TAUS: Lørdag synger relativt ukjente Didrik Solli Tangen i delfinalen i Skien. Han har til nå har han holdt en oppsiktsvekkende en svært lav profil i pressen. Foto: SCANPIX
TAUS: Lørdag synger relativt ukjente Didrik Solli Tangen i delfinalen i Skien. Han har til nå har han holdt en oppsiktsvekkende en svært lav profil i pressen. Foto: SCANPIXVis mer

- Det er bare sært og dumt

Ekspertene mener MGP-debutantens taushet knapt kan kalles en strategi...

SEHER.NO: Lørdag er det klart for tredje delfinale i Melodi Grand Prix 2010. Den finner sted i Skien og Didrik Solli-Tangen er blant dem som skal konkurrere mot blant andre Mira Craig og A1.

22-åringen fra Porsgrunn er et relativt ubeskrevet blad i norsk musikksammenheng, og debuterte på TV under NRKs innsamlingsaksjon, sammen med fjorårets MGP-vinner Alexander Rybak. 

Men Solli-Tangen har valgt å holde en særdeles lav profil i forkant av sin opptreden på scenen i Skien, og har ikke gitt noen intervjuer til norsk rikspresse i forkant av lørdagens delfinale.

Også i Skien fredag, én dag før MGP-delfinalen og med fullt presseoppbud, har han gitt beskjed om at han ikke ønsker å snakke med pressen.


Det som tilsynelatende er en PR-strategi har allerede bragt ham oppmerksomhet denne uken.

- Det er en fornærmelse å kalle dette en PR-strategi, fordi det er bare et dumt påfunn. Hvis du som ung artist melder deg på Grand Prix, og velger å ikke gi noen intervjuer til pressen, er det bare sært og dumt, sier PR-rådgiver Svein Tore Bergestuen i Geelmuyden.Kiese til Seher.no

Han mener folk ikke synes det er noe ålreit med artister som ikke byr på seg selv.

- Solli-Tangen får kortsiktig oppmerksomhet, men det er ikke smart. Og det kan virke som han tar seg selv for høytidelig når han ikke svarer på spørsmål. Det kan også virke som et forsøk på mytebygging rundt seg selv, men det er jo ikke noe på bygge på, sier Bergestuen.

Han hevder artister som Maria Haukaas Storeng og Alexander Rybak blir folkefavoritter fordi de gir av seg selv.

- Skal du bli en folkefavoritt må du være jordnær, smilende og sympatisk, sier han.

Heller ikke kjendisekspert Magnus Rønningen sparer på kruttet når det gjelder den unge artistens taushet.

- Dette kan nok knapt kalles en strategi, og hvis det er det, er den i hvert fall ikke smart. I mangel på å kommunikasjon med pressen, blir det journalistene som som legger premissene for hva som skrives om ham. Og akkurat nå synes pressen han er en selvopptatt tosk med stort ego og liten grunn til akkurat det. Da blir det også det inntrykket folk får av han, i mangel på kommunikasjon fra hans side, sier redaktør i bladsuksessen Massiv, Magnus S. Rønningen, til Seher.no

Fordi:

- Solli-Tangen må tenke at MGP er en folkfest der man har alt å vinne på å være pratsom og folkelig. Det å spille utilgjengelig superstjerne da går imot hele konseptet. Ingen har lyst til å stemme på noen de ikke føler med, nå får de jo ingen mulighet til å bli kjent med han, sier Rønningen

Didrik Solli-Tangens manager, Eivind Grøstad, avviser at de har hatt en bevisst PR-stategi i forkant av MGP.

- Didrik er student og har hatt et stramt tidsskjema denne uken. Dessuten er han en ung og uerfaren artist som må fokusere på det viktigste, nemlig opptredenen hans på lørdag, sier Gøstad til Seher.no.

Han sier at de har deltatt på åpne arrangementer i Skien denne uken og at de har gitt intervjuer til lokalpressen.

- Det stemmer at vi ikke har gitt noen potrettintervjuer til rikspressen, men dette er ingen bevisst strategi, sier han.

PR-rådgiver Andreas Harhaaug Olsen i Playground mener imidlertid at tausheten kan være gull verdt.

- Jeg synes det er interessant å se hvordan tilbakeholdenhet med informasjon genererer så mye PR, og alt uten at han risikerer å få ubehagelige spørsmål av journalister, eller trenger å komme med noen innøvde regler man hører fra alle andre MGP-artister, sier PR-rådgiver Andreas Hardhaug Olsen til Seher.no.

Og:

- På et eller annet tidspunkt må han nok begynne å by litt på seg selv, men han har åpenbart ikke behov for det i denne runden. Kanskje noen finner det litt vel pretensiøst, men jeg tror minst like mange synes han blir mer interessant av tausheten, sier han.

Vi belønner gode kjendistips. Tips oss på seher@seher.no, ring vår tipstelefon 93076767 eller send sms/mms med kodeord SEHERTIPS til 1901.

LES OGSÅ: - MGP-favoritt Didrik skuffer ikke