«Sommerhytta»:

Derfor heter programmet «Sommerhytta»

Produsent Pål Sommer-Erichson røper også hva han tror er årsaken til braksuksessen.

VANT: Etter ti lange og intense uker på «Sommerhytta« er vinnerne endelig kåret. Video: TV 2 Vis mer
Publisert

På torsdag ble sesong fem av «Sommerhytta» rundet av på TV 2. Far og datter-duoen Kurt Rasmussen (48) og Veronica Johansen Rasmussen (26) stakk til slutt av med sin egen hytte på Mjøsli.

Totalt 582 000 seere fikk med seg finaleepisoden, og i gjennomsnitt har årets sesong hatt 600 000 seere - noe som gjør denne sesongen til den beste siden premieren i 2018.

«Sommerhytta»-produsent Pål Sommer-Erichson (56) er henrykt over at realityprogrammet har blitt så populært.

- Det er kjempehyggelig. Det er ikke så ofte vi har egenutviklede formater i Norge som slår så godt an og som bygger seg over tid. Den beste suksessen får man når man har en utvikling over tid. Da står den enda mer solid, sier han til Se og Hør.

STIKKER: Etter en konkurranse i «Sommerhytta» blir Anna og Jone intervjuet, da stikker Anna fra intervjuet. Video: TV 2 Vis mer

Forklarer navnet

Sommer-Erichson jobber i produksjonsselskapet Strix, som har lang erfaring med lignende oppussingsprogrammer, som «Sinnasnekkern» og «Superoppusserne».

Strix utviklet også «Farmen» i sin tid, og har med andre ord god kompetanse både med reality og oppussing. Denne bagasjen var sentral da de begynte å utvikle «Sommerhytta».

- Hvordan ble «Sommerhytta» til?

- Det er utviklingsavdelingen i Strix som har bygget stein på stein, i dialog med TV 2 om deres ønsker om bred underholdning. «Sommerhytta» favner bredt i seergruppene, og også relativt ungt, sier produsenten, og legger til:

PRODUSENT: Pål Sommer-Erichson har vært produsent for «Sommerhytta» gjennom alle sesongene. Foto: Privat
PRODUSENT: Pål Sommer-Erichson har vært produsent for «Sommerhytta» gjennom alle sesongene. Foto: Privat Vis mer

- Det finnes ingen konkret formel på å lage et slikt format.

Men suksess har det altså blitt. I disse dager er innspillingen av sesong seks i innspurten, så det blir mer hyttebygging og snekring på TV 2 i tida framover.

- Hvor kommer navnet «Sommerhytta» fra?

- Vi hadde «Lykkebo» og mange andre hyttenavn på bordet, men så fant vi ut at det enkleste ofte er det beste. Ordet «hytte» har alle et forhold til, også var vi opptatt av å formidle denne drømmen om sommer, og da lå ordet «Sommerhytta» veldig nært, så det falt vi ned sammen med TV 2, sier Sommer-Erichson til Se og Hør.

REISE: Trine er nødt til å reise fra «Sommerhytta». Video: TV 2 Vis mer

- Nordmenn elsker oppussing

Den erfarne produsenten har lang fartstid i bransjen, men gikk først over til å produsere realityserier i voksen alder. Han tror at «Sommerhytta»-suksessen skyldes at nordmenn elsker oppussing og hytteliv.

- Det er helt opplagt. Det store flertall i Norge enten eier eller har tilgang på ei hytte. Dessuten er det å eie noe også særnorsk. Jeg tror det ligger dypt i oss å snekre og holde på med noe på hytta, sier han til Se og Hør.

Sommer-Erichson tror også at tv-seerne i stor grad identifiserer seg med deltakerne, og at de får lyst til å følge med på deres drømmer og følelse av mestring.

- Når man filmer som vi gjør med tre skift hver dag fem dager i uka, får man med seg opp- og nedturer, og da speiles deltakerne som hele mennesker. Seerne identifiserer seg med dem, sier han.

56-åringen peker også på at castingen er en svært viktig del av suksessen.

- I casten prøver vi å søke bredt, slik at man får folk med ulik bakgrunn. Da blir ikke historiene for like, sier han.

IKKE GLAD: Adrian og Christine får en gave fra Anna og Jone i «Sommerhytta», men blir ikke så veldig glad. Video: TV 2 Vis mer

Produsenten har også fått med seg debatten som har rast i mediene de siste dagene, om at de tapende deltakerparene mener at vinneren Kurt Rasmussen skulle vært diskvalifisert på grunn av for gode snekkerferdigheter.

- Dette er en konkurransedrevet reality hvor rettferdighet er et viktig begrep, nemlig at alle deltar på like vilkår. Det har det jo vært en debatt om i år også. Vi velger med omhu hvem som skal delta hvert år. Vi synes det er viktig med ulik livserfaring, og da vil det også være ulikhet i snekkererfaring, men «Sommerhytta» handler om så mye mer enn det.

FULL FORVIRRING: Etter at Anna og Jone vinner en konkurranse i «Sommerhytta» blir det full forvirring om hvilken premie de skulle ha valgt. Video: TV 2 Vis mer

Gjort endringer

Med åra har «Sommerhytta»-produksjonen gjort en rekke endringer i programmet som følge av den økende populariteten. Når sesong seks i disse dager spilles inn, er det en stor produksjon på over 30 mann som er i sving døgnet rundt i ti uker.

- Vi startet smått med tre deltakerpar som pusset opp en nedlagt butikk i en kolonihageby på Sogn i Oslo. Da ble det bygget tre rekkehus-hytter. Alt var i et lite format, både i programlengde og grunnformat, sier Sommer-Erichson.

Etter hvert endret de programlengden fra tretti minutter til en time, i tillegg til at antall deltakerpar ble utvidet til fire. Det har bidratt til mer variasjon i deltakernes historier, mener produsenten.

- Men den viktigste endringen over tid er at man i enda større grad har dyrket deltakernes mestring og drømmer. Gullet ligger i å fortelle om hvordan de opplever mestringen og hvordan de når drømmene sine.

RING PÅ FINGEREN: Anna ser lyst på fremtiden sammen med Jone etter «Sommerhytta». Video: TV 2 Vis mer

Solgt til Danmark

«Sommerhytta»-produsenten peker også på programleder Guri Solberg (44) som en viktig del av programmets suksess. Hun får en enda større rolle i neste sesong.

- Guri Solberg er en klippe for oss. Hun har en evne til å skape ro og trygghet rundt seg, og er veldig flink til å lytte og snappe opp reaksjoner og følge opp tråden i samtalen slik at det oppleves spontant og levende. Der er hun helt uvurderlig for oss, sier han, og fortsetter:

- Hun er også en god seremonimester når det kan være mye nerver og følelser. Hun har fått en større rolle nå, så der har vi gjort en justering til neste sesong.

Sommer-Erichson kan også avsløre at serien er solgt til Danmark, der den har fått navnet «Sommerdrømme». De har allerede sendt to sesonger, og er nå i gang med produksjonen av sesong tre.

- Det er også flere andre land som har vist interesse, men om det blir produksjon gjenstår å se. Vi har folk i systemet som pusher dette ut i markedet, men alle har ikke det samme forholdet til hytter som oss i Norge.

LES OGSÅ: Dette skjer med den siste plassen

Vi bryr oss om ditt personvern

Se og Hør er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer