<strong>- HALLO I LUKEN:</strong> Elisabeth «Bettan» Andreassen har bodd på Frogner i flere år. Her er hun fotografert utenfor leiligheten sin, før de elektriske sparkesyklene invaderte byen. Nå tar hun et oppgjør med det hun mener er dårlig oppdragelse og manglende politisk vilje. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
- HALLO I LUKEN: Elisabeth «Bettan» Andreassen har bodd på Frogner i flere år. Her er hun fotografert utenfor leiligheten sin, før de elektriske sparkesyklene invaderte byen. Nå tar hun et oppgjør med det hun mener er dårlig oppdragelse og manglende politisk vilje. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer

Elisabeth «Bettan» Andreassen:

Derfor raser de: - Unødvending

Ut mot Oslo-borgere.

Publisert
Sist oppdatert

Det skal godt gjøres å gå ut på gata en morgen i Oslo sentrum uten at du ser dem. De er grønne, røde, blå og gule, og står hulter til bulter hvor enn man ferdes. Kanskje særlig i sentrumsbydeler som Grünerløkka og Frogner er de elektriske sparkesyklene overrepresenterte.

Framkomstmiddelet er relativt moderne, og gjorde sitt inntog i Oslo for noen år siden. Markedet har eksplodert, og i dag finnes det flerfoldige aktører som tilbyr utleie av syklene. Det har ikke skjedd uten protester. Flere har etterspurt et strammere regelverk, både hva gjelder bruk og parkering.

Det siste aspektet har i flere måneder irritert mange. Rullestolbrukere kommer seg ikke fram, og blinde sliter med framkommeligheten. Utenfor leiligheten til Elisabeth «Bettan» Andreassen på Frogner myldrer det over av doningene.

- Moral og oppdragelse

- Altså, hallo i luken. Alt er helt uten planlegging og regulering. Det går ikke. Hvem er det som har ansvaret, må vi spørre, sier hun til Se og Hør.

De står om hverandre, foran porten og midt i veien. Det viser et bilde som Andreassen la ut fra nabolaget på Instagram torsdag morgen. «Faen, assa», skriver hun oppgitt, før hun videre forteller om den kaotiske situasjonen hun er vitne til hver dag.

«Åtte sykler utenfor og nesten like mange rett over gata. Hva er sikkerheten for rullestoler og svaksynte?», spør hun.

<strong>REAGERER:</strong> Dette synet møtte Andreassen torsdag morgen. Hun mener at folk må skjerpe seg. Foto. Privat
REAGERER: Dette synet møtte Andreassen torsdag morgen. Hun mener at folk må skjerpe seg. Foto. Privat Vis mer

Innlegget har engasjert, og det er mange som sier seg enig. Til Se og Hør sier artisten at begeret rett og slett har rent over.

- Det handler ikke om at jeg ikke liker syklene. Jeg er positiv til forandringer. Men det finnes ingen plan her. Det er et kaos uten like. At folk heller ikke klarer å oppføre seg gjør ikke saken noe bedre. Det virker ikke som at de har verken moral eller oppdragelse, forklarer hun.

Andreassen husker da bysyklene dukket opp i sin tid. Det likte hun godt, fordi de måtte parkeres på stativer. Per i dag setter sparkesykkelselskapene opp sine egne grenser for hvor det er lov å parkere. Ett selskap har innført en stativløsning, men dette er foreløpig valgfritt å bruke. I sentrum kan man altså stort sett parkere hvor man vil.

- Folk og politikerne må ta ansvar. Jeg sier ikke at de skal fjernes, men det er viktig at det organiseres. Rullestolbrukere kan slite med å komme seg fram, sier hun, før hun skyter inn:

- Og hvorfor har det blitt så farlig å gå? Man må da kunne ta beina fatt, framfor å bruke disse sparkesyklene.

Vis mer

- Oppfør dere

Hun får støtte fra kjendisstylist Jan Thomas, som også har fått kjenne på problemet. Han forteller at sparkesyklene står parkert foran salongene hans på Frogner, som gjør at han ikke får kjørt inn med bilene sine.

- Når det står åtte sykler samtidig foran innkjørselen, må jeg ut av bilen og flytte dem. Det burde være unødvendig. Jeg skjønner ikke at folk ikke bare kan parkere langs vegger og andre steder det er naturlig, sier han, og fortsetter:

<strong>REAGERER:</strong> Jan Thomas mener folk må kunne oppføre seg. Han har sett seg lei av å måtte rydde unna sparkesyklene for å kunne kjøre inn på jobb. Foto: Andreas Fadum / Se og Hør
REAGERER: Jan Thomas mener folk må kunne oppføre seg. Han har sett seg lei av å måtte rydde unna sparkesyklene for å kunne kjøre inn på jobb. Foto: Andreas Fadum / Se og Hør Vis mer

- Samtidig tenker jeg veldig på de blinde eller de som sitter i rullestol. For dem er det blitt vanskeligere å komme seg rundt i byen. Selvfølgelig vil også jeg ha et tydeligere regelverk, men «come on». Mye av jobben er gjort om folk kan oppføre seg, forklarer han, og legger til at det oppå det hele er «estetisk kjempestygt».

Samtidig er han, i likhet med Andreassen, under oppfatningen om at sparkesyklene er smarte og gode framkomstmidler. Det handler til sjuende og sist om reguleringen, mener de.

I flere europeiske byer er de elektriske sparkesyklene regulert, men slik er det ikke i Oslo.

- Arbeidet går for sakte

Samferdselsbyråd i Oslo, Arild Hermstad (MDG), uttalte i juni at kommunen jobber med å tilrettelegge for parkeringsløsninger. Han har samtidig bedt regjeringen gi dem mulighet til å regulere dette.

Når Se og Hør ber om kommentar fra byrådet, svarer Morten Nordskag, byrådssekretær i Byrådsavdeling for miljø og samferdsel, følgende:

<strong>BER OM ENDRING:</strong> Kjendisene ønsker nå at parkeringsmulighetene til elsparkesyklene skal reguleres. Foto: NTB Scanpix
BER OM ENDRING: Kjendisene ønsker nå at parkeringsmulighetene til elsparkesyklene skal reguleres. Foto: NTB Scanpix Vis mer

«Vi skjønner godt at folk er opprørt over elsparkesykler som slenger rundt omkring. Vi skal ikke ha trafikkfarlige situasjoner i Oslo skapt av elsparkesykler. Vi er enig med kritikerne at dette er et problem regjeringen har skapt og samferdselsminister Hareide må snarest gi kommunene adgang til å regulere utleie av elsparkesykkel i større grad enn hva vi kan i dag. Regjeringens arbeid går for sakte».

«For å unngå farlig bruk av elsparkesykler har vi bedt Bymiljøetaten om å prioritere arbeidet med en samarbeidsavtale med utleieaktørene i Oslo. I tillegg setter vi nå av egne arealer til elsparkesykkelparkering, i første omgang som en prøveordning i sommer. Samtidig vil vi oppfordre utleieaktørene til å ta et samfunnsansvar gjennom selv å redusere bruk av sykler på nattetid, slik vi gjør med bysyklene i Oslo. Dette gjelder også de nye aktører som kommer til. Det er på natten, ofte i ruspåvirket tilstand, alvorlige ulykker har skjedd»

I juni fortalte samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) til Aftenposten at de ønsker en innstramming av regelverket, og at de i første omgang kommer til å se på parkering.

«Dette vil starte med en vurdering av regelverket om parkering på fortau, gangvei også videre, hvem som skal kunne håndheve disse reglene, og hvilke reaksjoner som skal kunne brukes ved overtredelse», skrev Hareide til avisa.

- Parker forsiktig

Det er likevel ikke sånn at selskapene er fornøyde med løsningen. Christina Moe Gjerde, som er norgessjef i Voi, forteller til Dagbladet at de forstår at enkelte kan bli frustrerte av at sparkesyklene står i veien for andre. De oppfordrer brukerne sine til å parkere forsiktig.

- Videre benytter vi geofencing-teknologi som gjør at brukere ikke kan parkere i områder der vi vurderer at det kan oppstå trafikkfarlige situasjoner. Jevnlig samler vi også inn elsparkesyklene som er feilparkert med hensyn til andre trafikanter, forklarer hun.

<strong>- STORT POTENSIALE:</strong> Voi-sjef Christina Moe Gjerde sier at de har kommet med innspill til politikerne. Foto: Voi
- STORT POTENSIALE: Voi-sjef Christina Moe Gjerde sier at de har kommet med innspill til politikerne. Foto: Voi Vis mer

Gjerde sier at de har kommet med innspill til lokale politikere om behovet for dedikerte parkeringsarealer. Det går for tregt, mener hun.

- Her har Oslo et stort potensiale sammenlignet med andre europeiske byer. Dedikerte arealer vil gjøre situasjonen mye bedre basert på våre erfaringer i utlandet.

Til TV 2 sier fungerende seksjonssjef i Bymiljøetaten, Freddy Leithe, at de jobber for å finne bedre løsninger.

- Våre bybetjenter har ikke anledning til å flytte på alle sparkesyklene, så vi oppfordrer alle til å tenke over hvor de parkerer når de er ferdige med turen, sier han.

LES OGSÅ: Nytt bilde vekker oppsikt

Vi bryr oss om ditt personvern

seher er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer