PRIVAT: En rekke kjente influensere lukker Instagram-profilen sin, deriblant blogger Andrea Sveinsdottir. Foto: Privat / Skjermdump, Instagram
PRIVAT: En rekke kjente influensere lukker Instagram-profilen sin, deriblant blogger Andrea Sveinsdottir. Foto: Privat / Skjermdump, InstagramVis mer

Kjendiser på Instagram:

Derfor har de lukket Instagram-profil

Irritert over at du ikke kan smugtitte på kjendisenes Instagram-profiler?

At kjendiser og influensere har en profil på Instagram, kommer man knapt utenom i 2019. Bildedelingstjenesten har ifølge tall fra Ipsos vokst seg til å bli det tredje største sosiale mediet i løpet av få år, og en betydelig del av brukerne er i aldersgruppen 18-29 år.

Om du er blant dem som følger influensere, bloggere, reality-deltakere eller andre kjente profiler på Instagram, har du kanskje lagt merke til at noe har endret seg den siste tiden.

Mens de fleste tidligere hadde åpne profiler på Instagram, er du nå nødt til å følge hver enkelt influenser for å se innleggene de legger ut.

Skal vi tro sosiale medier-eksperter, kan den nye trenden få konsekvenser for enkelte av dem som følger trenden.

- Blokkerer kritikerne

Blant de med lukket Instagram-profil, er store navn som bloggerne Isabel Raad (24) og Andrea Sveinsdottir (24). Men også influensere i mindre skala, som flere av årets «Paradise Hotel»- og «Ex on the Beach»-deltakere, følger den nye trenden.

Sosiale medier-ekspert Hans-Petter Nygård-Hansen, mener det kan være flere årsaker til at flere Instagram-profiler nå er lukket. Én av dem antar han er at de selv ønsker større kontroll over følgerne og ordskiftet, gjerne det som kommer i form av negative kommentarer og hets.

PRIVAT: Denne beskjeden er ikke uvanlig å få om man vil inn og se hva ulike influensere og bloggere driver med på Instagram om dagen. Foto: Skjermdump, Instagram
PRIVAT: Denne beskjeden er ikke uvanlig å få om man vil inn og se hva ulike influensere og bloggere driver med på Instagram om dagen. Foto: Skjermdump, Instagram Vis mer

- Ved å ha en lukket profil har man mulighet til å blokkere dem som driver med netthets, sjikane, usaklig og saklig kritikk og enkelte miljøer, som eksempelvis fans av Kvinneguiden, «Bloggomtoppbloggere» og «uønskede og nysgjerrige» journalister, forklarer Nygård-Hansen.

Han mener også det kan skyldes en større kontroll mot det å vise reklame til mindreårige, da en lukket profil minsker risikoen for å bli tatt, i tillegg til at de muligens ønsker å gi følgerne en følelse av eksklusivitet, ved at du må bli «godkjent» for å få tilgang til innholdet.

Sist, men ikke minst mener Nygård-Hansen at strategien gir bedre anledning til å bygge riktig publikum, for å styrke forholdet mellom antall følgere og engasjement. Dette er bedre for algoritmene, noe som kan få betydning for inntektene hos Instagram-profilene.

Økt følgerantall

Andrea Sveinsdottir har tidligere vært med i realityseriene «Paradise Hotel» og «Love Island», og driver en av Norges mest leste blogger. I tillegg har hun i overkant av 44 000 følgere på Instagram.

Sveinsdottir forklarer overfor Se og Hør at hun lukket profilen sin etter å ha lagt merke til at flere andre gjorde det - da hun lurte på hvorfor. Kort tid seinere oppdaget hun raskt resultater på følgerantallet.

FLERE FØLGERE: Andrea Sveinsdottir opplevde et økt følgerantall etter å ha lukket Instagram-profilen sin. Foto: Privat
FLERE FØLGERE: Andrea Sveinsdottir opplevde et økt følgerantall etter å ha lukket Instagram-profilen sin. Foto: Privat Vis mer

- Jeg lukket den, og gikk opp flere hundre følgere på bare et par dager. Jeg har gått opp i hvert fall 1000 følgere siden jeg lukket den, sier hun.

24-åringen sier at hun bytter litt mellom å ha åpen og lukket profil, men at hun opplever flere fordeler ved å lukke den.

- Samtidig kan man velge hvem man vil at skal følge, og det er lettere å rydde bort spam-profiler, legger hun til.

Den økonomiske fordelen som Nygård-Hansen nevner, har ikke Sveinsdottir merket noe til foreløpig.

- Det gir jo mening, men jeg har hatt det i såpass kort tid at jeg tror ikke det har rukket å synes helt hos meg ennå.

En annen som også har lukket profilen sin på Instagram, er Sofie Karlstad (21) som er med i årets sesong av Paradise Hotel. Hun sier til Se og Hør at hun har gjort det etter å ha sett at tidligere realitydeltagere har gjort det, og nå har hun rådet sine nærmeste til å gjøre det samme.

HAR STENGT PROFILEN: Sofie Karlstad har stengt profilen blant annet for å holde haters unna. Her er hun med Erik Sæter. Foto. TV 2
HAR STENGT PROFILEN: Sofie Karlstad har stengt profilen blant annet for å holde haters unna. Her er hun med Erik Sæter. Foto. TV 2 Vis mer

- Jeg har stengt profilen min for å holde antall unødvendige haters borte. I tillegg er mange glade i å stalke livene våre akkurat nå, så da har jeg litt kontroll. I tillegg gir det jo følgere, sier hun.

Hun avviser at det har noe med økonomi å gjøre - og sier at hun heller ikke har gjort det for å holde journalister unna.

- Det er litt ulogisk å ha lukket profil rent businessmessig, for da kan du ikke ha en foretaksprofil som gir deg mulighet til å følge statistikk, samt å linke til historiene dine, forteller hun videre.

- En dårlig strategi

Digital rådgiver i Geelmuyden Kiese, Paal Nygård, mener en del av årsaken er at profilene ønsker å få flere følgere. Med en åpen profil øker sjansen for at mange regelmessig titter innom uten at de aktivt følger profilen. Med en lukket profil er det å følge profilene en forutsetning for å se innholdet som publiseres.

- Resultatet av en privat profil kan være at flere aktivt følger profilene, og terskelen for å slutte å følge profilen blir høyere. Effekten er sannsynigvis best for de største profilene, og de som publiserer svært delbart innhold, sier han.

Nygård legger til at en åpen bedriftsprofil gir innsikt i profilvisninger, rekkevidde, eksponeringer og samhandlinger - som er viktig data for seriøse annonsører og samarbeidspartnere. Med en privat konto mister man denne muligheten. Fordelen til de aller største er de allerede har et stort antall etablerte og trofaste følgere som gir annonsører stabilitet og trygghet.

DÅRLIG STRATEGI: Digital rådgiver Paal Nygård mener effekten sannsynligvis er best for de største profilene. Foto: Privat
DÅRLIG STRATEGI: Digital rådgiver Paal Nygård mener effekten sannsynligvis er best for de største profilene. Foto: Privat Vis mer

I tillegg har de ofte en sterk tilstedeværelse i flere kanaler, som Youtube, Snapchat og blogg.

- Kjente profiler kan oppleve en positiv effekt av å ha en privat Instagram-profil ved at folk er nysgjerrige eller frykter å gå glipp av det som skjer, altså den kjente «FOMO (Fear of Missing Out)-effekten». På Jodel ser vi en tendens til frustrasjon hos «spøkelsesfølgere» som ber andre «Jodlere» som følger ulike lukkede Instagram-profiler om å dele skjermbilder av innlegg og stories, sier Nygård.

Han mener den nye «trenden» kan være en feilslått strategi for mange. Blant disse nevner han «Paradise Hotel»-deltakere som eksempler.

Ved å ha en privat profil minsker synligheten og dens potensielle rekkevidde. Man blir ikke synlig under utforsk-siden, emneknagger og steder, noe som gjør at man blir utilgjengelig for et potensielt større publikum og innholdets delbarhet blir dårligere. Dette vil igjen ha innvirkning på profilens rekkevidde, engasjementet og antall nye følgere. I tillegg går de glipp av viktig innsikt som kan øke verdien for seriøse samarbeidspartnere og anonsører.

- For årets «Paradise Hotel»- og «Ex on the Beach»-deltakere, er nok en privat konto ikke en særlig god idé. De er rett og slett ikke store og aktuelle nok til å kunne lykkes med en slik strategi, sier Nygård.

- Realitydeltakerne bør prioritere godt innhold, skape engasjement, generere nye følgere på en åpen bedriftsprofil og utnytte folks «guilty pleasure»-forhold til denne typen reality. På sikt kan det være et smart grep å gjøre profilen privat for å bevare følgere som ble generert under deltakelsen, men i mine øyne bør fokuset alltid være på unikt og personlig innhold, samt å jobbe med nye måter å generere nye engasjerte følgere på, legger han til.

ANGST: Anniken Jørgen mener hun ikke glamoriserer sin egen angst. Video: NRK Se hele programmet her: https://tv.nrk.no/serie/trygdekontoret/2019/MUHU10000219 Vis mer

- Ingen bevist effekt

Å ha en privat konto for å få flere følgere har blitt en etablert sannhet, selv om de færreste kan bevise effekten, mener han.

- Mindre influensere, bloggere og reality-deltakere tror en privat konto er oppskriften på flere følgere, basert på hva de største aktørene gjør. Dette uten å være klar over hvor mye deres utgangspunkt i form av antall følgere, innhold og aktualitet har å si. En privat konto er en velegnet strategi for de aller største, men personligheter som er relevante på lånt tid bør tenke annerledes.

LES OGSÅ: Så mye tjener hun i måneden

- Han synes det er vanskelig å se på

- Han synes det er vanskelig å se på

- Skilsmissen kan koste Adele halve formuen

- Skilsmissen kan koste Adele halve formuen

Viser frem babyen for første gang

Viser frem babyen for første gang

Avviser PR-stunt

Avviser PR-stunt

Delte bilde fra hemmelig norgesferie

Delte bilde fra hemmelig norgesferie

- Skilles ni måneder etter bryllupet

- Skilles ni måneder etter bryllupet

Hyller samboeren etter fødselen

Hyller samboeren etter fødselen

Nå skal de snakke ut på TV

Nå skal de snakke ut på TV

Dette har de aldri gjort før

Dette har de aldri gjort før

Deler splitter nye bilder av bursdagsprinsen

Deler splitter nye bilder av bursdagsprinsen

Emilie ble millionær: - Trodde jeg skulle besvime!

Emilie ble millionær: - Trodde jeg skulle besvime!

Annonsørinnholdfra NORSK TIPPING

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder

Ellos rabattkoderLensway rabattkoderApollo rabattkoderRoom21 rabattkoderSportamore rabattkoder
Postadresse
Boks 1184 Sentrum, 0107 Oslo
Besøksadresse
Karvesvingen 1, 0579 Oslo
Sentralbord
21 30 10 00
Ansvarlig redaktør
Ulf André Andersen
Redaktør seher.no
Jonas Jørstad
Utgiverselskap
Aller Media AS
Powered by
Labrador CMS
Tips oss på sms 2255