FARE FOR GJENBRUK: Flere norske PR-eksperter Dagbladet har vært i kontakt med mener at gjenbruken av kjendiser i norske tv-programmer er så heftig at det ødelegger både for kjendisene og kanalene. Årets «Skal vi danse»-deltagere har også vært med Foto: Skal vi danse
FARE FOR GJENBRUK: Flere norske PR-eksperter Dagbladet har vært i kontakt med mener at gjenbruken av kjendiser i norske tv-programmer er så heftig at det ødelegger både for kjendisene og kanalene. Årets «Skal vi danse»-deltagere har også vært med Foto: Skal vi danse Vis mer

- Enkelte er i ferd med å nå grensen

PR-eksperter mener kjendiser bør passe seg for gjenbruk i tv-programmer.

SEHER.NO: Kjendisreality er mer populært enn noensinne, og aldri før har det rullet så mange av denne typen tv-programmer på norske skjermer.

Dette har også ført til at gjenbruken av norske kjendiser er større enn noen gang, og blant de 12 kjendisene som denne sesongen svinger seg på parketten i TV 2s «Skal vi danse», er det ikke én som ikke har vært med på et annet kjendisreality-konsept, skriver Dagbladet.

Eksempler på dette er Maria Haukaas Mittet, som tidligere har vært med på «Idol» og «4-stjerners middag», Stig Henrik Hoff, som var med på «Camp Senkveld» og snart er aktuell i «4-stjerners reise», Cato Zahl Pedersen, som var med på TVNorges kjendisutgave av «71 grader nord», samt  TV3s «Sangstjerner» i 2007, og Andrine Flemmen, som var med i forrige sesong av NRK-programmet «Mesternes Mester», og «Hvem kan slå Aamodt og Kjus?» på TVNorge.

Flere norske PR-eksperter som Dagbladet har vært i kontakt med mener at kjendisene bør passe seg for å ikke «bruke opp seg selv» på skjermen.

- Desto mer kjendisene takker ja til, jo lavere blir verdien ved neste sending. Mange bruker realityprogrammene til å holde liv i kjendisstatusen så lenge som mulig, sier Håkon Rønning i PR-byrået Geelmuyden. Kiese til avisen.

Han mener at stjernene står i fare for å falme dersom de er med på for mange konsepter, og at det samme gjelder for tv-programmene.

Også Elizabeth Hartmann i reklamebyrået Siste Skrik er enig i dette, og mener at kjendisene må være forsiktige med å bli for pr-kåte.

- Noen burde passe seg. Enkelte er i ferd med å nå grensen der de er med på alt. Jeg tror utfordringen er at alle kanalene nå skal ha to og tre slike konsepter hver. Det er gått inflasjon i denne typen program, og da blir ikke gjenbruken bra, hverken for programmene eller profilene, sier Hartmann til Dagbladet.

I tillegg til at kjendisene brukes i forskjellige konsepter, er det også blitt vanlig å se dem i forskjellige program på ulike kanaler til samme tid. Kjendisstylist Jan Thomas Mørch Husby er et eksempel på dette, og opptrer både i TV 2s «Happy Day», samt FEMs «Modell på 1 dag». 

Ifølge Alexander Valestrand, kommunikasjonssjef i TV 2, ser ikke kanalen noe problem med at kjendisene som er med i deres konsepter har vært med på andre program tidligere.

- Vi har ikke noe problemer med at deltagerne har vært med i andre program tidligere, så lenge dette er personer som tilfører noe positivt. Jeg kan tenke meg at det er delvis tilfeldig hvorfor disse deltagerne ble valgt. Vi er ikke redd for at folk er lei dem, sier han til Dagbladet.


Bli fan av Seher.no på Facebook her.

Sjekk ut våre nye mobilsider på http://m.seher.no

Vi belønner gode kjendistips. Tips oss på seher@seher.no, ring vår tipstelefon 93076767 eller send sms/mms med kodeord SEHERTIPS til 1901.
 

LES OGSÅ: - Sier nei til kjendisreality