Århundrets annonse

Ved hjelp av Danmarks mest kjente maleri er en annonse fra VisitDenmark kåret til århundrets beste reiselivsannonse i Norge.

ÅRHUNDRETS ANNONSE: P.S. Krøyers maleri "Hip, hip, hurra!" er utgangspunkt for århundrets beste reiselivsannonse. Foto: VisitDenmark
ÅRHUNDRETS ANNONSE: P.S. Krøyers maleri "Hip, hip, hurra!" er utgangspunkt for århundrets beste reiselivsannonse. Foto: VisitDenmark Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Annonsen som er fra 1993, bygger på Danmarks og Norges mest kjente malerier. Annonseteksten lyder ”Norges mest kjente bilde heter Skriget! Danmarks mest berømte bilde heter Hip, hip, hurra!”.  Maleriet er signert Stavanger-fødte P.S. Krøyer, en av de fremste såkalte Skagen-malerne, og ble skapt i 1888.

- Det er utrolig hyggelig for oss å vinne en slik kåring, selv om det har skjedd mye med både det danske produktet og "Det er dejlig å være norsk - i Danmark" siden annonsen ble laget. Men vår kampanje spiller fortsatt den dag i dag på kontrasten mellom livet som norsk i den hjemlige hverdagen, og livet som gjest i Danmark, sier Vidar Mørch, turistsjef i VisitDenmark i Norge.  - Det er derfor gledelig å se at kampanjen verdsettes, også når man kikker i et reklamehistorisk perspektiv, fortsetter han.

101 beste
Det er Mediebedriftenes Landsforening som har foretatt kåringen av de 101 beste norske avisannonsene i perioden 1905 – 2005. Blant disse er det kun tre reiselivsannonser. På plassene bak VisitDenmark kom Braathens SAFE med en annonse fra 1991 og Hurtigruten med en annonse produsert to år tidligere. I den totale kåringen kom VisitDenmarks (den gang Danmarks Turistråd) på 33. plass.

Blitt dagligtale
I perioden da den prisbelønte annonsen ble laget ble forskjellen på Danmark og Norge også illustrert på andre måter gjennom annonsering på TV, radio og i avis, deriblant gjennom de kjente romanene "Sult" og "Babettes gjestebud".


- La oss heller ikke glemme klassikeren fra TV: "I nordmænd har visstnok verdens strængeste alkohollov. Vi danskere har bare lov...". Vi har siden den gang vunnet flere priser og ikke minst hatt en formidabel vekst i antall glade, norske turister, sier turistsjefen fornøyd.

Slagordet ”Det er dejlig å være norsk - i Danmark” har levd siden 1989 og blitt et av Norges absolutt mest kjente. Så kjent er det, at en rettighetsbeskyttelse har vist seg vanskelig, da uttrykket er blitt en del av dagligtalen.


Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

Se og Hør er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer