FÅR KRITIKK: - Hvis man setter hundre kroner på et ordinært spill hos dette bettingselskapet, samt hundre kroner på livebetting samme sted, da vil man uansett få refundert hundre kroner tilbake på din spillekonto, sa Jan Åge Fjørtoft i søndagens  Foto: Arve Vassbotten/Seher.no
FÅR KRITIKK: - Hvis man setter hundre kroner på et ordinært spill hos dette bettingselskapet, samt hundre kroner på livebetting samme sted, da vil man uansett få refundert hundre kroner tilbake på din spillekonto, sa Jan Åge Fjørtoft i søndagens Foto: Arve Vassbotten/Seher.noVis mer

- Dette er uhørt og uakseptabelt

TV-stjernen må tåle hard kritikk for sine VM-sendinger.

SEHER.NO: Åttendedelsfinalene i årets fotball-VM er for lengst igang, og mange hundre tusen norske TV-seere følger daglig VM-sendingene på TV 2 og Viasat. Og i søndagens sending var det mange som reagerte da skillet mellom Viasat 4-sendingen og deres sponsorer ble litt vel flytende...

Svært kritisk 
Det er to bettingselskaper som er bkant sponosrene til Viasats VM-sendinger. At ekspertene som sitter i studio daglig presenterer sine veddemål hos et av selskapene er én ting. Søndag gikk derimot programleder Jan Åge Fjørtoft enda lenger når det gjalt et av selskapene.

- Hvis man setter hundre kroner på et ordinært spill hos dette bettingselskapet, samt hundre kroner på livebetting samme sted, da vil man uansett få refundert hundre kroner tilbake på din spillekonto, sa Fjørtoft i programmet.

Det får medieekspert ved Institutt for Journalistikk Gunnar Bodahl-Johansen til å reagere.

- Hvis man aksepterer at noen skal sponse et program, må man på ingen måte i det redaksjonelle nevne denne sponsoren. Det vil umiddelbart oppfattes som en kommersiell annonse gjennom redaksjonelt stoff, sier Bodahl-Johansen til Seher.no.

- Uhørt!
Bodahl-Johansen mener dette kan føre til reaksjoner blant seerne.

- Det er helt uakseptabelt fordi seerne ser dette som en kobling mellom det kommersielle og det redaksjonelle. Dette er en dødssynd i pressen. En slik kobling er uhørt.

I «tekstereklameplakaten» står det svart på hvitt følgende i punkt nummer én:

«Produktomtaler og produkteksponering skal være journalistisk motivert. Utvalg av produkter eller tjenester som omtales, og informasjon som formidles, skal skje på grunnlag av journalistiske vurderinger. Hensikten må aldri være å reklamere for produkter eller tjenester. Også presentasjonsformen må være slik at stoffet ikke oppfattes som reklamebudskap».

Programleder Jan Åge Fjørtoft vil til Seher.no ikke kommentere saken. Den tidligere fotballstjernen henviser heller til sine sjefer.

- Jeg kommenterer aldri det som skjer i studio, det får du ta med mine sjefer. Skal man ringe for å få en kommentar i Statoil, da ringer man ikke dem som jobber på gulvet, sier Fjørtoft til Seher.no.


Presse- og informasjonsansvarlig i Viasat, Øystein Hygen Christensen vil på nåværende tidspunkt ikke kommentere saken.

- Vi er nødt til å gjennomgå sendingen og se hva som nøyaktig er sagt før vi kan gi ytterligere kommentarer, sier han til Seher.no.


Etter at Seher.no begynte å ringe rundt på saken mandag, var det ikke lignende reklame i mandagens sending på Viasat 4.

Skal se programmet på ny
Gunnar Bodahl-Johansen mener problemet oftest oppstår ettersom spesielt TV-kanalene har en tendens til å hyre inn eksperter, for eksempel tidligere fotballspillere, til å lede eller ta en stor rolle i denne typen programmer.

- Man bruker ikke nødvendigvis personer som er journalister, men som kommer fra sportens verden. De glir inn og ut av sine roller. Men de samme reglene gjelder. I dette tilfellet skaper det uklarhet blant folket om dette gjøres for å bygge opp sponsoren, forteller den erfarne medieeksperten, som samtidig understreker en vesentlig forskjell.

- Å si at flere selskaper driver betting, og at folk har spilt mer penger på eksempelvis England, det er noe annet, sier han til Seher.no.


Bli fan av Seher.no på Facebook her.

Vi belønner gode kjendistips. Tips oss på seher@seher.no, ring vår tipstelefon 93076767 eller send sms/mms med kodeord SEHERTIPS til 1901.

LES OGSÅ: - Hun kan ødelegge for Ronaldo