COMEBACK: Justin Bieber er tilbake på Instagram etter mange måneders stillhet. Det ble gjort ved å dele en reklamefilm han er med i. Reklamefilmen skal vises under søndagens Super Bowl. Video: T-Mobile Vis mer

Justin Bieber:

Gjorde comeback på Instagram med svindyr Super Bowl-reklame

Åpnet kontoen etter fem måneder.

(Dagbladet): Flere trofaste «beliebers» ble skuffa da Justin Bieber (22) i august valgte å stenge kontoen sin på Instagram.

Fredag kveld (norsk tid) fikk hans 77 millioner følgere imidlertid en overraskelse i Instagram-feeden sin, da «Sorry»-sangeren brått gjorde et aldri så lite comeback på det sosiale mediet.

Det var ikke en etterlengtet «selfie» eller livsoppdatering som ble publisert på sangerens profil, men en reklamevideo for mobilselskapet T-Mobile, der Bieber selv spiller hovedrollen.

Reklamefilmen er gjort i forbindelse med søndagens Super Bowl-finale, der artisten - i rollen som «celebration expert» - tar seerne gjennom seiersdansens historie.

Bieber selv viser for øvrig noen spenstige dansetrinn, og oppfordrer med det sine Instagram-følgere å dele sine seiersdanser i sosiale medier under emneknaggen #UlimitedMoves.

Let me see your #unlimitedmoves

A video posted by Justin Bieber (@justinbieber) on

40 millioner for 30 sekunder

Ifølge CNN er det over 111 millioner mennesker som benker seg foran skjermen hvert år for å se Super Bowl-finalen i amerikansk fotball.

Søndag går den 51. runden av arrangementet av stabelen, og det forventes nok en gang at flere millioner mennesker vil følge med på superfinalen mellom New England Patriots og Atlanta Falcons.

For mange er det minst like spennende å få med seg reklamepausene, for det er ingen hemmelighet at annonsørene legger både tid og penger i de korte reklamesnuttene.

The New York Times skriver at firmaene punger ut rundt 40 millioner kroner for å få vist en 30 sekunders reklamesnutt under sendingen.

I tillegg bruker flere av bedriftene også opptil 25 prosent av denne summen til markedsføring knyttet til annonsen, skriver nettstedet.

Gjorde narr av seg selv

Flere av de store bedriftene hyrer gjerne inn kjente fjes til videoene, og i tillegg til Justin Bieber, vil man i år også se Justin Timberlake, Lady Gaga og Tom Brady i reklamepausene, skriver CNBC.

En av kjendisene som har fått mest betalt for å stille opp i en reklamefilm i forbindelse med Super Bowl-finalen, er filmstjerna Brad Pitt.

Ifølge CBS News tjente han omkring 30 millioner kroner (i dagens valuta) da han stilte opp i Heinekens reklamefilm i 2005.

VIL REDDE MOBILDATA: Realitystjerna Kim Kardashian (34) reklamerer for T-Mobile under årets Super Bowl. Video: T-mobile Vis mer

For to år siden fikk realitystjerna Kim Kardashian oppmerksomhet da hun gjorde en humoristisk video for T-Mobile.

Etter først å ha blitt introdusert som «en berømt person» i videoen, holder hun en «alvorlig» appell:

«Hei. Jeg heter Kim. Hver måned trekker mobilselskapene tilbake tonnevis av data. Tragisk. Data du har betalt for, som kunne ha vært brukt til se hva slags sminke jeg bruker, baksiden av armen min, feriene og antrekkene mine. Alt er borte».

«Vær så snill, hjelp meg å redde mobildata», sier Kardashian etter en rekke ironiske poseringer.