- Denne kampanjen er ulovlig

Forbrukerombudet slakter nakenbildene av Triana.

FORNØYD: - Det er bra Forbrukerombudet har mer respekt for jenter enn det Reebok har, sier Iver Aastebøl, leder i Rød Ungdom, i en pressemelding. Foto: Reebok
FORNØYD: - Det er bra Forbrukerombudet har mer respekt for jenter enn det Reebok har, sier Iver Aastebøl, leder i Rød Ungdom, i en pressemelding. Foto: Reebok Vis mer
SEHER.NO:  I mars dukket bilder av en splitter naken Triana Iglesias (29), kun iført joggesko, opp i gigantformat på blant annet fasaden på kjøpesenteret Oslo City. Det var joggeskoprodusenten Reebok som sto bak kampanjen, som vekket voldsomme reaksjoner her i landet.

Rød Ungdom leverte like etterpå  en formell klage, der de krevde kampanjen fjernet allerede før den var kommet skikkelig igang. Nå er saken ferdigbehandlet, og Forbrukerombudet er ikke nådige i sine uttalelser.

Reeboks kampanje er nemlig ulovlig, mener de.

«Etter vår vurdering gir avbildningen i deres annonse et inntrykk av kvinnen som et tradisjonelt kjønnsobjekt og blikkfang. Kvinnens kropp utnyttes, og det gis uttrykk for en støtende og nedsettende vurdering av kvinnen i strid med likeverdet mellom kjønnene. Det foreligger heller ingen produktrelevans», skriver Forbrukerombudet i dommen.

Landssjef for Reebok i Norge, Sigurd Granmark, er ikke enig i uttalelsene fra Forbrukerombudet.

- Vi tar denne dommen til etterretning, vi ønsker å følge lover og regler. Men vi mener fortsatt at vi er innenfor det lovlige, selv om vi skjønner at alle ikke er enige med oss. Om vi skal anke eller ikke tar vi stilling til senere, forteller Granmark til Seher.no.

Avgjørelsen får Rød Ungdom til å juble.

- Det er bra Forbrukerombudet har mer respekt for jenter enn det Reebok har, sier Iver Aastebøl, leder i Rød Ungdom, i en pressemelding.


I dommen oppfordres Reebok til å unngå å bruke bilder på en tilsvarende måte i fremtidig markedsføringsmateriell. Til Seher.no understreker saksbehandler, juridisk seniorrådgiver, Anna Charlotte Amdal Neumayer, at Forbrukerpombudet foventer at Reebok overholder dette.

- Reebok er orientert om vår avgjørelse, og vi forutsetter at de følger dette i fremtiden. Men dersom de er uenige, har de muligheten til å komme tilbake til oss, sier Neumayer, som understreker at det er markedsrådet - organet som mottar ankesaker fra Forbrukerrådet - som har øverste myndighet, til Seher.no.

- Hva skjer om Reebok velger å bruke den samme kampanjen en gang til?

- Det får man eventuelt ta når den tid kommer. Nå har de i hvert fall fått vår orientering, mener hun.

Iver Aastebøl, leder i Rød Ungdom, mener bestemt at bildene av en naken Triana var svært kjønndiskriminerende.

- Vi er veldig fornøyde, men ikke overrasket. Bildet av Triana hadde ingenting med produktet å gjøre, og reklamen var kjønnsdiskriminerende. Dette er en seier for unge jenters selvtillit og et velfortjent spark til reklamebransjen, mener Aastebøl, som dog mener at dommen kom i seneste laget.

- Avgjørelsen kommer først etter at kampanjen er ferdig. Nå er det altfor lett å spekulere i å gå over streken, og heller godta litt kjeft etterpå. Forbrukerombudet må se om det er mulig å ekspressbehandle klager på pågående reklamekampanjer. Hvis ikke frykter jeg at mye av effekten blir borte, uttaler lederen av Rød Ungdom i pressemeldingen.

Landssjef for Reebok, Sigurd Granmark, utelukker ikke at kampanjen vil bli brukt igjen - til tross for slakten fra Forbrukerombudet.

- Det er ikke utenkelig at vi bruker den flere ganger, nei. Med det mener jeg at vi ikke har bestemt oss for om vi skal anke eller ei, dermed er det heller ikke gitt at det er de som har rett. Men vi skal vel kanskje finne på noe enda morsommere neste gang, sier han til Seher.no.

Bli fan av Seher.no på Facebook her

Sjekk ut våre nye mobilsider på http://m.seher.no

Vi belønner gode kjendistips. Tips oss på seher@seher.no, ring vår tipstelefon 93076767 eller send sms/mms med kodeord SEHERTIPS til 1901.

LES OGSÅ: Kliss naken Triana vekker sterke reaksjoner