Linda Johansen:

- Det har vært et mareritt

Skjønnhetsdronningen mener hun nå har klart å motbevise kritikerne.

SATSER VIDERE: Gründer Linda Johansen kan feire kjemperesultater i eget selskap. Nå tar hun steget inn i et nytt marked. Foto: Tore Skaar / Se og Hør
SATSER VIDERE: Gründer Linda Johansen kan feire kjemperesultater i eget selskap. Nå tar hun steget inn i et nytt marked. Foto: Tore Skaar / Se og Hør Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

- Tidligere hadde jeg konstant angst i magen. Nå kan jeg omsider løfte blikket og ikke være redd for at jeg står uten mat på bordet.

Gründer og skjønnhetsdronning Linda Johansen (53) kan le hele veien til banken.

I selskapets ferske årsregnskap rapporteres det om betydelig vekst i 2020. I fjor omsatte Linda JC AS for i overkant av 50 millioner kroner. Det er et byks på ti millioner fra året før.

HJEM: Linda Johansen var blant deltakerne i vårens «4-stjerners middag», og der viste hun frem hjemmet. Video: Discovery+ Vis mer

- Voldsom gjeld

Driftsresultatet endte på 11,4 millioner kroner, en forbedring på 2,5 millioner sammenliknet med 2019.

- Dette tar jeg ikke for gitt, fortsetter hun til Børsen.

For selv om millionene drysser over selskapet og alle piler peker oppover, har veien mot suksess tidvis vært brutal. Satsingen har krevd mange tårer, våkenetter, og dype bekymringer.

- Det var en periode jeg satte meg selv i voldsom gjeld. Jeg risikerte min egen økonomi og lånte penger for å få hjulene til å gå rundt. Jeg gikk med konstant angst i magen i frykt for hva som kunne komme rundt neste sving.

MISFORNØYD: Linda Johansen advarer unge mennesker som viser hud for å bli kjendiser. Bilder fra NRK Vis mer

- Krevende

Heller ikke 2020 har vært helt problemfritt. Tross positive regnskapstall, forteller Johansen at coronapandemien ble en enorm prøvelse.

- Det har vært et mareritt for oss. Veldig, veldig slitsomt. Produksjonen av våre produkter skjer i forskjellige land, noe som har skapt voldsom utfordring med tanke på leveranser. Vi har vært tomme for varer, leveranser har vært forsinket, og lagersituasjonen har vært krevende.

Økonomiske mareritt og produksjonsutfordringer er ikke det eneste Johansen har hatt å stri med. Fortiden som tidligere glamourmodell, manneblad-redaktør og nattklubbeier, har ikke gitt henne noe gratis.

- Jeg fikk så mye negativitet fra andre da jeg startet dette. «Okey, nå skal glamourmodellen lage hudpleiekrem, liksom ... ». Det ga meg bare drivkraft til å fortsette.

TAR AV: «Onlyfans», en plattform der brukere tjener penger på dristige bilder og videoer, har blitt levebrødet til tusenvis av mennesker. Vi har snakket med ekteparet Amanda Bredén og Max Schact, som ligger helt i toppsjiktet på «Onlyfans» i Skandinavia. Reporter: Celina Morken. Video: Rød Løper / SVT Vis mer

- Kan ikke bløffe

Gründeren mener hun nå har klart å motbevise kritikerne.

- Det er egentlig ganske enkelt: Hvis produktene ikke hadde vært bra, ville du blitt avkledd ganske raskt og korthuset hadde ramlet sammen. Du kan ikke bløffe deg frem.

Johansen har drevet flere skjønnhetssalonger, men satser nå utelukkende på nettbutikken - som ble etablert i 2015. 53-åringens selskap teller i dag 20 ansatte.

VANSKELIG: Petter Stordalen forteller om den vanskelige økonomiske situasjonen selskapene hans er i på besøk hos Anne Lindmo. Video: NRK Vis mer

Nå ser skjønnhetsdronningen også ut over egne landegrenser, og satser for fullt på det svenske markedet.

- Jeg sa i et intervju i 2008 at jeg ville bygge et skjønnhetsimperium. Siden den gang har jeg jekket forventningene noe ned, sier hun og ler.

- Men jeg klarer ikke å la være når muligheten byr seg.

- Kommer til å koste

Ifølge Johansen satser selskapet store midler på ekspansjonen. Skulle grepet vise seg å ikke være vellykket, risikeres store tap.

- Dette kommer til å koste mye penger. Det ser vi allerede. Dersom vi ikke får i gang salget denne vinteren, havner vi i en likviditetsskvis.

SETTES UT: Programleder Marte Bratberg besøkte tidligere «Paradise Hotel»-deltaker Lene Antonsen som fortalte om sin utradisjonelle jobb. Video: Julie Easter Christiansen / Dplay. Reporter: Kine Falch Vis mer

- Hvor mye penger har dere lagt inn i dette?

- Det må du ta med Timm (Johansens ektemann og daglig leder i selskapet, journ.anm.). Det er han som har full kontroll over regnskapet.

Timm Wold anslår at det er om lag 10 millioner kroner som er øremerket Sverige-satsingen for 2021 og 2022.

- Ser du for deg å ekspandere til andre land etter hvert?

- Nå blir Sverige lakmustesten for oss. Og i motsetning til i Norge, vet ingen hvem jeg er der. Det kommer til å bli prøving og feiling. Så får vi ta med oss all erfaring videre, sier Johansen.

Denne saken ble først publisert på Børsen.no

LES OGSÅ: Tjente 2,3 milliarder på tre dager

Vi bryr oss om ditt personvern

Se og Hør er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer