Forbrukertilsynet konkluderte i desember med at Sofie «Sophie Elise» Steen Isachsen (26) har vært «grovt uaktsom», og at hun har brutt markedsføringsloven på flere punkter.
I brevet fra Forbrukertilsynet, til både influenserens bedrift og forlaget Strawberry Publishing, ble det slått fast at de har brutt flere punkter i markedsføringsloven.
Med det varslet de også en bot på henholdsvis 200 000 kroner og 300 000 kroner til partene.
Uenig i brudd
De hadde i utgangspunktet frist på seg til å svare innen 18. januar, men fikk forlenget dette til 20. januar.
I svaret partene har sendt til Forbrukertilsynet, skrevet av advokat Jon Wessel-Aas på vegne av begge, står det at de bestrider å ha brutt markedsføringsloven på det ene punktet.
Fra mars til juni drev nemlig Isachsen en ekstra Instagram-konto hvor hun ville inspirere følgerne til leseglede. I juni kom det imidlertid fram at kontoen skulle brukes til en kommersiell bokklubb, og Forbrukertilsynet mener derfor at forbrukerne har blitt utsatt for skjult reklame i en lengre periode.
Dette nekter altså Isachsen og forlaget for - slik de også gjorde i dialog med Forbrukertilsynet før varselet om bot ble sendt ut.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Se og Hør er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger