Therése Lindgren:

Følgerne raser: - Det tar liv

Influenserens siste samarbeid har fått flere til å sette sinnene i kok.

I HARDT VÆR: Therése Lindgrens siste samarbeid på Instagram har ikke falt i god jord hos følgerne. Foto: Skjermdump fra Instagram
I HARDT VÆR: Therése Lindgrens siste samarbeid på Instagram har ikke falt i god jord hos følgerne. Foto: Skjermdump fra Instagram Vis mer
Publisert

Helt siden 2013 har Therése Lindgren (35) vært en av Sveriges største YouTubere og influensere. I løpet av karrieren har hun ved flere tilfeller delt åpent og ærlig om livets opp- og nedturer.

I november i fjor valgte 35-åringen å fortelle åpent om at hun har slitt med panikkangst, og har tidligere fortalt at hun i en periode brukte alkohol som en form for selvmedisinering.

På Instagram innrømmet hun også at hun hadde vært påvirket av alkohol i alle YouTube-videoene sine i 2016, og at hun drakk før hvert møte hun skulle delta i.

Følgerne la ikke skjul på at de satt stor pris på Lindgrens åpenhet rundt det stigmatiserte temaet. Nå er hun riktignok ikke like populær lenger, etter at hun nylig inngikk et samarbeid med Systembolaget. Det skriver svenske Nyheter24.

SNAKKER UT: Lars Monsen åpner seg om alkoholforbruket i denne ukas Lindmo. Video: NRK Vis mer

- Et stort problem

Det er ingen hemmelighet at influensere håver inn gode summer på diverse samarbeid, og Lindgren er intet unntak. Nylig publiserte hun nemlig en video som var et betalt samarbeid med Systembolaget.

Ifølge IOGT hadde Sverige et forbud mot all form for alkoholreklame frem til 2003. Da ble det en liberalisering som følge av en rettsavgjørelse, kalt «Gourmetmålet».

I videoen fortalte 35-åringen til følgerne sine om hvilken type drikkevareemballasje som har lavest karbondioksidutslipp under produksjon.

Det var riktignok ikke det oppmerksomheten ble viet til. Følgerne var nemlig kjapp ute med å kritisere Lindgrens valg av samarbeid, og mente hun burde holdt seg for god til det. Spesielt ettersom hun har vært åpen om alkoholproblemene sine.

«Hva tenkte du nå? En av Sveriges største influensere og du har selv sagt at du har/hadde et alkoholproblem. Du reklamerer for Systembolaget. Du kan like gjerne reklamert for et kasinonettsted. Akkurat like lavt og et tydelig eksempel på at «money talks». Alkohol er et STORT sosialt problem. Det tar LIV...», raste en av følgerne i kommentarfeltet.

«Så skuffet! Du prøver å selge inn Systembolaget som et miljøspørsmål. Du, som tok opp ditt eget problem med alkohol, bør avstå fra å reklamere for slikt», kritiserte en annen.

ALKOHOL: Øyvind «Vinni» Sauvik er gjest på «Lindmo», og der forteller han om at han begynte å drikke i veldig ung alder. Video: NRK Vis mer

En tredje fulgte opp:

«Det er merkelig at du har gått ut med at du har hatt et alkoholproblem og så reklamerer du for Systembolaget. Av ALLE bedrifter i hele Sverige som jobber klimasmart, så valgte du Systembolaget».

Se og Hør har forsøkt å få kommentar fra Therése Lindgren, foreløpig uten hell.

- Ingen oppmuntring til alkohol

Til tross for rasende følgere er det likevel flere som også tar Lindgren i forsvar, og mener at hun ikke reklamerer for alkohol. De mener nemlig at samarbeidet setter lys på et viktig tema.

«Jeg tolket ikke dette som reklame for alkohol i det hele tatt. Men jeg lærte noe om drikkevareemballasje. Det må være Systembolaget som har guiden til klimasmarte valg når det gjelder emballasje til drikke, om noen har erfaring rundt dette så er det jo nettopp dem. Jeg synes det var flott informasjon Therese! Takk!», roste en følger.

AMMEBRÅK: Da Julianne Nygård, også kjent som «Pilotfrue», uttalte til Foreldre og Barn at hun vurderer å endre puppene etter fødsel, satt det sinnene i kok. Slik svarer hun på kritikken. Video: Ingebjørg Iversen / Se og Hør Vis mer

En annen sier seg enig:

«Denne reklamen retter seg ikke mot alkohol, men klimaet. Det er mye alkoholfritt der også. Det er forståelig at de som sliter med alkohol kan trigges av dette, men å se på dette som en oppmuntring til alkohol er jeg uenig i. Hvorfor må folk alltid se negative ting i alt en influenser gjør. Herregud! At dere har råd til å kaste bort tid på å sutre».

Samtlige påpeker i kommentarfeltet at selv om hun har eller hadde et alkoholproblem, er det ikke dermed sagt at det er uetisk av henne å samarbeide med Systembolaget - som også velger å fokusere på miljøspørsmålet.

LES OGSÅ: Raser etter nye opplysninger

Vi bryr oss om ditt personvern

Se og Hør er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer