Sofie Karlstad:

Felt igjen: - Gi dere

Influenseren er for tredje gang felt i Fagutvalget for Influensermarkedsføring.

FÅR KRITIKK: Sofie Karlstad får refs for å promotere kosttilskudd. Foto: Kine Falch / Rød Løper
FÅR KRITIKK: Sofie Karlstad får refs for å promotere kosttilskudd. Foto: Kine Falch / Rød Løper Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Fagutvalget for Influensermarkedsføring (FIM), har nok en gang felt influenser og realityprofil Sofie Karlstad (23).

Utvalget jobber med å begrense kroppspress, og mener influenseren benytter svært kroppsfikserte bilder i reklame-innleggene sine.

Det er samarbeidet med protein.no som får kritikk av utvalget. De skriver i sin avgjørelse at de i sin vurdering mener markedsføringen kan føre til misnøye med kropp eller utseende hos barn og unge voksne.

«Lite respektert arbeidsgruppe»

«Etter Fims oppfatning har Sofie Karlstad en svært kropps- og utseendefokusert profil på Instagram. Det er hovedsakelig poserende bilder med lite klær. Fim vurderer at profilen til Sofie Karlstad i stor grad er egnet til å skape kroppspress».

KRITISK: En av Sveriges største influensere, Angelica Blick, retter sterk kritikk mot «Paradise Hotel»-produksjonen. Video: Viafree.se / Rød Løper Vis mer

I sitt svar til utvalget skriver Karlstad:

«Nå må dere altså gi dere. Det vil alltids komme klager når folk som hater har fått en plattform der de blir hørt og en ellers lite respektert arbeidsgruppe bli 'straffet'».

FELT FOR DETTE: Dette er markedsføringen som har ført til den tredje fellelsen til Sofie Karlstad. Foto: Skjermdump
FELT FOR DETTE: Dette er markedsføringen som har ført til den tredje fellelsen til Sofie Karlstad. Foto: Skjermdump Vis mer

Hun mener selv det ikke er noe galt ved bildet, hvor hun poserer i treningstights og sports-BH.

- Det er overhodet ingenting i brudd med deres retningslinjer», skriver hun i svaret.

Felt tre ganger

Fim mener imidlertid at Karlstad ikke kan promotere kosttilskudd eller kosmetiske inngrep da hun ifølge utvalget har en profil som er så kroppsfiksert, og følges av så mange unge.

«Utvalget presiserer at det ikke hjelper at det konkrete bildet i kampanjen er noenlunde påkledt, så lenge Karlstads generelle profil er såpass avkledd som den er», skriver de.

Sofie Karlstad sier til Se og Hør at de fleste av følgene hennes er over 18 år, og hevder at hun ikke spiller overflødig mye på kropp i forhold til andre influensere.

- Jeg mener at det jeg promoterer er helt fair, det er ikke et kosttilskudd, men en preworkout. Jeg er en profil som står for trening og sunt kosthold, sier Karlstad.

Influenseren viser også til egne tall, der hun hevder at over 90 prosent av følgerne hennes er over 18 år.

BYR PÅ SEG SELV: Sexolog og influenser Iselin Guttormsen er kjent for å dele svært ufiltrerte bilder på Instagram, noe som ikke bare høster positive tilbakemeldinger. Video: Rød Løper Vis mer

Fim ber annonsøren om å finne mindre kroppsfikserte rollemodeller for å unngå kroppspress hos barn og unge.

Dette er tredje gangen Karlstad blir felt i FIM. Hun sier til Se og Hør at hun har forsøkt å følge retningslinjene.

- I første sak ble jeg felt for navnet på proteinpulveret og byttet det ut og reklamerte for noe i tråd med deres retningslinjer. Neste gang ble jeg tatt for å reklamere lettkledd for betakaroten, og kledde derfor på meg. Nå som jeg nok en gang er felt, prøver de jo med andre ord å fortelle meg at jeg ikke kan reklamere og gjøre jobben min, uansett om jeg følger retningslinjene for annonseringer.

Fim er en klageordning, hvor man kan melde inn saker som er mulige brudd på retningslinjene. Markedsføring som bidrar til kroppspress hos barn og unge voksne er i strid med retningslinjene, mener de. Retningslinjene omfatter alt fra kosmetiske inngrep til kosttilskudd.

En fellelse har ingen reelle sanksjoner, annet enn at influenseren og produsenten blir hengt ut i en slags gapestokk - på Fims egne nettsider og ofte i pressen.

SAMARBEID: Eveline Karlsen røper hvordan hun fikk muligheten til å jobbe med skjønnhetsmerket «Caia», som en av Sveriges største influensere Bianca Ingrosso står bak. Vis mer

LES OGSÅ: Refser Instagram:- Jeg er så forbanna

Vi bryr oss om ditt personvern

Se og Hør er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer