget søvnhormon produseres når vi sover.

- Søvnen styres i stor grad av hormonet melatonin som påvirkes av døgnrytmen vår. Om du legger deg og står opp til omtrent samme tid hver dag, vil det bli lettere å sovne om kvelden og stå opp om morgenen, sier Ursin til Seher.no.

Hun sier at Marius sine erfaringer når det gjelder trening og søvn stemmer.

- Aktivitet om dagen gjør det lettere å sovne om kvelden. Dette er spesielt viktig om du har tilbragt mye tid helt stillesittende i bilen eller i sofaen. Unngå hard fysisk aktivitet de siste fire timene før du skal sove slik at kroppen kan gire ned, sier hun.

Bedre Puls sendes mandager kl 19.45 på NRK1.Se Seher.no TV-guide her

Vi belønner gode kjendistips. Tips oss på seher@seher.no, ring vår tipstelefon 93076767 eller send sms/mms med kodeord SEHERTIPS til 1901.


LES OGSÅ: Jeg fant mammas heroinsprøyter