PR-STUNT: Den russiske jentegruppen t.A.T.u. ble markedsført som lesbiske elskere. Så ble det kjent at begge hadde guttekjærester.  Foto: NTB Scanpix
PR-STUNT: Den russiske jentegruppen t.A.T.u. ble markedsført som lesbiske elskere. Så ble det kjent at begge hadde guttekjærester. Foto: NTB ScanpixVis mer

Dette kysset lurte millioner

PR-stuntene som «alle» trodde på.

SEOGHØR.NO: Å bli beskyldt for iscenesettelse av ulike situasjoner eller hendelser, er langt fra et ukjent fenomen for celebre personligheter.

Nylig ble blant annet nyheten rundt Kim Kardashian-ranet gjenstand for spekulasjoner og rykter om hvorvidt det hele var et PR-stunt. Og forrige uke slo den britiske skuespilleren Benedict Cumberbatch tilbake mot ryktene om at forholdet til kona bare er en bløff.

Å ha en sunn skepsis er imidlertid ikke så dumt. 

I forsøket på å bli «rik og berømt» finnes det nemlig flere kjendiser, PR-team og managere som bevisst har tøyd strikken - for senere å møte seg selv i den berømte døra.

Eksemplene er mange når det kommer til bisarre, merkverdige og ikke minst snedige påfunn for å skape oppmerksomhet rundt personer som er på vei inn i rampelyset.

UTSATT FOR SPEKULASJONER: Flere har slaktet ryktene om at Kim Kardashian-ranet skal ha vært en PR-stunt. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Falskt lesbisk forhold

Et av de mest kjente tilfellene er den russiske jentegruppa t.A.T.u., best kjent for hitlåtene «All The Things She Said» og «Not Gonna Get Us».

På starten av 2000-tallet var duoen et yndet objekt i pressen - og skapte enorme kontroverser da musikkvideoen til førstnevnte låt ble sluppet.

Julia Volkova og Lena Katina var bare 16 og 17 år da de ble markedsført som to skoleuniformerte, lesbiske elskere.

En hel verden lot seg fascinere av jentene. Så viste det seg at begge egentlig hadde guttekjærester.

Bløffen stoppet imidlertid ikke en kynisk platebransje, og deres manager Ivan Shapovalov, fra å fortsatt prøve å tjene penger på sexrykter om dem.

I 2003 gikk duoen nemlig ut og påsto at de hadde sex med fansen. På dette tidspunktet hadde fasaden likevel slått enorme sprekker, og bare et snaut år etter valgte Volkova og Katina å bryte med manageren.

PR-STUNT: Den russiske jentegruppen t.A.T.u. ble markedsført som lesbiske elskere. Så ble det kjent at begge hadde guttekjærester. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Den internasjonale interessen falt enormt de påfølgende årene og i 2011 ble duoen oppløst.

Sex-løgn

Også i Norge finnes det PR-stunts som har slått ned som en bombe.

I 2004 fortalte de daværende modellene Lene Alexandra Øien og Aylar Lie, om en natt de skal ha tilbragt med popstjernen Robbie Williams.

Jentenes påstander om at popstjerna hadde «sjarmert dem» i seng under et Oslo-besøk uka før, fikk massiv medieoppmerksomhet.

Williams' management avviste imidlertid historien som løgn umiddelbart, og seinere har både Øien og Lie innrømmet stuntet.

BLØFF: Lene Alexandra Øien og hennes daværende venninne, Aylar Lie, fortalte i 2004 om en natt med Robbie Williams. Dette ble senere tilbakevist. Foto: NTB scanpix Vis mer

- Jeg er overbevist om at jeg hadde kommet like langt uten Robbie Williams. Såpass tro på meg selv har jeg. Det handler om å sette seg mål, tåle motgang og jobbe beinhardt, sa Øien til Dagbladet tidligere i år.

Virkelig skrekkhistorie

Tar man et steg vekk fra PR-stunts som er myntet på sex og kvinner, og over til filmbransjen, finner man også flere eksempler.

Markedsstrategien rundt «The Blair Witch Project» fra 1999 blir fortsatt omtalt som en av de beste gjennom tidene.

Filmen tar for seg historien om tre filmstudenter som dro ut på oppdagelsesferd i en skog, der hensikten var å lage en dokumentar om ei myteomspunnet heks som skal ha levd i skogen.

Alle forsvinner til slutt på mystisk vis, og ett år etter blir filmopptakene de gjorde «funnet» og satt sammen for offentligheten.

SANN HISTORIE?: Markedsstrategien satt rundt «The Blair Witch Project» var så imponerende at mange trodde filmen var sann. Det var den imidlertid ikke. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Prosjektet fikk enorm oppmerksomhet grunnet filmens dokumentariske stil, og det faktum at produsentene selv fremsatte rykter om at filmen var autentisk.

Blant annet ble de medvirkende skuespillerne omtalt som døde før premieren, og fikk ikke oppholde seg i offentligheten.

Selv om kritikerne raskt slo fast at det hele var oppspinn, stoppet det ikke publikum fra å spekulere videre.

Googler man «the blair witch project + real», får man i dag intet mindre enn 1,3 millioner resultater.

Løy om ekteskapet?

Realitystjernen Kim Kardashian (35) har også blitt beskyldt for å gifte seg på TV - kun for å tjene mer penger og oppnå ytterligere PR.

Da TV-stjernens ekteskap med NBA-proffen Kris Humphries i 2011 raknet etter kun 72 dager - ble hun raskt beskyldt for å ha giftet seg for pengenes skyld.

Resten av Kardashian-familien er for øvrig også blitt utsatt for spekulasjoner om hvorvidt produsentene av tv-serien «Keeping up with the Kardashians», lurer seerne for å skape mest mulig drama.

SPEKULASJONER I ÅREVIS: Brystblottingen som oppsto da Janet Jackson og Justin Timberlake opptrådte under Superbowl i 2004 er fortsatt gjenstand for spekulasjoner om hvorvidt det hele var et PR-stunt. Foto: NTB Scanpix Vis mer

I årevis er også Justin Timberlake og Janet Jacksons Super Bowl-opptreden fra 2004, blitt beskyldt for å være et PR-stunt. 

Amerikanerne satte nemlig popcornet i halsen da popstjerna Justin Timberlake, plutselig rev av klaffen i Jacksons gladiatorkostyme, slik at det ene brystet hennes falt ut foran rundt 140 millioner TV-seere.

Hendelsen førte umiddelbart til stor oppstandelse og medietilsynet i USA satte i gang full etterforsking. 

Produsenten CBS ble også pålagt å betale 3,3 millioner kroner i bot for puppestuntet, og både Timberlake og Jackson fikk massiv kritikk. 

Begge har senere nektet for at det hele var et PR-stunt.

LES OGSÅ: Her blir Hollywood-stjernen arrestert