FYRER LØS: Mesterkokken Eyvind Hellstrøm er kjent for ikke å spare på kruttet i TV3-programmet «Hellstrøm rydder opp». PR-eksperten Elizabeth Hartmann i kommunikasjonsbyrået SisteSkrik mener restaurantene driver risikosport med sitt rennomé når  Foto: TV3
FYRER LØS: Mesterkokken Eyvind Hellstrøm er kjent for ikke å spare på kruttet i TV3-programmet «Hellstrøm rydder opp». PR-eksperten Elizabeth Hartmann i kommunikasjonsbyrået SisteSkrik mener restaurantene driver risikosport med sitt rennomé når Foto: TV3Vis mer

- Dette er en risikosport

PR-ekspert ber restauranter tenke seg godt om før de ber Hellstrøm på besøk.

SEHER.NO:  Til tross for at han til tider har hudflettet maten som «uspiselig» og «ren voldtekt», har flere av årets restauranter i «Hellstrøm rydder opp» opplevd et oppsving i besøktet etter å ha hatt besøk av mesterkokken Eyvind Hellstrøm.

- Vi har vel hatt rundt 40 prosent økning i omsetningen, nå kan det være fullt både i helgene og midt i uken, sier medeier i restauranten «Østkanfolk», Oddvar Kolltvedt til Seher.no.


Kolltvedt hevder imidlertid at restauranten ikke har hvilt på laurbærene etter TV-programmet.

- Mange kommer fordi de er nysgjerrige, men vi har også videreutviklet menyen vår etter at Hellstrøm var her, og tilbakemeldingene er gode. Vi håper selvfølgelig at det skal få dem til å anbefale oss videre.

Økt belegg på hotellet
Også eierne av «Utsikten hotell» i Kvinesdal og Slemmestad-restauranten «Bizco» har opplevd gode tider etter å ha blitt profilert i Eyvind Hellstrøms program.

- Vi har fått mye bedre besøk i restauranten, og også når det gjelder kurs- og konferansebiten merker vi økt interesse fra hele Lista-regionen. Vi var veldig fornøyd med hvordan vi ble fremstilt, sier Per Arne Netland på «Utsikten Hotell».

Like fornøyde var imidlertid ikke en av de kjøkkenansatte på Trondheimsrestauranten «Fru Inger», som i 2009 hevdet at den negative omtalen i «Hellstrøm rydder opp» var en av hovedårsakene til at restauranten la ned driften åtte måneder senere.

- Tv-serien var katastrofal for restauranten. Det ble klart ganske raskt at dette ikke var et sted jeg kunne jobbe, sa den tidligere ansatte til adressa.no.

- Risikosport

PR-ekspert Elizabeth Hartmann i kommunikasjonsbyrået SisteSkrik hevder restauranter som stiller opp i «Hellstrøm rydder opp» gambler med sitt rennomé.

- Det er en risikosport å stille opp på TV på den måten. Det kan bli enten himmel eller helvete. For å at det skal bli spennende TV må det gjerne være konflikt, og det er sjelden det samme som restaurantene håper på. Ofte innser man ikke at produsentene kan vinkle det akkurat slik de vil på klippebordet.

- Restaurantene må heller ikke tro at det kun hjelper å være med på TV, for å få en ny giv. Hvis de ikke følger opp i etterkant, vil kundene som har fått store forventninger bli skuffet, og da kommer de aldri tilbake, sier hun til Seher.no.

Ikke bekymret

Eieren av Slemmestad-restauranten «Bizco», David Manyolo, som var med i forrige ukes program av «Hellstrøm rydder opp» deler imidlertid ikke Hartmanns bekymringer.

- Jeg var veldig spent, men har bare positive erfaringer. Hele forrige helg var det fullt i restauranten, fordi folk hadde sett den på TV. Nå håper jeg at interessen skal holde seg framover, sier han til Seher.no.

Stabile søkertall
Ifølge Linda Glomlien i TV3 har ikke Hellstrøms tøffe stil skremt norske restauranteiere fra å søke om å være med i programmet.

- Helt siden sesong en, har vi hatt rundt 200 søkere til hver sesong. Vi har et jevnt tilsig av søkere. Forskjellen fra sesong 1 til nå er at vi ser at det er flere godt etablerte spisesteder som tør å søke, det er ikke lenger tabu å be Hellstrøm om hjelp, sier hun til Seher.no.

«Hellstrøm rydder opp» ser du på TV3 torsdager 20.30.

Bli fan av Seher.no på Facebook her! 

Sjekk ut våre nye mobilsider på http://m.seher.no

Vi belønner gode kjendistips. Tips oss på seher@seher.no, ring vår tipstelefon 93076767 eller send sms/mms med kodeord SEHERTIPS til 1901.


LES OGSÅ: Hadde ikke smakt sin egen mat på 27 år