Det siste halvåret har elsparkesykler blitt et stadig mer utbredt fenomen som preger bybildet i storbyer verden over.

Døde i ulykke med elsparkesykkel
Til tross for at mange kanskje ser på fremkomstmiddelet som både effektivt og underholdende, har det også medført et eksplosivt antall trafikkulykker og skader hvor elsparkesykler var involvert.
En av dem som nylig fikk oppleve framkomstmiddelets fareside i Oslo, er den populære sangeren og låtskriveren Daniel Kvammen (31).
På legevakten i fem timer
I et intervju med Christine Dancke (35) på NRK P3, kunne Kvammen nylig fortelle at han tidligere i sommer var på vei til en grillfest - kjørende på en elsparkesykkel.
- Jeg kjørte over Grünerløkka, og skulle se etter om det kom noen biler. Så tryna jeg - for å sitere Dårlig Vane - rett i bakken, med hodet først. Jeg svima av to ganger og var vel på legevakten i fem timer, forteller 31-åringen.

Artisten meddeler at han tror han kanskje fikk hjernerystelse som følge av fallet.
- Jeg har den siste tiden også et lite sted på haken hvor jeg mangler skjegg, og så får jeg ganske vondt i bakhodet noen ganger. Jeg spilte en gig dagen etterpå - og det tror jeg ikke var så smart.
I radiointervjuet tar Kvammen likevel hele hendelsen med et smil.
- Det som er skjebnens ironi, er at jeg fem minutter før ulykken fortalte de jeg var og spiste middag med hvor genialt elsparkesykkel er. Jeg bare fortsatte på om at det er delingsøkonomi (...), og så lenge vi bare får noen ordentlige trafikkregler så blir dette helt fantastisk. Så gikk det fem minutter før jeg var i bakken, sier han.
Daniel Kvammen har også lagt ut et bilde på Instagram etter hendelsen, der han blant annet takker legevakten i Oslo:
Se og Hør har vært i kontakt med Kvammens manager og han ønsker ikke å si noe ytterligere om saken.
Over 330 skadet
Den populære musikeren har ikke vært den eneste som har skadet seg som følge av bruk av elsparkesykkel. Mange er følgelig skeptiske.
Fra 1. april til og med 31. juli 2019, kunne skadelegevakten i Oslo registrere 330 skader etter uhell med elektrisk sparkesykkel. I tillegg er syv skader registrert i akuttmottaket på Ullevål sykehus. Dette er statistikk som de gjør på oppdrag for Vegdirektoratet i Statens Vegvesen.

Barnedrømmen brast etter elsparkesykkel-dødsfall
Det er foreløpig ingen aldersgrense, påbud for bruk av hjelm eller promillegrense på elsparkesykler.
Guro Ranes, trafikksikkerhetsdirektør i Vegdirektoratet, sier til Se og Hør at det er forståelig at folk er skeptiske.
- I prinsippet kan alle kjøre en slik sykkel. Men man må bruke folkeskikk og sunn fornuft. Elsparkesykler er kategorisert som sykler, slik at de samme reglene gjelder for begge fremkomstmidler, sier trafikksikkerhetsdirektøren, og legger til:
- Det er ikke lenge siden regelverket vi har nå ble utarbeidet. Vi har ikke noen konkrete planer nå om å gå gjennom regelverket på nytt, men det kommer an på hva ulykkesdataene og analysene sier.

Det å forby el-sparkesykler er ikke noe som Vegdirektoratet vurderer foreløpig.
- Det kan jo gå galt, og faktagrunnlaget vil da si noe om hva vi eventuelt burde gjøre med dette. Slik sitasjonen er i dag vil det før eller siden skje en dødsulykke i Norge også. Det er bare et spørsmål om tid. Det er et dilemma.
LES OGSÅ: Milliardærarving (15) døde i ulykke
