Det er liten tvil om at «Farmen kjendis» er kjent for kanskje aller mest intriger og realitydrama. Det er derimot også en annen ting som hver sesong får oppmerksomhet - nemlig hvordan deltakerne går kledd.

Ekspert reagerer: - Reklameplakat
Eksempler på deltakere som har fått mye oppmerksomhet rundt sitt valg av strikkegenser inne på «Farmen kjendis»-gården er Vendela Kirsebom, Leif Einar «Lothepus» Lothe og Kathrine Sørland. På folkemunne har genserne gjerne blitt kalt «Farmen-genser».
I mange år var Ulvang sponsor av TV-programmet, og den populære høyhalsede ullgenseren var plutselig i «alles» klesskap etter å ha blitt vist på skjermen.
I år er det Tufte Wear som står for deltakernes sponsede bekledning, men det er imidlertid ikke alle som har ønsket å kle seg i de klærne.
Dorthe Skappel (59) bekrefter overfor Dagbladet at hun inngikk en avtale med TV 2 som tillot henne å gå kledd i egne plagg, inkludert fra Skappel-merket, på «Farmen kjendis».
- Ikke et krav
Skappel har de siste årene gjort stor suksess med strikking, og en periode var «Skappel-genseren» på «alles» lepper. Også Dorthes døtre er involvert i strikkebusinessen.

- Ubehagelig når det kommer trusler om vold
Eldstedatter Maria er for øvrig gift med Andreas Holzweiler, som sammen med søsteren Susanne startet klesmerket ved samme navn i 2012.
De siste ukene har en Skappel-genser samt noen Holzweiler-plagg vært å se på TV 2 flere ganger i uken i beste sendetid.


Skappel forteller til Dagbladet at hun har hatt en god dialog med TV 2 rundt klessaken.
- Jeg hadde en dialog med TV 2 i forkant, og alt er overholdt i forhold til de retningslinjene jeg fikk fra kanalen.


TV 2 bekrefter at Skappel fikk tillatelse til å ta med seg egne klær inn på gården.
- Under «Farmen kjendis» blander alle deltakerne private klær som identifiserer deres personlighet med de klærne de får utdelt gjennom produktplasseringsavtalen vi har med Tufte. Dorthe Skappel fikk godkjent at hun kunne ha med seg en egenstrikket genser inn på gården som et av sine private plagg. Dette var ikke er krav fra Dorthe for å stille opp i programmet, forklarer pressesjef i TV 2, Jan-Petter Dahl.
- Uhørt
Ekspert og dosent i markedsføring, Trond Blindheim, mener bruken av Skappels egen genser i «Farmen kjendis» er god reklame for Skappel selv.

Fylleskandale på «Farmen kjendis»
- Det er mange som ser på det programmet, og mange vet at hun driver med strikking og blir påminnet det når de ser det på TV. Det er helt åpenbart at det har en viss effekt. Det blir som produktplassering, sier han til Se og Hør.
Hvor stor markedsverdien er er imidlertid vanskelig å si, mener Blindheim. Én ting er han derimot klar på.
- Kombinasjonen merkevarer og kjendiser, den er uslåelig.
At Skappel har fått lov til å vise frem egne produkter på TV 2 i beste sendetid får imidlertid ekspert på presseetikk, Gunnar Bodahl-Johansen, til å reagere.
- Jeg synes det er helt uhørt og ikke akseptabelt. Medieprofiler som identifiseres i så stor grad med TV-kanalen kan ikke samtidig få lov til å utnytte situasjonen til å skaffe seg reklame for sitt eget produkt - hva enn det måtte være, sier han til Se og Hør.

Derfor nekter hun å snakke om Isak
- Så lenge jeg har vært i pressen har det vært et klart prinsipp: Det skal være et klart skille mellom det redaksjonelle og det kommersielle - og det er svært viktig. Men nå ser man at det skillet er i ferd med å viskes ut. Dette blir en veldig sofistikert måte å tre reklame nedover hodet på folk, fastslår Bodahl-Johansen.
Det er TV 2s pressesjef ikke enig i.
- Vi er selvsagt enig med Bodahl-Johansen i at det skal være et klart skille mellom det redaksjonelle og kommersielle. Det er ikke riktig at vi som kanal gir noen medieprofiler lov til å «utnytte situasjonen for å skaffe reklame til eget produkt». Tvert imot. Alle deltakerne i programmet gjøres oppmerksomme på forbudet mot skjult reklame og skriver under på deltakeravtaler med produksjonsselskapene som regulerer dette. Våre redaksjoner gjør selvsagt også løpende vurderinger etter Vær Varsom-plakaten, konstaterer Dahl.

Skjulte skade under innspillingen
Intervjunekt
Også en annen av deltakerne i vinterens «Farmen kjendis» har tatt med seg en Skappel-genser på reisen 100 år tilbake i tid - nemlig influenser og forfatter Sophie Elise Isachsen (27).
Hun har flere ganger vist seg i en rød strikkegenser, som hun første gang viste frem på bloggen sin i 2019. I innlegget linket hun til Skappels nettside, men understreket at innlegget ikke var betalt og at genseren var strikket av hennes egen bestemor.


Seinere det samme året ble det også kjent at Isachsen og Skappel skulle lansere en strikkekolleksjon sammen. Nå er de igjen kollegaer.
Isachsen ble kort tid etter «Farmen kjendis»-innspillingen, i september i fjor, ansatt i nettopp «God kveld Norge». I den samme redaksjonen jobber for øvrig også en tredje deltaker, nemlig Niklas Baarli (32). Om lag tre uker inn i årets «Farmen kjendis»-sesong valgte TV 2 å nekte trioen å jobbe med reality-serien de selv er en del av.
På spørsmål fra Se og Hør om hvorfor Isachsen valgte å ta med seg akkurat denne røde Skappel-genseren inn på tv-gården, gir hun følgende kommentar:
- Jeg valgte den genseren, som jeg ikke fikk sponset, men i gave av min mormor, både fordi jeg elsker den, men også fordi jeg ønsket å ha med meg en strikket genser.
LES OGSÅ: Reagerer på dette: - Ikke akseptabelt