Et ferskt forslag fra Venstre om å forby foreldre å publisere innhold av barn for kommersielle formål har skapt stor debatt. Influenser Julianne Nygård (32), også kjent som Pilotfrue, er blant de som ikke er fornøyde med forsalget.

Raser mot forslag: - Hodeløst
- Jeg tenker at dette er typisk norsk og hodeløst forslag med tanke på alle gründerne her i landet som driver med klær, utstyr og leker til barn, sa Nygård til Dagbladet mandag.
På den andre siden av debatten er influenser Kristin Gjelsvik (36). Hun er klar i sin sak og ønsker ikke å tjene penger på barnet sitt.
- Bestemte meg tidlig
Mandag ga influenseren sin støtte til Venstre i et langt innlegg på Instagram.

Reagerer på bildedeling: - Føles feil
«Jeg bestemte meg tidlig for å aldri kommersialisere på sønnen min da han kom til verden, rett og slett for å slippe å forholde meg til vanskelige problemstillinger», skriver hun blant annet, og legger til:
«Jeg skjønte at det ville bli krevende da 300 000 kroner ble slengt på bordet av en potensiell samarbeidspartner, akkompagnert av bilstol og vogn».
Gjelsvik ønsker en ny lov, og viser til Frankrike som i 2020 vedtok en lov som skal forhindre at barn tvinges av foreldrene til å eksponere seg på sosiale medier.

Derfor skjermer hun plutselig datteren
Hvis forslaget til Venstre får flertall på Stortinget, er det opp til regjeringen å utarbeide en presis lovtekst.
Se og Hør har forsøkt å komme i kontakt med Gjelsvik, foreløpig uten hell.
- Blind på eget innhold
Gjelsvik deler bilder av barnet sitt i sosiale medier, men har valgt å skjule ansiktet til sønnen ved hjelp av emojier eller at ansiktet ikke kommer med på bildene.
Dette er noe influenser Halvor Harsem (34), også kjent under navnet Kong Halvor, reagerer på.

- Føles ekstremt invaderende
Forslaget til Venstre bunner i deres oppfatning av barns rett til privatliv. Harsem mener at selv med en emoji over ansiktet, vil barnets private øyeblikk bli en del av offentligheten.
34-åringen valgte derfor å kommentere Gjelsviks Instagram-innlegg, hvor han skrev følgende:
«Jeg synes for øvrig ikke at man løser dette ved å putte en emoji foran ansiktet på barnet. Mange gjør dette, inkludert du og Dennis. Tanken er kanskje god, men det hjelper lite når man dokumenterer og deler hele historien og livet til barnet og familien, snikfilmer hadeklemmer, lek og nattasanger».
Gjelsvik svarte Harsem og forteller at hun «nok har sett seg litt blind på eget innhold» og takker for konstruktiv kritikk.

Åpnet hjemmet - slik gikk det
- Å kommersialisere på barn høres brutalt og fælt ut, men det handler om at barn skal kunne skape sin egen identitet, og selv om det er en emoji foran ansiktet deles svært private øyeblikk, sier Harsem til Se og Hør.
Influenseren får en vond følelse når han ser at barns nære øyeblikk med foreldrene blir brukt som en ny oppdatering til følgerne.
- Helt på spissen har unger tatt over den plassen som Chihuahuaene hadde før. Barnet er en rekvisitt i fortellingen til foreldrene.
LES OGSÅ: Sykmeldt: - Bra for meg