«Maskorama»

Avslører «Maskorama»-drama

Mannen bak kostymene i «Maskorama» er blant de helt få som vet hvem deltakerne er.

MESTERHJERNEN: Kjell Nordström kaller de åtte kostymene for barna sine. Foto: Julia Naglestad/NRK
MESTERHJERNEN: Kjell Nordström kaller de åtte kostymene for barna sine. Foto: Julia Naglestad/NRK Vis mer
Publisert

«Maskorama»-basillen har lokket hundretusener av nordmenn foran skjermen. Rundt middagsbord og i kommentarfelt landet over diskuteres det heftig rundt hvem som skjuler seg bak maskene.

Tre av dem er avslørt - Susann Goksør Bjerkrheim (50), Trygve Slagsvold Vedum (41) og Mia Gundersen (59) har alle overrasket i varierende grad.

Fem masker er imidlertid intakt, og hvem som skjuler seg bak vil besvares de kommende lørdagene.

- Kan ikke gå på fylla

En av ytterst få personer som kjenner identiteten deres er mannen som har laget og designet kostymene de bærer - Kjell Nordström (58), tidligere kjent som Baron von Bulldog.

- Hvordan er det å bære på denne statshemmeligheten i over ett år?

- Jeg synes ikke det er så vanskelig. Jeg har jo ikke gjort noe annet enn å jobbe, spise og sove. Jeg har unngått folk, så det har gått veldig fint, forteller han til Se og Hør.

BLE OVERRASKET: Dommerne klarte ikke å gjette hvem som skjulte seg i «puddelen» under «Maskorama» på NRK 1 lørdag kveld. Video: NRK Vis mer

- Jeg kan ikke gå på fylla med venner, eller fortelle morsomme historier fra jobben. Så jeg har vært en ganske kjip venn å invitere på middag, legger han til lattermildt.

Det lever han likevel godt med, han har nemlig ifølge seg selv knapt vært med på et morsommere prosjekt. Det er stor stas å se det ferdige produktet på scenen og skjermen hver lørdag.

PÅ JOBB: Kjell Nordström med maskene til «Puddelen» og «Gaupa». Foto: Privat
PÅ JOBB: Kjell Nordström med maskene til «Puddelen» og «Gaupa». Foto: Privat Vis mer

Slik ble kostymene til

Det ligger imidlertid enormt mange timer med arbeid bak. Det er faktisk halvannet år siden de første skissene ble laget. Kostymene i seg selv har tatt et år å lage.

- Det er en veldig lang prosess. Først fikk deltakerne velge hvilke karakterer de likte best ut fra en hemmelig skissebok med masse ideer. Så fikk de komme med innspill, også er det opp til meg å bedømme om det er bra eller ikke. Vi finner en balanse, også legger vi inn små hint om personen bak, men også små avledninger i kostymet, forklarer Nordström.

I tillegg skal kostymene være mulige å opptre i, samt at de ikke skal falle fra hverandre.

- Det er veldig mye teknisk og praktisk som skal funke. Det skal tas av og på, også skal man helst kunne puste, samt se noe. Man mister alle sansene når man blir innestengt i et trangt kostyme, og disse skal kunne danse og opptre, forteller kostymedesigneren.

«MASKORAMA»: Det er ikke bare i Norge «Maskorama» er populært. Video: Ingebjørg Iversen / Se og Hør Vis mer

Utfordrende bekledning

Det er heller ikke noen lett silkekjole deltakerne ifører seg i - det tyngste kostymet, som tilhører «Vikingen», veier rundt 25 kilo. Bare masken til «Puddelen», som skjulte Mia Gundersen, veide sju kilo.

- Det er ingen av kostymene som er behagelige, såpass kan jeg si. Det er ganske svett og klamt der inne. At de danser og synger samtidig er veldig sporty. Jeg tror alle har skjønt at det er en ganske fysisk utfordring, men de er alle veldig glade for å være med, og det er ingen som klager, sier Nordström.

Kostymene medfører naturligvis også en utfordring ved at de skal kunne tas av og på relativt kjapt under direktesendingene. Da er det et helt team som står klare til å hjelpe deltakeren.

- Det har skjedd litt drama bak scenen, men det kan jeg ikke fortelle uten å avsløre for mye. Det går jo live tross alt hver lørdag, og det er ikke som å ta på en pen kjole. Det er en hel ballett bak scenen - det skal gå fort. Kostymet skal sitte stødig på, og deltakeren skal kunne holde balansen, forteller designeren lurt.

FORTSATT MED: «Vikingens» identitet er fortsatt skjult. Foto: Privat
FORTSATT MED: «Vikingens» identitet er fortsatt skjult. Foto: Privat Vis mer

Forberedt på katastrofe

Han avslører også at de har en såkalt traumeavdeling, en slags kombinasjon av sy- og sykestue, i tilfelle uhellet skulle være ute.

- Det har ikke skjedd noen store katastrofer ennå, men det har vært hendelser som har vært litt dramatiske. Men vi har et mantra om at uansett hva som skjer, blir det en god historie.

Produsent Kim Strømstad forteller blant annet at hodet til «Elgen» måtte forsterkes på grunn av tung dansing.

- Og vi mopper jevnlig opp ekstremt mye glitter fra gulvene som lekker fra kostymene, sånn at ikke vi skal skli i det, forteller han.

Nordström synes det er stor stas at seerne setter pris på kostymene han har laget. Han har imidlertid problemer med å plukke ut et favorittkostyme, og mener det er som å be en far velge hvilket av hans åtte barn han liker best.

- De er alle forskjellige, og jeg har et spesielt forhold til alle åtte. «Fugleskremselet» var bare gøy, tullete, tøysete og barnslig. Den har jeg vært veldig glad i. «Trollet» synes jeg også er veldig morsomt, og jeg liker mystiske og mørke «Ravnen», sier han videre.

LES OGSÅ: Derfor er hun privat

Vi bryr oss om ditt personvern

seher er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer