Denne Super Bowl-reklamen ble i drøyeste laget

Se videoen som setter sinnene i kok i USA!

SEOGHØR.NO: Super Bowl-showet til Beyoncé (34), Bruno Mars (30) og Coldplay har tatt internett med storm det siste døgnet.

Imidlertid vekker også en av Super Bowl-reklamene som ble sendt under NFL-finalen mellom Denver Broncos og Carolina Panthers mye oppmerksomhet.

Det amerikanske tortillachips-merket Doritos viste nemlig en reklamefilm der en vordende fars chipsspising fører til at hans ufødte barn kommer raskere til verden enn antatt. I ettertid har diskusjonen om reklamefilmen gått heftig på Twitter, ifølge Huffington Post.

I reklamefilmen er et blivende foreldrepar på ultralydundersøkelse, og mannen koser seg med Doritos mens den vordende moren blir undersøkt.

Saken fortsetter under bildet.

ABORT?: Enkelte Twitter-brukere spør seg, noe spøkefullt, om Doritos fremstiller tortillachipsen sin som en alternativ abortmetode i den omstridte Super Bowl-reklamen. Foto: Doritos/ Skjermdump fra YouTube
ABORT?: Enkelte Twitter-brukere spør seg, noe spøkefullt, om Doritos fremstiller tortillachipsen sin som en alternativ abortmetode i den omstridte Super Bowl-reklamen. Foto: Doritos/ Skjermdump fra YouTube Vis mer

- Reklamen gir meg frysninger

Mannen oppdager på ultralyden at fosteret strekker seg mot chipsflaket han holder fram, noe han åpenbart synes er svært festlig. Når den høygravide kvinnen ser seg lei på tullet hans, tar hun chipsflaket fra ham og kaster det fra seg. Den brå tortillachips-forsvinningen medfører en svært rask forløsning, slik at fosteret får tak i det ekstremt attråverdige chipsflaket.

Se hele Doritos-reklamen øverst i saken!

Skuespiller og komiker Mindy Kaling (36) er blant dem som har reagert på den noe spesielle Doritos-reklamen.

- Den Doritos-reklamen gav meg frysninger, skrev hun på Twitter natt til mandag.

Ifølge Buzzfeed og Yahoo!News slakter flere TV-seere reklamen og kaller den «forstyrrende». Mens noen mener at reklamen var hysterisk morsom, sverger andre seere på at de aldri vil spise Doritos igjen.

Saken fortsetter under bildet.

REAGERER: Skuespiller og komiker Mindy Kaling er blant dem som kritiserer Super Bowl-reklamen til Doritos. Foto: Broadimage
REAGERER: Skuespiller og komiker Mindy Kaling er blant dem som kritiserer Super Bowl-reklamen til Doritos. Foto: Broadimage Vis mer

Fyrer oppunder abort-debatt

Pedestrian mener at reklamefilmen, som er laget av australske Peter Carstairs, balanserer hårfint på grensen mellom hysterisk og fryktelig. Imidlertid hevder nettstedet at amerikanerne fortrinnsvis er sjokkerte og påpeker at diskusjonen på Twitter er som «en krigssone».

Reklamen har nemlig fått henholdsvis aborttilhengere og -motstandere til å tenne på alle plugger.

NARAL Pro-Choice America skriver på Twitter at Doritos bruker en anti-aborttaktikk for å menneskeliggjøre fostere, i tillegg til kjønnsdiskriminerende fremstillinger av fedre som uvitende og mødre som pripne.

Nettstedet Life News applauderer på sin side reklamen for å anerkjenne menneskeligheten til et ufødt barn.

Saken fortsetter under bildet.

SKAPER DEBATT: Måten fosteret i Doritos-filmen reagerer på farens tortillachips-vifting, er blant elementene som vekker debatt rundt Super Bowl-reklamen. Foto: Doritos/ Skjermdump fra YouTube
SKAPER DEBATT: Måten fosteret i Doritos-filmen reagerer på farens tortillachips-vifting, er blant elementene som vekker debatt rundt Super Bowl-reklamen. Foto: Doritos/ Skjermdump fra YouTube Vis mer

Life News påpeker at filmskaper Peter Carstairs brukte et ekte ultralydbilde av sønnen sin til reklamen, som nettstedet omtaler som «livsbekreftende».

Nettstedet hevder videre at Doritos-reklamens fremstilling av ufødte barn ikke er så langt fra sannheten:

«Studier har vist at ufødte barn reagerer på ulike stimuli i magen, inkludert musikk og annen lyd. Forskere har også funnet at ufødte barn utvikler en form for smak i livmoren og lærer å gjenkjenne smakene og krydderne i kulturens kjøkken» (oversatt fra engelsk, journ.anm.).

SUPERTRIO: Super Bowl-showet til Beyoncé, Chris Martin (Coldplay-vokalist) og Bruno Mars på Levi´s Stadium i Santa Clara, California søndag har skapt overskrifter verden over. Foto: Afp
SUPERTRIO: Super Bowl-showet til Beyoncé, Chris Martin (Coldplay-vokalist) og Bruno Mars på Levi´s Stadium i Santa Clara, California søndag har skapt overskrifter verden over. Foto: Afp Vis mer

LES OGSÅ: Se årets morsomste Super Bowl-reklamer

Lik Se og Hør på Facebook

Meld deg på vårt kjendisvarsel! Ønsker du siste nytt om kjendis og underholdning rett i innboksen? Meld deg på vårt kjendisvarsel og få siste nytt rett i innboksen.