Sophie Elise og Strawberry Publishing:

Erkjenner glipp - vil ikke betale

Forbrukertilsynet mente influenseren og forlaget hadde lurt følgere med skjult reklame i flere måneder.

SVARER: Sofie Steen Isachsen og forlaget Strawberry Publishing svarer etter varsel om kjempebot. Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet
SVARER: Sofie Steen Isachsen og forlaget Strawberry Publishing svarer etter varsel om kjempebot. Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Forbrukertilsynet konkluderte i desember med at Sofie «Sophie Elise» Steen Isachsen (26) har vært «grovt uaktsom», og at hun har brutt markedsføringsloven på flere punkter.

I brevet fra Forbrukertilsynet, til både influenserens bedrift og forlaget Strawberry Publishing, ble det slått fast at de har brutt flere punkter i markedsføringsloven.

Med det varslet de også en bot på henholdsvis 200 000 kroner og 300 000 kroner til partene.

Uenig i brudd

De hadde i utgangspunktet frist på seg til å svare innen 18. januar, men fikk forlenget dette til 20. januar.

I svaret partene har sendt til Forbrukertilsynet, skrevet av advokat Jon Wessel-Aas på vegne av begge, står det at de bestrider å ha brutt markedsføringsloven på det ene punktet.

Fra mars til juni drev nemlig Isachsen en ekstra Instagram-konto hvor hun ville inspirere følgerne til leseglede. I juni kom det imidlertid fram at kontoen skulle brukes til en kommersiell bokklubb, og Forbrukertilsynet mener derfor at forbrukerne har blitt utsatt for skjult reklame i en lengre periode.

HAT: Sophie Elise får hat etter å ha blitt nominert til årets Gullbarbie Vis mer

Dette nekter altså Isachsen og forlaget for - slik de også gjorde i dialog med Forbrukertilsynet før varselet om bot ble sendt ut.

«For det første, dersom det går lang tid fra en påstått markedsføring til en tjeneste lanseres, er det vanskelig å se effekten av den påståtte markedsføringen. For det andre må enhver ha adgang til å prøve ut ideer som muligens kan ha et kommersielt potensial en gang i framtiden uten å bli møtt med påstander om brudd på forskrift om urimelig handelspraksis og mulig overtredelsesgebyr. Dette henger sammen med ytringsfrihetssynspunkter», står det i brevet som Se og Hør har fått innsyn i.

Krever bevis

Wessel-Aas krever at Forbrukertilsynet beviser med klar sannsynlighetsovervekt at Instagram-kontoen hadde en kommersiell hensikt fra start.

Forbrukertilsynet har imidlertid pekt på at kontoen i en søknad til Kulturrådet om coronapenger ble oppgitt som kommersiell. Søknaden, som Se og Hør tidligere har omtalt, be sendt 5. mai, og kontoen hadde derfor beviselig kommersielle hensikter lenge før lanseringsdatoen i mai.

LOVLIG KYSS: Erna Solberg ble spurt om hva hun mener kyssebilde som bloggeren Sophie Elise la ut på Instagram nylig. Video: Dagbladet TV Vis mer

«Forbrukertilsynets anførsler synes også å avfeie at det kan være andre grunner enn de rent kyniske til at Sophie Elise har ønsket å opprette en Instagram-konto om bøker. Anførslene tar tilsynelatende ikke innover seg Sophie Elises mangeårige engasjement for bøker som har vært synlig på en rekke offentlige plattformer, som også har utkrystallisert seg i tre egne bokutgivelser», står det i brevet fra adokvaten.

Erkjenner brudd

Isachsen oppfordret også følgerne av kontoen til å trykke på en link i profilbeskrivelsen - «så venter noe veldig spennende for deg». Dette viste seg å være en landingsside for bokklubben, hvor man med en e-postadresse tilsynelatende kunne melde seg på for å få tilgang til Isachsens nye nettside.

Det ble imidlertid ikke opplyst om at de også kom til å motta elektroniske markedsføringshenvendelser - såkalte nyhetsbrev.

Dette punktet tar forlaget og Isachsen selvkritikk på, og erkjenner at det burde blitt opplyst om at forbrukerne ville få markedsføringshenvendelser.

Wessel-Aas skriver imidlertid i brevet at de er uenig i at bruddet er grovt uaktsomt, og stiller spørsmålstegn ved Forbrukertilsynets vurdering av størrelse på gebyrene. Han mener derfor at gebyrene er altfor høye.

Seksjonssjef i Forbrukertilsynet, Nina Elise Dietzel, har følgende kommentar til saken:

- Vi har mottatt tilsvaret, og saken er nå til vurdering.

LES OGSÅ: - Det var hardt

Vi bryr oss om ditt personvern

seher er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer