GLANSBILDE: - Dette er et maktgrep de tar for å framstille seg i det lyset de ønsker, sier Gunnar Bodahl-Johansen om videoen kongehuset la ut på sine nettisider fredag. Her ser vi Mette-Marit på sykkeltur i videoreportasjen. Foto: YouTube.com / Kronprinsparets hjemmeside
GLANSBILDE: - Dette er et maktgrep de tar for å framstille seg i det lyset de ønsker, sier Gunnar Bodahl-Johansen om videoen kongehuset la ut på sine nettisider fredag. Her ser vi Mette-Marit på sykkeltur i videoreportasjen. Foto: YouTube.com / Kronprinsparets hjemmesideVis mer

- Dette er ren propaganda

Etikkekspert mener kronprinsparet tegner et glansbilde av seg selv, og at de prøver å komme unna pressens kritiske spørsmål.

SEHER.NO: Fredag la Kongehuset.no ut en pressemelding hvor det kom fram at kronprinsesse Mette-Marit (37) har gjennomført et kurs i internasjonal ledelse og offentlig politikk på John F. Kennedy School of Government ved Harvard-universitetet i USA.

Kurset var for medlemmer av nettverket Young Global Leaders (YGL) som kronprinsessen ble medlem av i 2010. YGL er et nettverk består av rike og mektige fra hele verden som har funnet sammen gjennom World Economic Forum.

Slottet la også ut en videoreportasje av kronprinsessen, som tilsynelatende virker som et helt vanlig intervju med 37-åringen. Men det er Slottets egen ansatt, Christian Lagaard, som har byline på videoen, og det er derfor nærliggende å tro at den er laget slik Slottet selv ønsker det.

Etikkekspert Gunnar Bodahl-Johansen ved Institutt for Journalistikk, synes lite om at kronprinsparet i stor grad selv styrer det de vil ha ut i media, og sjelden gir kommentarer og ofte gjør seg utligjengelige for pressens kritiske spørsmål.

-
Det er ren propaganda fra kronprinsparet. De vil påvirke folket, og har regien bak det hele. Dette er et maktgrep de tar for å framstille seg i det lyset de ønsker. De danner et glansbilde, og dette har ingenting med journalistikk å gjøre, sier Bodahl-Johansen til Seher.no.

Videoen viser en avslappet prinsesse, som sykler til skolen, deltar aktivt i studiegruppene - og kjøper lunsj sammen med skolekamerater. Ifølge Slottets hjemmesider, er den laget av Lagaard, som har særlig ansvar for sosiale medier for kronprinsparet.

- Problemet med sosiale medier er at det kan legges ut noe som ligner på en reportasje, men som er noe helt annet – ofte ren propaganda. Dette er ikke underlagt noen kritiske spørsmål, og har ingenting med journalistikk å gjøre. Sosiale medier kan brukes for å komme unna å snakke med pressen, men er i stor grad en ren propagandamaskin uten det filteret journalistikken representerer.

NRK Dagsrevyen, NRK.no, VG.no, Aftenposten.no, Dagbladet.no og Seher.no var blant mediene som lagde saker på videoen av Mette-Marit, og det synes Bodahl-Johansen er synd.

- Journalistikken skal være bindeleddet mellom makten og folket, og makten har krav på å svare på spørsmål fra folket. Men når kongehuset trekker seg tilbake og bruker propaganda, er sannheten at de trekker seg fra folket. Dette er ikke journalistikk, og journalister bør holde seg unna det. Det er uhyre viktig at mediene stiller kritiske spørsmål og tar tak i propagandaen.

- Dette er etter min mening helt meningsløst i et liberalt samfunn. Det sier også at Kongehuset ikke har noe med demokrati å gjøre. Kongehuset kan ikke være for folkelig, for da forsvinner glansen fra det, men de skal også være tilgjengelige. Hele kongehuset blir en anakronisme som ikke passer inn, sier Bodahl-Johansen.

Se den omtalte videoen på slottets hjemmesider her (ekstern link)

Generalsekretær i Norsk Presseforbund, Per Edgar Kokkvold, synes imidlertid at videoen kronprinsparet sendte ut fredag, er upoblematisk, så lenge mediene som bruker den, opplyser om hvem som står bak videoen. NRKs Dagsrevyen-sending fredag, var imdlertid en av sendingene hvor dette var uklart. Statskanalens innslag ble nemlig oppfattet som kanalens egen reportasje.

- Det blir opp til hvert enkelt medium om de ønsker å bruke det som lages av kronprinsparet. Det viktigste i så måte er at man ikke må framstille det som om det er noe hvert enkelt medie selv har laget, for det er klart det er forskjell på uavhengig journalistikk og det som produseres av et kongehus eller departement. Det ene skal tjene det enes interesser, og det andre skal være fri journalistikk, og det er viktig å skille, sier Kokkvold til Seher.no.

Ifølge slottets kommunikasjonssjef, Marianne Hagen, er videoen kronprinsparet publiserte fredag blitt produsert av kommunikasjonsstaben til slottet. Hagen vil imidlertid ikke si stort om måten kronprinsparet bruker sosiale medier på.

- Det jeg har å si, er at vi bruker sosiale medier og er på sosiale medier for å nå bredere ut til folk og for å nå folk vi ellers ikke ville nådd, er alt hun vil si til Seher.no.

Bli fan av Seher.no på Facebook her

Sjekk ut våre nye mobilsider på http://m.seher.no

Vi belønner gode kjendistips. Tips oss på seher@seher.no, ring vår tipstelefon 93076767 eller send sms/mms med kodeord SEHERTIPS til 1901.

LES OGSÅ: Det norske kongehuset er desidert dyrest  

Lik Se og Hør på Facebook

Meld deg på vårt kjendisvarsel! Ønsker du siste nytt om kjendis og underholdning rett i innboksen? Meld deg på vårt kjendisvarsel og få siste nytt rett i innboksen.