FÅR EN DATTER: Blogger Caroline Berg Eriksen og ektemannen Lars-Kristian Eriksen blir foreldre til datter nummer to om rundt tre uker. Dette bildet er tatt under Vixen Blog Awards tidligere i år. Foto: Tor Lindseth // Se og Hør
FÅR EN DATTER: Blogger Caroline Berg Eriksen og ektemannen Lars-Kristian Eriksen blir foreldre til datter nummer to om rundt tre uker. Dette bildet er tatt under Vixen Blog Awards tidligere i år. Foto: Tor Lindseth // Se og HørVis mer

- Hadde min siste økt bare timer før fødselen

Blogger Caroline Berg Eriksen nekter å droppe treningen selv om hun er høygravid.

SEOGHØR.NO: Om noen få uker blir blogger Caroline Berg Eriksen (29) mamma til en liten jente - og til tross for at hun er kommet mot slutten av svangerskapet har ikke den treningsglade Sarpsborgjenta lagt sin sporty treninghverdag på hylla. I et innlegg på bloggen publisert i midten av august forteller hun at hun fortsatt jogger - i motsetning til ved forrige svangerskap da hun måtte slutte med jogging i uke 38 på grunn av kynnere.

Men 29-åringen fant andre måter å trene på, og hadde sin siste økt kort tid før lille Nelia kom til verden i november 2013.

«I mitt forrige svangerskap kastet jeg inn løpehåndkleet da jeg var 37 uker og 1 dag på vei, men det gjør jeg ikke denne gangen! Jeg holder fortsatt koken, og føler virkelig ikke at jeg kommer til å måtte stoppe joggingen med det første. Til tross for at jeg la løpingen på hylla i uke 38 forrige gang, fortsatte jo med trening som styrke og ellipse, og jeg hadde min siste treningsøkt bare noen timer før fødselen satte i gang. Jeg var bare så glad for at jeg ikke hadde noen bekkenplager eller noe annet som satte en stopper for at jeg kunne bevege meg, og akkurat slik føler jeg det denne gangen også». 

AKTIV: Caroline Berg Eriksen elsker å være i aktivitet, og takket ja da TV2 spurte om hun hadde lyst til å være med å svinge seg på «Skal vi danse»-parketten i 2014. Her med dansepartner Kai André Lillebø. Foto: Tor Lindseth // Se og Hør Vis mer

Til KK.no har trenings- og kostholdsekspert Ina Garthe tidligere uttalt at det ikke noe problem å trene regelmessig når man er gravid, så fremt man er frisk og rask. Man kan faktisk trene helt som vanlig med noen forbehold:

1) Øvelser som gir høyt «buktrykk» bør unngås. For eksempel: knebøy, benpress og lignende. 

2) Dette er ikke tiden for å kjøre «terskeløkter» og øke prestasjonen, så ikke press deg selv veldig hardt. Målet må være å holde formen din ved like.

3) Lytt til kroppens signaler: er du sliten, har hodepine eller kjenner noe i magen under trening, avbryt og ta det rolig.

Også Lommelegen.no-ekspert og gynekolog Peer Høvik mener at trening under svangerskapet er bra for både mor og barn:

- Jeg mener at det hersker mange myter omkring trening under svangerskap. Det er ingen tvil om at en gravid kvinne som er i god fysisk form vil ha et lettere og bedre svangerskap, samt en mindre belastende fødsel. Når det gjelder mengden av trening, og det gjelder også mage- og ryggøvelser, kan dette gjøres fritt så lenge det ikke føles ubehagelig og for slitsomt. Det er jo nettopp styrken av disse muskelgruppene du vil ha størst nytte av, spesielt under fødselen, har han sagt til KK.no.

STRAKS TOBARNSMOR: Blogger Caroline Berg Eriksen har datteren Nelia fra før. Om kort tid blir hun mamma til en ny, liten jente. Dette bildet er tatt i forbindelse med innspillingen av TV2-programmet «Senkveld» med Thomas Numme og Harald Rønneberg i 2015. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Og for Caroline Berg Eriksen er det ingen tvil om at trening både er godt for kropp og sinn:

«Når bitte lille melder sin ankomst så blir sikkert treningspausen ganske lang uansett, så jeg nyter disse timene for meg selv så godt jeg kan for tiden. Trening gir meg så mye, men det vet dere jo», avslutter hun innlegget datert 12. august med.

Caroline Berg Eriksen er gift med Odd-spiller Lars-Kristian Eriksen (33).

LES OGSÅ: - Har slitt med dårlig samvittighet etter at jeg fant ut at jeg var gravid igjen