I DÆHLIE-MUNDUR: Daniel Franck, Espen Knutsen og Bjørn Dæhlie bruker alle klær fra Bjørn Dæhlies egen kolleksjon i «Landskampen» på TV 3. Det gjør også resten av det norske laget. Foto: Bjørn Ekker / Seher.no
I DÆHLIE-MUNDUR: Daniel Franck, Espen Knutsen og Bjørn Dæhlie bruker alle klær fra Bjørn Dæhlies egen kolleksjon i «Landskampen» på TV 3. Det gjør også resten av det norske laget. Foto: Bjørn Ekker / Seher.noVis mer

Dæhlie nekter for kles-krav

Profileringen av den gamle skikongens klær på TV3 kan være verdt 20 millioner, mener ekspert.

ÅRE (Seher.no): Bjørn Dæhlie Technical Ware. Det er navnet på skikongen Bjørn Dæhlies (43) klesmerke, som er designet spesielt for vinteridretter. I TV 3-programmet «Landskampen», der Dæhlie selv deltar, stiller hele det norske laget i antrekk av nettopp dette merket.

Selv mener den 43 år gamle eks-skistjernen at grunnen til at han stiller som deltager i det hardtsatsende TV3-programmet er at han han har hytte i Åre. Likevel er det kanskje grunn til å stille spørsmålet om reklameverdien for hans egen kleskolleksjon er en like stor årsak til at han for første gang noensinne har takket ja til å delta i et realityprogram.

Eierselskapet Bj Sport omsatte i 2009 for om lag 90 millioner kroner.

I «Landskampen» møtes tidligere vinteridrettsprofiler fra Norge og Sverige i en hard kamp for å avgjøre hvilket land som kan skryte av å være best blant «de gamle». 

Programmet sendes på TV3 fra 27. januar. På det norske laget deltar profiler som blant andre Daniel Franck, Hilde Gjermundshaug Pedersen, Hans Petter Buraas, Finn Christian Jagge, Tor Arne Hetland og Ole Kristian Furuseth. Svenskene stiller med eksempelvis Per Elofsson, Magdalena Forsberg, Peter Forsberg, Pernilla Wiberg, Jon Olsson og Magdalena Forsberg.

- Det var litt tilfeldig at jeg ble med. Men det skulle jo arrangeres i Åre, som er bare en time i fly fra Gardermoen - og en svipptur i bil. Og så varte det ikke så mange dager i forhold til andre realityprogrammer. I tillegg var det på ski, og da ble jeg overtalt til å være med og takket ja, forteller Bjørn Dæhlie til Seher.no på spørsmål om hvorfor han takket ja til dette.

Bjørn Dæhli hevder overfor Dagbladet at han ville vært med i TV3-konkurransen uansett om kleskolleksjonen hans hadde blitt brukt i programmet eller ikke.

- Når jeg så deltagerlista var det også motiverende. Jeg skjønte at dette skulle være en ordentlig produksjon med gode gamle skinavn, sier han til Seher.no.

Til Dagbladet utdyper han.

- Produksjonen hadde for min del gjerne kunnet brukt andre klesleverandører. Jeg ville nok vært med uansett. For meg er det midt i blinken å konkurrere i vintergrener, og det at vi får treffe gamle kjente er kjempegøy.

Tv- og radiodirektør i Mediebyrået OMD, Espen Barås Bye, hevder overfor Dagbladet at serien kan være verdt minst 20 millioner kroner brutto for Dæhlies klesmerke dersom programmene sendes både i Norge og Sverige.

- Dæhlie får vist frem produktene sine på mange kjente personer, i en redaksjonell profil, sier Barås Bye til avisen

Selv om Bjørn Dæhlie aldri har deltatt i et realityprogram slik vi kjenner det i dag, har han blant annet tidligere medvirket i TV 2-suksessen «Gutta på tur».

Bli fan av Seher.no på Facebook her

Sjekk ut våre nye mobilsider på http://m.seher.no

Vi belønner gode kjendistips. Tips oss på seher@seher.no, ring vår tipstelefon 93076767 eller send sms/mms med kodeord SEHERTIPS til 1901.

LES OGSÅ: - Petter må bli tørr bak øra