BADEFERIE: Mor vil ha sol til en billig penge, og da blir det sånn. Foto: Star Tour
BADEFERIE: Mor vil ha sol til en billig penge, og da blir det sånn. Foto: Star TourVis mer

Damene bestemmer ferien

En fersk undersøkelse utført av Star Tour viser at norske kvinner bestemmer hvor familien skal på ferie.

Det er iallfall reiseinteresserte menns klare oppfatning. I undersøkelsen er 3000 nordmenn fordelt over hele landet intervjuet om sine reisevaner, og et flertall av mennene sier at det er kjæresten eller ektefellen som treffer beslutningen om hvor ferden skal gå.

Men her er mer. For eksempel er vi ikke så flinke til å planlegge i god tid. Så få som 0,7 prosent av de spurte begynner å planlegge turen mer enn et år i forveien, og 52 prosent – over halvparten av de spurte – bestiller mindre enn tre måneder forut for reisen.

- Vi ser en tendens til at stadig flere bestiller ferien sin senere. Flere fly, internett og tilbud er blant årsakene til dette. Fordelen med å bestille reisen i god tid, er at du har noe konkret å glede deg til fordi du er sikret akkurat den ferien du ønsker deg. Venter du for lenge på en restplass, vil du i verste fall oppleve at alt er utsolgt når du endelig har bestemt deg for å reise, eller at prisene på reisen du så på noen måneder før er gått opp. Jo fullere flyene er jo mer stiger prisene, sier Lena Petersson, informasjonssjef i Star Tour.

Videre viser undersøkelsen at internett har tatt over som reiselivets markedsplass nummer en. To av tre svarte at de bestilte sin siste ferie på internett, mens bare 15 prosent benyttet reisebyrå.

Og drømmeferien da? Billige og solrike feriemål er ideelle, viser det seg. Seks av ti mener at prisen på reisen er en av de viktigste faktorene ved valg av utenlandsferie, mens like mange mener at ”sol og varme” er viktig når de skal på ferie. 25 prosent mener prisnivået på stedet de reiser til er med på å avgjøre valget, mens kun fem prosent synes det er viktig å treffe nye venner.

- Vi ser også at mange er opptatt av å kombinere sol og varme med nye opplevelser, og to av ti er interesserte i lokalkultur og opplevelser. Dette er en trend vi har inntrykk av er blitt forsterket med årene. Jeg har inntrykk av at nordmenn er opptatt av å bli kjent med et lands kultur og egenart, og ikke bare pendle mellom stranden og hotellet, sier Lena Petersson.