Markedsfører rumpeløft:

Forbrukertilsynet mener influenser bryter loven

Fie Laursen tar seerne gjennom rumpeløft og fettsuging på YouTube. - Det verste vi har sett, sier Forbrukertilsynet.

FÅR KRITIKK: Den danske influenseren Fie Laursen (23) la denne uka ut en oppsiktsvekkende video. Video: Foreign Fie / YouTube Vis mer

Den danske influenseren Fie Laursen (23) la denne uken ut en oppsiktsvekkende video. Der tar hun seerne med til Tyrkia, hvor hun får gjennomført en såkalt «brazilian butt lift», en plastisk operasjon som fjerner overflødig fett andre steder, som deretter sprøytes inn i rumpa.

23-åringen annonserte i oktober at hun skulle flytte til Norge, og nå har hun altså blitt Oslo-borger. Den siste tiden har hun figurert i sosiale medier hos flere norske influensere, og hun har en rekke norske følgere.

Opererer seg til selvtillit

Innledningsvis i videoen, som i skrivende stund er sett over 30 000 ganger, forteller hun at operasjonen er sponset, og på Instagram skriver hun at hun er ambassadør for klinikken.

I slutten av videoen gir hun en rabattkode som gir ti prosent avslag på behandlinger hos klinikken.

- Så utrolig flaut, jeg har ingen selvtillit i kroppen min. Jeg vet at en rekke folk sier at jeg bør ha selvtillit, men jeg skal få det denne fredagen. Etter operasjonen kommer jeg til å ha den beste selvtilliten noensinne, sier hun i forkant av operasjonen.

Laursen viser også fram villaen hun bor på i regi av klinikken.

NY SESONG: Sesong 3 av Sophie Elises verden kommer i januar. Vis mer

- Kroppspress på sitt verste

Det får Forbrukertilsynet til å reagere kraftig. Ettersom Laursen har bosatt seg i landet og markedsføringen rettes mot blant andre norske forbrukere, må hun forholde seg til den norske markedsføringsloven.

Avdelingsleder Tonje Skjelbostad forteller at markedsføringsloven har et særlig vern for barn, som også er spesielt aktive på sosiale medier, særlig YouTube.

Hun slår fast at markedsføringen lett er i strid med lovens paragraf 21 b.

- Dette er kroppspress på sitt aller verste. Dette er reklame som spiller på sosial usikkerhet, dårlig samvittighet og dårlig selvtillit, det er kryss på alle punkter, sier Skjelbostad til Se og Hør.

- Hun spiller på usunne og urealistiske idealer her, og det er et personlig preg over hele videoen, som gjør at man føler seg nærme påvirkeren. Effekten av markedsføringen blir derfor veldig direkte og forsterket, fortsetter hun.

FIKSE: Vi får bli med Johanne Nordeng og Victoria Øren Hammer når de skal ta fillers og pierce diverse steder i serien «Ex and the city». Video: Dplay/ Rød Løper Vis mer

- Blir det aktuelt for Forbrukertilsynet å opprette sak på dette?

- Dette er det verste vi har sett, utvilsomt. Så det ser jeg ikke bort ifra.

At influenseren i tillegg deler ut rabattkode til behandling på klinikken, er en helhetsvurdering som gjør det hele enda verre, mener Skjelbostad.

- Å normalisere det er én ting. Også er det en del betraktninger på slutten der som på toppen av det hele prøver å ufarliggjøre et kirurgisk inngrep.

Hun mener også videoen reiser spørsmål etter andre regelverk, blant annet kringkastingsloven og forskrift om kosmetisk kirurgi, som ligger under helsepersonelloven.

Dagbladet har vært i kontakt med Helsetilsynet, som sier at ufaglærte privatpersoner som markedsfører for kosmetisk kirurgi faller utenfor deres ansvarsområde.

FÅR KRITIKK: Fie Laursens rumpemarkedsføring får Forbrukertilsynet til å reagere kraftig. Foto: Ritzau/NTB Scanpix
FÅR KRITIKK: Fie Laursens rumpemarkedsføring får Forbrukertilsynet til å reagere kraftig. Foto: Ritzau/NTB Scanpix Vis mer

Tar ikke ansvar for kroppspress

Laursen ble først kjent da hun sto fram som mobbeoffer i danske medier som tenåring. Siden har hun vært å se i reality-program som «Ex on the Beach» og «Paradise Hotel» i Danmark. 23-åringen har også gitt ut bok og sin egen smykkekolleksjon.

Til Se og Hør forteller Laursen at hun mener at hun ikke bryter loven, ettersom hun har registrert adresse i Danmark, og at hun bare leier et rom i Oslo.

- Skjønner du at du får kritikk?

- Folk får si det de vil. Det er min kropp, ikke deres. Norge er dømmende på plastiske operasjoner, har jeg skjønt. Alle har rett til å ha sin egen mening, men jeg synes det er trist at de legger seg så veldig opp i mitt valg av operasjon, sier hun.

Hun har mange unge følgere, og flere av dem er norske. 23-åringen mener ikke at hun har noe ansvar for ikke å utsette dem for kroppspress.

- Nei. Det er foreldrene deres sitt ansvar, ikke mitt. Jeg er bare en kvinne som deler sitt liv i sosiale medier. Jeg forteller ikke andre hvordan de skal føle eller leve.

Fagutvalg behandler gjerne klage

Nylig ble det satt ned et fagutvalg for influensermarkedsføring (FIM), som har satt ned en rekke retningslinjer som skal bidra til å ansvarliggjøre influensere, deres nettverk og annonsører.

FIM er en klageordning, hvor man kan melde inn saker som er mulige brudd på retningslinjene.

Retningslinjene gjelder for markedsføring av kosmetiske inngrep og liknende, samt for kosttilskudd og tilsvarende produkter.

Markedsføring som bidrar til kroppspress hos barn og unge voksne er i strid med retningslinjene.

- FIM har to oppgaver - å behandle klager som har kommet og å vurdere fremtidige kampanjer. Det har ikke kommet noen klager på denne kampanjen foreløpig, men vi behandler den gjerne, for det ser ikke bra ut, sier sekretariatsleder Wenche Jacobsen til Se og Hør.

I kommentarfeltet under videoen har kritikken også haglet.

- Dette er så skuffende. Du fikk nettopp respekten min for noen måneder siden da du begynte å være kroppspositiv. Nå er du tilbake der du var, bare verre, skriver én.

- Fie, hva skjedde? Du var en normal størrelse, en sunn størrelse. Jeg håper du er trygg, skriver en annen.

LES OGSÅ: Sjokkert over sin egen rumpe