Lorna Jane:

Gigantbot etter «covid-beskyttende klær»

Reklamerte for klær som skulle beskytte mot coronaviruset.

BØTELAGT: Lorna Jane Clarkson, kvinnen bak klesmerket Lorna Jane, befinner seg i hardt vær. Foto: Jim Smeal / BEI / REX
BØTELAGT: Lorna Jane Clarkson, kvinnen bak klesmerket Lorna Jane, befinner seg i hardt vær. Foto: Jim Smeal / BEI / REX Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Gjennom den verdensomspennende pandemien har vi sett flere eksempler på folk som har forsøkte å utnytte smittespredningen for egen vinning. Flere har også spredd ville konspirasjonsteorier.

Blant andre realitystjernen Kourtney Kardashian (41) hevdet i fjor at man kunne få kreft av å bruke blå munnbind. Det fikk flere til å reagere.

Nå har også det australske klesmerket Lorna Jane møtt motgang, etter at de forsøkte å selge klær de hevdet beskyttet mot covid-19.

«ANGELINA-19»: Det tunisiske TV-programmet får flere til å rase. WHO mener de er med på å spre vaksineskepsis. Reporter: Agusta Magnusdottir. Video: NessmaTV Vis mer

«Banebrytende teknologi»

Lorna Jane Clarkson, kvinnen bak klesmerket, opprettet merket for mer enn 30 år siden. Siden den gang har hun hatt stor suksess, og har i dag butikker i Australia, New Zealand, USA og Singapore.

Det var imidlertid flere som begynte å stusse da klesmerket begynte å reklamere for «en banebrytende teknologi» de kalte LJ Shield, som skulle «hindre smitte og spredning av bakterier og virus» i juli i fjor, midt i pandemien, ifølge BBC.

«Her for å beskytte deg. LJ Shield er en banebrytende teknologi som gjør spredning av alle bakterier og virus (og la oss være ærlige, det alle tenker på er covid-19) umulig, ved å eliminere viruset ved kontakt med stoffet», het det i reklamekampanjen.

FÅR REFS: Kjendiser måtte også holde seg hjemme på grunn av coronaviruset, og prøvde derfor å spre kjærlighet og glede på nye måter. Det var likevel ikke alt som gikk helt hjem til folket. Video: Rød Løper Vis mer

I tillegg skal Lorna Jane Clarkson selv ha promotert klærne på Instagram og i en pressemelding. Nå, et år senere, har firmaet mottatt en gigantbot på 31,6 millioner kroner.

Lorna Jane aksepterte boten.

- Antibakteriell og antiviral

I retten hevdet imidlertid firmaet at de hadde blitt lurt av sin egen leverandør, og påpekte at de hadde fått et produkt som «ikke leverte som lovet», ifølge sjef for Lorna Jane, Bill Clarkson.

- De fikk oss til å tro at teknologien bak LJ Shield ble solgt andre steder enn Australia, USA, Kina og Taiwan, og at den både var antibakteriell og antiviral. Vi trodde vi ga en fordel til kundene våre.

CORONABRÅK: Superstjernen Madonna var i hardt vær etter et innlegg på Instagram. Video/foto: Twitter/Instagram/NTB Vis mer

I dommen, som ble offentliggjort fredag, påpekte dommeren at Lorna Jane presenterte påstander for kundene sine som de ikke hadde grunnlag for. De ble dermed dømt for å komme med «falske og villedende fremstillinger til forbrukerne og engasjere seg i oppførsel som kan villede offentligheten».

Flere bøter

Rod Sims, formann i ACCC (Australian Competition & Consumer Commission) sier til BBC at hele markedsføringskampanjen var basert på forbrukernes ønske om beskyttelse mot den globale pandemien.

- Dette var fryktelig oppførsel, da det innebar alvorlige påstander om folkehelsen - når det ikke var grunnlag for dem.

I forrige uke ble firmaet også servert en bot på 40 000 australske dollar, som tilsvarer 261 000 norske kroner, fra Therapeutic Goods Administrations legemiddelregulator for «påstått ulovlig reklame» i forbindelse med Covid.

GÅR HARDT UT: I en video på Instagram gikk hardangerværing Leif Einar «Lothepus» knallhardt ut mot norske corona-demonstranter. Video: @lothepus. Reporter: Elias Kr. Zahl-Pettersen Vis mer

«Denne typen reklame kan ha skadelige konsekvenser for det australske samfunnet, og skape en falsk følelse av sikkerhet og føre til at folk er mindre årvåken når det gjelder hygiene og sosial distansering».

LES OGSÅ: - Din overbetalte, privilegerte drittsekk

Vi bryr oss om ditt personvern

Se og Hør er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer