KOSTBAR «LEKEGRIND»: Årets «Anno»-deltakere har fått gleden av å leve livet i en 1537-utgave av Trondheim som er bygget i Erkebispegården ved siden av Nidarosdomen. Til høyre står programleder Selda Ekiz. Foto: Frank Foss / Strix / NRK
KOSTBAR «LEKEGRIND»: Årets «Anno»-deltakere har fått gleden av å leve livet i en 1537-utgave av Trondheim som er bygget i Erkebispegården ved siden av Nidarosdomen. Til høyre står programleder Selda Ekiz. Foto: Frank Foss / Strix / NRKVis mer

«Anno» 2017:

- Det var arbeid døgnet rundt de ti siste dagene før «Anno» startet

Spesialimporterte madrasser, maling blandet for hånd og et skikkelig tidspress. Slik ble årets «Anno»-sett til.

Få en smakebit på årets «Anno» i videoen nedenfor!Mandag kveld har den nye sesongen av «Anno» premiere på NRK. De to første årene reiste deltakerne tilbake til henholdsvis Bergen i 1764 og Fredrikstad i 1721.

I år er settingen imidlertid hakket mer krevende: «Anno»-året er 1537, og stedet er Trondheim - nærmere bestemt Erkebispegården i skyggen av Nidarosdomen.

Dyrere «Anno»-sett enn før

Innspillingsstedet har bydd på flere utfordringer, kan produsent Ida Jørgensen i Strix fortelle.

- Vi brukte mer penger enn vi egentlig hadde tenkt. Dette er den mest kostbare scenografien vi har hatt, det er det nok ingen tvil om. Men det har også sammenheng med stedet vi var, som innebar at vi måtte velge bort en del enkle løsninger, sier Jørgensen.

Erkebispegården er fredet, slik at alle inngrep «Anno»-produksjonen gjorde på gården måtte kunne fjernes igjen uten å etterlate seg varige spor.

ANNO 2017: Spikere måtte unngås, gjerder kunne ikke slås ned i bakken og mange av tingene - inkludert porten - måtte lages som «byggesett» på grunn av tidspress. Foto: Frank Foss / Strix / NRK Vis mer

- Siden bygget skal bevares for fremtiden, så fikk vi for eksempel ikke lov til å slå inn spiker i bygget. Sovesalen og mesterboligen ble bygget uten en eneste spiker eller stift. De måtte skrus opp med tvinger (redskap som holder materialer på plass, journ.anm.), forteller «Anno»-produsenten.

Dessuten er grunnen på Erkebispegården fredet. De høye gjerdene som ble bygget rundt settet kunne derfor ikke slås ned i bakken.

Få en smakebit på årets «Anno» i videoen nedenfor!

PÅ INNSIDEN av «ANNO». Video: NRK / Strix Vis mer Vis mer

- Dermed måtte vi finne andre måter å stabilisere det på. Det er mye vind i Trondheim, så vi måtte ha mye vekt på gjerdene slik at de ikke skulle blåse ned hvis det ble storm. Vi brukte blant annet ildhuset og forrådet for å stabilisere gjerdet, sier Jørgensen.

ANNO 2017: Det er mye som skal på plass før «Anno»-settet anses som ferdig. Foto: Kristine Wilhelmsen / Frank Foss / Strix / NRK Vis mer

Må minimere brannrisiko

I tillegg måtte produksjonen ta hensyn til strenge branntekniske pålegg fra Nidaros Domkirkes Restaureringsarbeider.

- Alle områdets utvendige flater er behandlet med kalkmaling, som er brannhemmende. Madrassene ble importert fra England, fordi de der har et mye strengere regelverk for hvor antennelige møbler kan være, sier Jørgensen.

ANNO 2017: Veggene i uteområdet er malt med brannhemmende kalkmaling. Foto: Frank Foss / Strix / NRK Vis mer

- Og nesten alt av materialene i mesterboligen og Erkebispegården, samt en del rekvisitter, er brannsikkerheten blitt testet på. Stoffene som brukes i draperiene i mesterboligen måtte være en spesiell type som var innsatt med brannhemmende middel, legger hun til.

Produksjonen etterstrebet å bevare et autentisk 1500-tallsuttrykk på settet, selv om det blant annet ble brukt maskiner fremfor øks til å kutte materialer.

- I mesterboligen er det brukt en håndmikset blanding som er laget på 1500-tallsvis av en dame som er ekspert på restaurering av gammel maling, kan Jørgensen fortelle.

ANNO 2017: «Anno»-madrassene er spesialimportert fra England. Foto: Frank Foss / Strix / NRK Vis mer
ANNO 2017: Draperiene i mesterboligen er innsatt med et brannhemmende stoff. Foto: Frank Foss / Strix / NRK Vis mer

- Arbeid døgnet rundt

Programleder Selda Ekiz (32) forteller til Dagbladet at hun er svært fornøyd med årets «Anno»-sett.

- Jeg så «Anno»-settet for første gang noen dager før deltakerne kom inn dit, og det var som å gå inn i en helt annen tid. Det var magisk!

Produksjonen ble imidlertid utsatt for et voldsomt tidspress, fordi Olavsfestdagene brukte en del av området der settet skulle bygges.

Over 660 dagsverk gikk med, og på det meste var 30 stykker på jobb på settet samtidig.

- Vi fikk først tilgang til store deler av uteområdet halvannen uke før innspillingen startet. Blant en del av dem som jobbet på settet var det arbeid døgnet rundt de ti siste dagene, røper Jørgensen.

ANNO 2017: I overkant av 660 dagsverk gikk med for å reise årets «Anno»-sett. Foto: Kristine Wilhelmsen / Strix / NRK Vis mer

Likevel var ikke «Anno»-produsenten i tvil om at de ville komme i havn med settet til de 14 deltakerne skulle flytte inn og innspillingen starte.

- Alle som jobbet med rekvisittene og scenografien i «Anno» er veldig ambisiøse og ærgjerrige folk, så når de sier at de skal klare noe, så gjør de det.

- Noen detaljer ble lagt til underveis, det er helt normalt. At vi tilføyer noen rekvisitter, eller må male en vegg i en litt annen fargetone fordi den ikke funker for foto. Det har vi gjort i den første og andre sesongen også, avslører Jørgensen.

ANNO 2017: Produksjonen kjente på tidspresset underveis, men fikk «1537» på plass i tide. Foto: Ida Jørgensen / Strix / NRK Vis mer

- Ikke tyggis og kaffe

I tillegg til at produksjonen bygget et innspillingssett som skal sende deltakerne rett til 1537, må programleder Ekiz ta visse forholdsregler før hun trer 479 år tilbake i tid.

- Det er noen spesielle regler, fordi det skal være lettere for deltakerne å leve i tidsboblen de blir satt inn i.

ANNO 2017: Programleder Selda Ekiz må vise hensyn til deltakerne. Foto: Frank Foss / Strix / NRK      Vis mer

- Man ikke kan gå inn til deltakerne med for eksempel mat, drikke eller en tyggis i munnen. Hvor dårlig gjort hadde det ikke vært overfor dem å komme inn med en rykende fersk kopp kaffe, når de ikke har fått smakt det på flere uker! sier Ekiz.

Selv om byggingen av settet ble dyrere enn beregnet, sprengte ikke «Anno» budsjettet sitt.

- Budsjettet på «Anno» var på 33 millioner første sesong og ca 35 millioner for sesong to og tre. Produksjonen har vært innenfor rammene, sier Unni Ødegård, prosjektredaktør i NRK.