ENDRET MENING: Inger Houghton deler mye fra hverdagen. Den siste tiden har hun imidlertid gjort noen endringer. Foto: Privat
ENDRET MENING: Inger Houghton deler mye fra hverdagen. Den siste tiden har hun imidlertid gjort noen endringer. Foto: Privat Vis mer

«Inger in Dubai»:

Derfor skjermer hun plutselig datteren

Inger Houghton delte flere bilder av datteren. Nå avslører hun hvorfor hun sluttet.

Publisert

I løpet av de siste ni årene har flere tusen følgere kunnet følge Inger Houghton (35), kanskje best kjent under Instagram-navnet «Inger in Dubai», og hennes liv i nettopp Dubai.

Sammen med ektemannen Ian har trening vært en stor del av hverdagen deres i sosiale medier, men også andre deler av privatlivet har blitt dokumentert for følgerne, som da de fikk dattera Kaia sammen for fire og et halvt år siden.

De siste åra har man fått se flere bilder av den lille jenta, men plutselig sa det stopp.

Går man gjennom Ingers Instagram-profil i dag, har ikke datteras ansikt blitt vist i sosiale medier siden begynnelsen av januar. Når Se og Hør nå spør influenseren om hvorfor, forteller hun at valget ble tatt på bakgrunn av mye fokus på det negative ved å dele barn i sosiale medier, noe som gjorde at hun bestemte seg for å endre sin egen fremgangsmåte.

- For å være helt ærlig så var jeg ikke helt klar over hvor invaderende det er, eller at jeg faktisk lager en identitet for dattera mi på nett uten at jeg egentlig har fått lov til det av henne.

- Blir ikke det samme

35-åringen forteller at hun aldri har delt noe som setter Kaia i dårlig lys, som viser henne i upassende bekledning eller i en posisjon som lett kan misforstås. Likevel påpeker hun at det er noe med nettopp det at det ikke er hennes valg å ta, når det gjelder hvilke bilder som deles.

- Det var lenge sånn at jeg tenkte at «det ligger jo allerede mange bilder av henne på nett, så da kan jeg bare fortsette». Men herregud, det er jo akkurat det jeg prøver å få folk til å skjønne når det blant annet gjelder kosthold. At selv om du har gjort en ting lenge, betyr det ikke at du må gjøre det for alltid, mener 35-åringen.

- I starten lurte jeg på hva jeg skulle ta bilde av, ettersom hverdagen min jo består mye av henne. Det var rart, men nå er det helt naturlig å ikke ha henne med, legger hun til.

I slutten av april kunne influenserparet avsløre at de venter barn igjen, og at Kaia dermed skal bli storesøster. Paret venter tvillinger, og vil ikke dele like mye av dem som de gjorde da de ble foreldre for første gang.

- Det blir nok ikke sånn at jeg aldri kommer til å vise bilde av to nyfødte tvillinger, men det blir absolutt ikke samme dokumentering som det var med Kaia. Heller ikke av mitt barseltryne med tårer og snørr, sier hun lattermildt.

- Det var mye deling av privatlivet der, men jeg tenker også at det er lov å ombestemme seg. Det var vel det jeg bestemte meg for å gjøre. Jeg kommer ikke til å klare å skjerme de totalt, men jeg tror at på et tidspunkt delte jeg flere bilder av dattera mi enn meg selv. Slik blir det ikke, fortsetter hun.

Spons til barn

Som treningsinfluenser med mer enn 184 000 følgere, er det naturligvis flere som ønsker å sponse 35-åringen med produkter mot reklamering på profilen hennes. Selv om mye er fristende, er det ikke alt som kommer gjennom hos influenseren. Snarere tvert imot.

- Nå når Kaia har blitt eldre har jeg blitt spurt om å få sponset barneklær. Jeg har bestemt at jeg ikke ønsker å bruke henne i reklamesammenheng. Jeg kunne godt legge ut et bilde av meg og henne, men da skulle det ikke være en hashtag etterfulgt av reklame.

Inger er imidlertid ikke imot å få sponset barneprodukter, men ønsker ikke at barna skal brukes for å reklamere.

- Nå når vi får babyer vil det være muligheter for spons, da har jeg lyst til å få det til uten å utlevere barna mine. Det tror jeg absolutt skal gå, sier hun optimistisk.

BURSDAGSBARN: Meghan og Harrys sønn, Archie, fylte ett år. I den anledning ble det delt en ny video av ham. Vis mer

Det er ingen hemmelighet at det tidligere har vært en heftig diskusjon om spons til barn, og hvordan barn brukes for å motta produkter. Denne kritikken har ikke gått 35-åringen hus forbi, noe som har gjort henne enda mer oppmerksom på hvordan hun vil, og ikke vil, gå frem.

- Når jeg ser på kritikken som mange influensere som deler barna sine får, så faller det også tilbake på firmaet som de fronter. Hvis de skal reklamere for en bedrift eller et produkt, blir det også rettet kritikk og skepsis over firmaet som ansetter influensere til å gjøre det. Jeg får med meg hvor kritiske folk er, forteller hun.

Derfor sier hun nei

Heller ikke når det gjelder henne selv er det alt hun takker ja til når det kommer til sponsorer.

- Jeg sier faktisk mest nei, jeg. Det er rart med det, men det sitter langt inne for meg å skrive reklame bak noe. Det burde kanskje ikke vært sånn, men jeg unngår det der jeg kan.

- Enkelte ting som er relevant for meg takker jeg ja til, men jeg må også fortelle at noen er ganske frekke i sin tilnærming når det kommer til spons. De ønsker å gi meg et produkt av ikke særlig høy verdi, mot reklameplass på mine kanaler. Jeg har nok lært en del.

Inger forteller at før takket hun ja til mye som var gratis, men at hun nå lar det meste ligge.

- Det hadde sikkert vært fint å få skjønnhetsprodukter og kremer, men det er ikke noe jeg føler passer min profil heller. Det betyr ikke at jeg sier ja til alt som er treningsrelevant, men jeg tenker nøye gjennom alt jeg sier ja til. Jeg har innsett at det faktisk er penger å tjene på det, men hvis jeg skal ta betalt, vil jeg kunne gå god for det.

GRAVID: Superstjerna Katy Perry venter barn med skuespillerkjæresten Orlando Bloom, og er slett ikke redd for å vise fram sin høygravide mage. Video: Rød Løper Vis mer

LES OGSÅ: Rammet av mystisk sykdom

Vi bryr oss om ditt personvern

seher er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer