KATRINE OG FRIENE: På TV2 har fire bønder sjansen til å finne en livsledsager, med flere jenter å velge i. Foto: TV2
KATRINE OG FRIENE: På TV2 har fire bønder sjansen til å finne en livsledsager, med flere jenter å velge i. Foto: TV2Vis mer

- Det er menneskehandel

Den nordnorske humorkongen Arthur Arntzen får medieavsky av TV 2s Jakten på kjærligheten.

SEHER.NO: I fire sesonger har TV 2 invitert norske bønder til å finne en kjæreste og livsledsager gjennom programmet ”Bonderomantikk: Jakten på kjærligheten”.

Bonderomantikk har vært en svært populær serie for TV2. I åpningssesongen i 2004 var det 933.000 seere i snitt som fulgte serien. Året etter var tallet 858.000 mens det sank til 812.000 seere i fjor.

Men nå møter serien kritikk fra uventet hold. Den nordnorske humoristen Arthur Arntzen (70) er for tiden aktuell med memoarboka "Eventyr, tårer og latter. Historia om Arthur Arntzen" på Samlaget. I en samtale med Seher avslørte han sin motstand mot denne typen sjekkeprogrammer.

- Det er fullstendig absurd at folk melder seg på slikt. Der sitter de og tigger og kryper for å få en manns gunst. Vil de ha den skamma på seg, sier han og undrer på om de skjønner hvor sterkt det virker å fremstå på tv.

Han fortsetter:

- Jakten på kjærligheten gir meg medieavsky. Det er menneskehandel. Jeg føler at menneskeverdet blir trampet på. De utnytter folk som ikke har bedre vett, sier han til Seher.

Arthur Arntzen er journalist, humorist og forfatter, og kanskje aller mest kjent for sitt alter ego, figuren Oluf, som i over 50 år har harselert med både øvrighetspersoner og myter om nordlendingen. Hans læresetning har alltid vært at humor ikke skal være ondskapsfull, men varm og vennlig.

Informasjonmedarbeider i TV 2 Katrine Wergeland sier at Arntzen må få mene det han vil, men  understreker at Jakten på kjærligheten skal være en hyggelig serie der de følger det som skjer av følelser blant deltagerne.

- Vi forsøker ikke å lage noe spekulativt i denne serien. Vi prøver å ta vare på de som er med og gjøre det så trygt og godt som mulig.

Wergeland sier at siden dette er fjerde sesong, så begynner konseptet å være kjent for de som søker seg til serien, men at TV 2 synes det er viktig å støtte deltagerne siden det er vanskelig å forutse hvordan man reagerer ved å være på tv.

- Alle som er med får samtaler med psykolog. Og vi prøver å informere og forberede deltagerne om hvilken virkning det får å stå fram på tv, avslutter hun.

Jakten på kjærligheten-konseptet er nær slektskap med flere andre sjekkeprogram som har gått på skandinaviske kanaler. En håndfull gifteklare menn eller kvinner velger seg ut et knippe friere som skal kjempe om vedkommendes gunst. Uke for uke sendes en av kandidatene hjem inntil man står igjen med ”den rette”.

Andre eksempler på slike serier er ”Ungkaren”, ”Den rette for Tor” som nettopp ble avsluttet på TV3, og snart kommer TV3 med en ny variant som heter ”Mamma søker kjæreste”.

LES OGSÅ: Manglet den lille "gnisten"

LES OGSÅ: Bøndene får psykolog-hjelp

LES OGSÅ: Kathrine fikk Medierosen