INN I ALLE NORSKE HJEM: Alexander Rybak har vært på alles lepper etter den massive seieren i Moskva. Nå kommer han også på frokostbordet. Foto: HENNING LILLEGÅRD / DAGBLADET
INN I ALLE NORSKE HJEM: Alexander Rybak har vært på alles lepper etter den massive seieren i Moskva. Nå kommer han også på frokostbordet. Foto: HENNING LILLEGÅRD / DAGBLADETVis mer

- Fare for å bli lei av den smilende perleraden

Denne uka kommer Rybak på melkekartongen.

||| (Dagbladet.no): Forrige helg sjarmerte han hele Europa i senk med egenkomponerte «Fairytale». Nå begynner også reklameeventyret for Alexander Rybak.

Allerede i løpet av denne uka kommer Rybaks ansikt på Tines melkekartonger rundt i det ganske land.

I tillegg har Rybak spilt inn en versjon av «No milk today», som skal akkompagnere melkeprodusentens reklamefilmer på TV og distribueres gratis via selskapets hjemmesider.

- Grei synkronisering
Kampanjen er et ledd i oppkjøringa til 23-åringens lansering av debutskiva «Fairytales», som nå er framskyndet og kommer på torsdag denne uka.

- Store artister inngår omfattende avtaler, enten det er Alexander Rybak som snakker med Tine eller Paul McCartney som lodder ut en Lexus på Valle Hovin. Det er nok dette som er framtida for artister av denne størrelsen, sier redaktør Asbjørn Slettemark i musikkbransjebladet Farojournalen.

Slettemark mener at slike samarbeid kan virke voldsomme, men mener de utgjør en viktig del av karrieren til de aller største artistene.

- Og det virker jo som en grei synkronisering, dette mellom Rybak og melk, fortsetter Slettemark.

- Melker suksessen
Alexander Rybak har vært gjenstand for massiv oppmerksomhet i hele Europa etter Eurovision-seieren forrige helg. For øyeblikket ligger han som nummer 10 på de engelske hitlistene - noe som blir betegnet som «på grensen til en sensasjon» av plateselskapet EMI.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det kan jo hende at Tine nå vil melke dette for alt det er verdt. Det kommer til å bli veldig masse Alexander Rybak framover, sier Asbjørn Slettemark.

- Og for en artist som Alexander Rybak, som foreløpig bare har én låt å hvile seg på, så er det en fare for å bli lei av den smilende perleraden hans.

Alexander Rybak er for øyeblikk på promotur til Tyskland, men manager Kathrine Synnes skriver i en tekstmelding til Dagbladet at de er «glade i både melk og denne sangen, så dette var et hyggelig prosjekt å være med på».

- Veldig godt fornøyd
Kategoridirektør Thomas Grotle i Tine forteller at avtalen med Rybak ble inngått i etterkant av den norske finalen.

HVORFOR LIKER DU MELK?: - Fordi det er godt, dessuten ser man kul ut med melk i hånden, svarer Alexander Rybak på kartongen. 23-åringen gjør også sin egen versjon av «No milk today». ILLUSTRASJON: TINE
HVORFOR LIKER DU MELK?: - Fordi det er godt, dessuten ser man kul ut med melk i hånden, svarer Alexander Rybak på kartongen. 23-åringen gjør også sin egen versjon av «No milk today». ILLUSTRASJON: TINE Vis mer

- Og vi synes jo selvsagt at det er morsomt å få med en så aktuell artist på kampanjen, sier Grotle til Dagbladet.

- Hvor mye har kampanjen kostet?

- Det er jo klart at sånne kampanjer er kostbare. Det er en omfattende kampanje.

- Var det jubel på Tine-kontoret da Rybak gikk til topps i Moskva?

- Hehe, vi er helt klart veldig godt fornøyd, Tine-direktøren.

Også artistene Ingrid Olava, The BlackSheeps og Ben Lorentzen gjør versjoner av «No milk today» for melkeprodusenten.

ER NOK FRAMTIDA: - Store artister inngår omfattende avtaler. Det er nok dette som er framtida for artister av denne størrelsen, sier redaktør Asbjørn Slettemark i Farojournalen. Foto: BJØRN SIGURDSØN / SCANPIX
ER NOK FRAMTIDA: - Store artister inngår omfattende avtaler. Det er nok dette som er framtida for artister av denne størrelsen, sier redaktør Asbjørn Slettemark i Farojournalen. Foto: BJØRN SIGURDSØN / SCANPIX Vis mer