«Farmen kjendis»:

Ekspert reagerer: - Reklameplakat

Genseren fra merket Hést ble flittig brukt under oppholdet på gården, men både merket og Harket avviser betalt samarbeid.

PROMOTERING: Tomine Harket har vært ikledd genseren fra Hést under flere episoder av «Farmen kjendis». Foto: TV 2
PROMOTERING: Tomine Harket har vært ikledd genseren fra Hést under flere episoder av «Farmen kjendis». Foto: TV 2 Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Neste uke er årets «Farmen kjendis» ved veis ende. Da har deltakerne vært «fanget» på gården uten tilgang til nett, dusj, ordentlig mat eller rene klær i seks uker.

Det medfører at man ofte ser deltakerne i samme antrekk under flere episoder, både i egne klær, men også i Tufte Wear som står for årets sponsing av deltakernes antrekk.

Likevel er det noen som skiller seg litt ekstra ut. Blant disse finner vi Tomine Harket (28) og Marna Haugen (40).

GENSER: Marna Haugen har også dukket opp med genseren i programmet. Foto: TV 2
GENSER: Marna Haugen har også dukket opp med genseren i programmet. Foto: TV 2 Vis mer

- Skulle lure de andre

Allerede da Tomine Harket sjekket inn på gården som utfordrer, kunne man tydelig se at hun skilte seg litt fra de andre i klesveien. På overkroppen hadde hun nemlig en genser fra merket Hést. Det ble grunnlagt av prinsesse Märtha Louise sammen med Monica Sundt Utne og Anne-Kari Bøhaugen i 2020.

Etter at Tomine Harket røk ut i tvekamp, og ble sendt til «Torpet», gikk genseren i «arv» til Marna Haugen, som sto igjen som den store vinneren av «Torpet».

Da hun kom roende tilbake til «Farmen kjendis», var det ikledd nettopp Hést-genseren.

- Det var Tomine sin genser. Jeg hadde den egentlig bare på meg fordi jeg skulle lure de andre deltakerne til å tro at det var Tomine som kom tilbake til «Farmen», sier Marna til Se og Hør.

- Jeg visste ikke noe om hva slags genser det var, og hadde den bare på meg for å lure de andre, påpeker hun.

Foto: TV 2
Foto: TV 2 Vis mer

- Får ikke betalt

Selv om deltakerne får sponset klærne for programmet, er det imidlertid ikke første gangen at flere er ikledd andre klesmerker på gården.

Da den tredje sesongen rullet på skjermen tilbake i 2019, ble det nemlig avslørt at flere deltakere hadde sponsoravtaler utenom «Farmen»s egne klesavtaler.

Når Se og Hør kontakter Tomine Harket for kommentar, kan hun avkrefte at hun hadde en spesialavtale med TV 2 hva gjelder genseren. Hun forteller også at hun ikke hadde noen betalt avtale med Hést om å promotere genseren inne på realitygården.

- Jeg var med på å lage den fordi jeg kjenner Monica og Anne Kari som har merket Hést! Så vi lagde bare en genser som jeg kunne kose meg i på «Farmen». Og Marna elsket den, derfor ga jeg den videre til henne, sier hun.

TORPET: Det ble tårevått da Tomine Harket ankom «Torpet». Video: TV 2 / Rød Løper Vis mer

28-åringen følger videre opp med at alle inne på gården hadde på seg andre merker, men at alle fulgte reglene som sto i kontrakten.

- Om folk la merke til min genser så er det bare sånn. Eller jeg får ikke gjort så mye med det, mener jeg. For å presisere, jeg var med på å designe formen og «looken» på genseren og dette var en gøy prosess med venner.

Harket understreker at hun ikke får betalt for å bruke den, og får heller ikke noe fra salget av genseren.

Promoterer

Hést har også rukket å promoterte for genseren i et innlegg på Instagram, hvor Harket er avbildet.

«Vi synes det er så stas å se flotte Tomine og vår favoritt genser på «Farmen». Vi har fylt opp lageret og nå kan du sikre deg denne godbiten!», skriver de i innlegget.

Overfor Se og Hør forteller Monica Sundt Utne i Hést, at genseren deres kom i butikk i mai 2020 og ble raskt en bestselger. Hun vil derimot ikke svare på om salget har økt etter «Farmen kjendis».

Prinsesse Märtha Louises manager, Carina Scheele, skriver i en sms at prinsessen synes det er hyggelig at Tomine og Marna bruker genseren på «Farmen». Hun legger til at det ikke foreligger en avtale om dette.

Når pressesjef i TV 2, Jan-Petter Dahl, får lagt frem saken kan han fortelle at alle deltakerne i programmet gjøres oppmerksomme på forbudet mot skjult reklame.

- Alle skriver under på deltakeravtaler med produksjonsselskapene som regulerer dette. Eventuelle brudd på dette, blir løpende fulgt opp av produksjonen, sier Dahl.

FLITTIG BRUKT: Under oppholdet brukte Tomine Harket genseren flittig. Foto: TV 2
FLITTIG BRUKT: Under oppholdet brukte Tomine Harket genseren flittig. Foto: TV 2 Vis mer

- Under «Farmen kjendis» blander alle deltakerne private klær som identifiserer deres personlighet med de klærne de får utdelt gjennom produktplasseringsavtalen vi har med Tufte, fortsetter han.

Dahl følger opp med at Harket ikke har brutt reglene. Så lenge hun ikke har mottatt betaling, rabatter eller lignende godtgjøring, samt at genseren ikke er ment å tjene reklameformål.

Det blir full klinsj mellom Øyunn Krogh og Niklas Baarli etter førstekjempevalget på «Farmen kjendis». Video: TV 2/Steffen Pettersen Vis mer

- God markedseffekt

Ekspert og dosent i markedsføring, Trond Blindheim, forklarer at selv om det ikke er et betalt samarbeid mellom Harket og klesmerket, er det likevel en form for eksponering som gir god markedseffekt.

- Når folk ser genseren flere ganger i løpet av episodene, er det ofte det vi kaller for ikoniske figurer. Kjendisers klær kommer godt frem og det er akkurat det reklamene er opptatt av. For selv om det ikke er betalt kommunikasjon, er også det en form for reklame.

Blindheim forklarer videre at det deltakerne går med kan gi en høyere markedsverdi.

- Siden hun har valgt å bruke en genser fra noen hun kjenner fra før, vil hun fungere som en slags reklameplakat. Det kjendiser velger å gå med får også ofte høy medieeksponering.

SKUFFA: Endelig er «Farmen Kjendis» tilbake, og allerede i første episode blir det tårer når Kjersti Grini kommenterer hvordan kua ser ut. Reporter: Bjørn Ekker/ Thea Hope. Video: Thea Hope/ Rød Løper Vis mer

- Deltakernes antrekk blir sponset av Tufte Wear. I hvilken grad tenker du at den betalte produktplasseringen blir vannet ut, med tanke på andre merker som eksponeres?

- Vi tenker ikke over det når det er produktplassering. Det er mange klær som har logo på seg, hvor det blir litt av det samme som med friidrettsutøvere som har på seg ulike plagg, bare at det er litt mer påtrengende enn hva dette er, sier Blindheim.

- Det er jo ikke slik at det snakkes direkte om produktet i dette tilfellet, men det er nok til at flere får lyst på en slik genser. Jo flere den bli eksponert for, desto flere kan tenke seg å kjøpe den, avslutter han.

LES OGSÅ: Avslører regelbrudd på «Farmen»

Vi bryr oss om ditt personvern

Se og Hør er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer