Melina Johnsen:

Felt etter omstridt tannbehandling

Melina Johnsen får kritikk av Forutvalget for influensermarkedsføring.

KRITISERES: Realityprofil Melina Johnsen er den seneste som er felt av Fagutvalget for influensermarkedsføring. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
KRITISERES: Realityprofil Melina Johnsen er den seneste som er felt av Fagutvalget for influensermarkedsføring. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Influenser Melina Johnsen (25) er den seneste som er felt av Fagutvalget for influensermarkedsføring. Årsaken er tannbehandlingen hun fikk mye oppmerksomhet for for kort tid siden.

FIM skriver at Johnsen felles da omtalen av tannbehandlingen, som er gjort i Tyrkia, fremstår som markedsføring, til tross for at Johnsen selv sier i sitt tilsvar at det ikke er det.

Tok regningen selv

«Fim har vektlagt det store antall unge følgere Johnsen har, og at det fremmes bilder av å ha foretatt et inngrep som klart kan bidra til kropps- og utseendemisnøye», står det i pressemeldingen.

Se og Hør har tidligere vært i kontakt med Forbrukertilsynet angående omtalen av tannbehandlingen. De fortalte at de i kontakt med Johnsen hadde avklart at behandlingen ikke var sponset av klinikken. Se og Hør fikk innsyn i kvitteringen, som viser at Johnsen betalte for hele behandlingen selv.

GRENSA: Melina Johnsen overrasket mange i «71 grader nord - Norges tøffeste kjendis» i fjor, men i en av episodene måtte hun trå på bremsen. Reporter: Ruben Pedersen. Video: Rød Løper/Dplay Vis mer

Forbrukertilsynet valgte derfor ikke å gå videre med klagen de hadde mottatt. Også tidligere «Ex on the Beach»-deltaker Sandra Fjeldberg (21) er felt. Hun har omtalt et såkalt «trådløft» på Instagram.

Også her skriver FIM at de ikke vet om dette er markedsføring, men at det ikke er avgjørende for fellelsen om det er det - heller hvordan det fremstår for følgerne hennes. Fagutvalget har ikke fått kontakt med verken Fjeldberg eller klinikken.

FELT FOR DETTE: Melina Johnsen har kommet med bred omtale av tannbehandlingen på Instagram. Hun har likevel tatt regningen selv. Foto: Skjermdump/Instagram
FELT FOR DETTE: Melina Johnsen har kommet med bred omtale av tannbehandlingen på Instagram. Hun har likevel tatt regningen selv. Foto: Skjermdump/Instagram Vis mer

Må ikke være betalt

Sektretariatsleder i FIM, Wenche Jacobsen, bekrefter til Se og Hør at det holder at omtalen oppfattes som markedsføring for å kunne bli felt.

- Utvalgets vurdering er at det fremstår overfor følgerne som et kommersielt budskap. Det som er bakgrunnen for opprettelsen av utvalget er at det ikke skal skapes kropps- og utseendepress overfor barn og unge. Hvis man er en rollemodell som legger frem bilder som veldig tydelig promoterer kosmetiske inngrep, og legger ved hvem som har utført det, så fremstår det som en anbefaling, sier hun.

FIM omtaler også en tredje sak. Der har «Bloggerne»-profil Monica Nyhus blitt frikjent. Klagen har gått på et samarbeid med protein.no, men da hun har få følgere under 24 år har ikke klager fått medhold.

SAMARBEID: Eveline Karlsen røper hvordan hun fikk muligheten til å jobbe med skjønnhetsmerket «Caia», som en av Sveriges største influensere Bianca Ingrosso står bak. Vis mer

Johnsen fikk som nevnt mye oppmerksomhet for tannbehandlingen. Hun har fått satt på såkalte «veneers» ved den omstridte klinikken Comfort Zone.

Det innebærer omfattende tannbehandling hvor tennene slipes ned til små stubber for å få satt på skallfasetter. Flere tannleger har gått hardt ut mot inngrepet.

Fagutvalget kritisert

FIM har fått kritikk fra flere hold for klageordningen, blant annet fra bransjenettstedet Kom24s redaktør Erik Waatland. Han kritiserte tidligere i april fellelsen av influenser Sofie Karlstad.

Hun ble felt for å markedsføre for kosttilskudd da hennes Instagram-profil generelt spiller på kropp, til tross for at selve reklameinnlegget var påkledt.

En fellelse har ingen reelle sanksjoner, annet enn at influenseren og produsenten blir hengt ut i en slags gapestokk - på Fims egne nettsider og ofte i pressen.

LES OGSÅ: Felt for sexistisk reklame

Vi bryr oss om ditt personvern

Se og Hør er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer