- UFIN: Tidligere toppblogger Anne Brith Davidsen er i hardt vær etter at flere deltakere på hennes «influencerkurs» føler seg lurt. Dette er saken. Reporter: Emilie Rydning / Dagbladet TV Vis mer

Anne Brith Davidsen:

Forbrukertilsynet vurderer klage på influenserkurs

Flere deltakere har uttrykt sterk misnøye og konflikt etter å ha deltatt på influenserens kurs. Nå ser Forbrukertilsynet på saken.

Publisert

Torsdag skrev Se og Hør om sju kursdeltakere som er svært misfornøyde etter å ha betalt flere tusen kroner for å delta i Anne Brith Davidsens (44) såkalte «Influencer Program».

Deltakerne hevder de har fått dårlig og lite oppfølging, ubehagelige telefonsamtaler, villedende markedsføring og løftebrudd.

Én av dem har så langt sendt inn klage til Forbrukertilsynet. Klagen er datert 27. januar - før Se og Hør og andre medier omtalte konfliktene innad i kurset.

Ingen kommentar

I klagen beskriver hun at hun følte seg presset til å betale 14 500 kroner for kurset og at det ikke ble sendt noe angrerettsskjema da hun signerte kontrakt, i tillegg til det som framkommer i Se og Hørs sak.

KLAGE: Denne klagen, som Se og Hør har fått innsyn i, skal Forbrukertilsynet nå vurdere. Foto: Skjermdump/Forbrukertilsynet
KLAGE: Denne klagen, som Se og Hør har fått innsyn i, skal Forbrukertilsynet nå vurdere. Foto: Skjermdump/Forbrukertilsynet Vis mer

Se og Hør er kjent med at kursdeltaker Mette Ask (39) og én annen deltaker, som ønsker å være anonym, kommer til å sende inn en klage på kurset i løpet av kort tid.

Innholdet i denne saken er presentert overfor både Davidsen og hennes advokat Tony Vangen.

- Jeg har ingen kommentarer på nåværende tidspunkt, da jeg ikke er kjent med klagen som opplyses å være sendt til Forbrukertilsynet, skriver Vangen i en mail til Se og Hør.

Se og Hør har fredag gjentatte ganger forsøkt å komme i kontakt med Davidsen, uten å lykkes. Hennes advokat bekrefter at hun er kjent med opplysningene som framkommer i denne saken, og at hun på nåværende tidspunkt ikke ønsker å kommentere.

KVINNER SOM HATER KVINNER: Det tidligere toppbloggeren Anne Brith Davidsen er aktuell med boka «Kvinner som hater kvinner», som slippes på selveste kvinnedagen 8. mars. Her leser hun et utdrag fra boka, som tydelig vekker sterke følelser hos den nybakte forfatteren. Video: Elias Kr. Zahl-Pettersen / Ingunn Doholt Vis mer

Kan måtte svare for seg

Direktør i Forbrukertilsynet, Elisabeth Lier Haugseth, bekrefter til Se og Hør at de nå ser på klagen, og at de nå vil ta stilling til om og hvordan de vil følge den opp.

- Vi setter oss ned og ser på saken nå. Dersom det er grunn til det, tar vi kontakt med den som er klaget inn, ber om opplysninger og ber om redegjørelse om hvordan markedsføringen har vært og hva kurset har innebåret, sier hun.

Det vil si at Davidsen kan måtte svare for seg overfor Forbrukertilsynet.

Ettersom saken er under behandling, kan Lier Haugseth bare uttale seg på generelt grunnlag.

- Det du lover i markedsføring av et kurs, også denne type kurs, det skal selvfølgelig følges. Markedsfører man mer enn det viser seg at man får på et kurs, vil det fort være en villedning av dem som har kjøpt kurset, forklarer hun.

To utfall ved brudd

Dersom Forbrukertilsynet velger å følge opp saken, og det viser seg å være brudd, er det to mulige utfall.

- Vi ber ansvarlig rette og rydde opp, og I hvert fall ikke fortsette med den ulovlige markedsføringen. Hvis den næringsdrivende retter seg etter det, stanser saken og vi følger ikke opp videre, forklarer Lier Haugseth.

Dersom den næringsdrivende ikke retter seg etter vedtaket, kan Forbrukertilsynet fatte et vedtak om å forby den type markedsføring, noe som medfører sanksjoner dersom påbudet ikke følges.

I åpenbare overtredelser av markedsføringsloven kan Forbrukertilsynet også ilegge et overtredelsesgebyr.

- Det er en form for straff for det som allerede er skjedd. Det kommer an på hvor alvorlig det er, om det er gjort helt bevisst eller om noen bare har snublet i lovverket. Vi ser på omfanget av overtredelsen og hvor mange som er rammet.

Les bakgrunnen for saken under:

Kan være villedende opplysning

De sju deltakerne har blant annet uttalt til Se og Hør at de ble opplyst om at det var én eller to plasser igjen på kurset, som søkte ti deltakere. På grunn av stor pågang skal de ha fått beskjed om å slå til raskt - om ikke ville plassen gå til noen andre.

- På generelt grunnlag - det å markedsføre at det er helt begrenset antall plasser, at forbrukerne må skynde seg å melde seg på, også viser det seg at det ikke er tilfelle likevel - det vil være en villedende opplysning som kan ha gjort at noen har bestemt seg fortere enn de ellers ville har gjort, sier direktøren.

I markedsføringsloven paragraf 7 står det blant annet at en handelspraksis er villedende dersom den inneholder uriktige opplysninger og dermed er usannferdig, og at den bare anses som villedende dersom den er egnet til å påvirke forbrukere til å treffe en økonomisk beslutning de ellers ikke ville ha truffet.

LES OGSÅ: Camilla Pihl kapret drømmebolig til 20 millioner

Vi bryr oss om ditt personvern

seher er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer